Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Præsentation af staben bag DFF  (Læst 3682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hanne

  • Gæst
Præsentation af staben bag DFF
« Dato: 31 Januar , 2008, 17:50 »
Helen Ørndorf – Ejer og administrator
Mit navn er Helen Ørndorf født i 1951, gift og har 2 voksne børn, og 2 børnebørn. Jeg har haft fjerkræ siden 1976 hvor jeg startede med store hvide Plymouth Rocks.
Jeg har været medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl siden 1988, og har siddet i flere klubbestyrelser, da kræfterne var til det. I dag har jeg en kolonihave hvor jeg har mine små høns, hollandske dværge i sort og rødsadlet og dværg silkehøns i gule og vildtfarvet.
Internettet fylder godt op i min fritid, jeg har kontakt med mennesker med samme hobby som jeg selv over hele verden, det er helt fantastisk så nemt det er at kommunikere med interessefæller i dag.
Jeg startede med at sende sider online midt i halvfemserne, i 1999 købte jeg domænet www.fjerkrae.dk og fortsatte der, for at vise hvad jeg brænder for og for at hjælpe interesserede nye opdrættere rigtig i gang.
 

Finn Jensen – Ejer og administrator
Jeg hedder Finn og er fra 1965. Jeg bor i det midterste Jylland, er gift og har 2 voksne børn. Jeg har haft høns siden 1990, altid store høns til æglægning og fortæring.  Mangle forskellige racer, men nu er det racen Australorps.


Tommy Andersen - redaktør
Tommy Andersen 50 år gift med Connie og vi har to voksne drenge.
Født og opvokset på Stevns helt ude ved klinten, har haft havet som arbejsdsplads i mange år, men er nu gået i land og blevet teknisk servicemedarbejder (pedel) på den lokale skole, og jeg driver stadig lidt fiskeri i min fritid.
Har haft fjerkræ siden 1980 og siden 1981 avlet med silkehøns.
I flere år været i bestyrelsen i den lokale fjerkræklub, har også siddet i kredsbestryrelsen i et par år, har været i bestyrelsen for specielklubben for silkehøns og i en periode været formand.
Pr. for fjerkræ har altid lagt mig på sinde og har forsøgt at udbrede denne skønne hobby til så mange så muligt. 
Har været med på fjerkræforum næsten fra start og har forsøgt at øse af min viden om fjerkræ

Mette Nygaard – redaktør
Jeg hedder Mette Nygaard og bor på en firlænget gård på Møn, hvor jeg har boet i 3 år nu.
Den første sommer opdagede jeg at mine to tønder land var invaderet af dræbersnegle, og straks udvidede jeg min fjerkræbestand på 3 høns (1 lys sussex og 2 blandingshøns), der var fulgt med gården, med 8 lyse sussex og 9 moskusænder. Jeg købte dem af en sød hønsedame på Lolland, der hedder Susanne. Siden fik jeg fjer på hjernen, fandt frem til Fjerkræ Forum - og mødte Susanne igen ;)
Med gården fulgte også en nu 13 år gammel haredræbermis, og jeg er nu igang med at fede min anden gris op. Grise er sjove, søde, kælne og intelligente - prøv det!
Jeg vidste jeg var vild med katte, men ikke hvor vild jeg er med dyr generelt. Dårligt humør kan altid kureres med en tur i haven eller stalden, hvor "tosserne" som de hedder i al kærlighed, altid laver en eller anden form for ballade
Og når jeg ikke falder i svime over mine dyr, ja så prøver jeg at gøre mine studier færdig  Jeg skulle gerne snart blive antropolog med speciale i (franske) småbønder, landbrug, landliv og landskab...
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2013, 13:12 Fra Marianne Vedel »

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2008, 21:52 »
Hej

På denne skønne egn bor jeg, og jeg har den udsigt hvert gang jeg er ude og sejle.


http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-10365237.html

Tommy

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #2 Dato: 21 August , 2009, 08:32 »
Marianne Vedel - Administrator
Jeg må også hellere lige få skrevet her, selvom I nok alle kender mig og ved så nogenlunde, hvad jeg står for.
Jeg er født i december 1956, blev gift ret tidligt med Søren (vi var begge 19 år), som stadig er min mand, bedste ven og kammerat. Vi fik børn tidligt, mens vi læste begge to, først et par tvillingedrenge og nogle år efter endnu en dreng. Tidlige børn giver mulighed for tidlige børnebørn og vi har nu fem.  *p
Jeg er født og opvokset i Gentofte, men mine forældre førte drømmen om det lille hus på landet ud i livet, og vi endte på en gård i det Midtjyske.
Der kom mange dyr på gården: heste, får, geder, katte, hund, påfugle, dværghøns, kaniner, marsvin og også nogle fedekalve.
Jeg har mange gode minder om dyrene fra den tid. Især hønemor med et mylder af kyllinger, men også små lam, der skulle flaskes op.
Mine forældre faldt aldrig rigtig til, så vi flyttede til Sønderjylland nogle år senere.
Efter Søren og jeg blev gift, har vi boet på Als i Sønderjylland i ca. 23 år,dog afbrudt af nogle års ophold først i Paris og senere i Massachusetts; men fik lyst til at prøve noget nyt og endte i Skjern, hvor vi er meget glade for at bo.
Her dukkede hønsene op i mit liv igen; en af naboerne lidt nede af vejen har høns. Deres hønsegård vender ud til en offentlig sti, og jeg stod nogle gange og snakkede med hønsene, plukkede lidt græs til dem, mens minderne fra barndommen strømmede frem. Beslutningen tog nærmest sig selv, jeg fik Søren med ud på en gåtur; præsenterede ham for hønsene, og for min idé: vi skulle have høns! Ikke hybrider som disse, men små, fine dværghøns.
Jeg lånte, hvad der var på biblioteket om høns, jeg søgte på nettet, her fandt jeg Helens gamle side, som var en guldgrube af praktiske oplysninger, fik meldt mig ind på det gamle forum. Men var nu ikke synderlig aktiv der.
Jeg startede med fire dværgkochiner, det var en lidt besynderlig omgang, de var fra året før og skulle jo kunne lægge æg, i hvert fald efter en tilvænningstid - MEN der kom aldrig et eneste æg hele den sommer! Heller ikke andre steder i haven. Da efteråret kom, blev vi enige om at slagte dem, og få nogle nye til foråret, naboen fik dem, for jeg kunne ikke spise de høns, som jeg havde gået og snakket med hele sommeren (naboen sagde at de var fine).
Næste forår fik jeg en blandet flok dværgwyandotter, har så også efterhånden haft forskellige andre racer i flokken.
Den ene høne har så taget den anden, jeg forelskede mig i dværgmaran, som på det tidspunkt ikke fandtes i Danmark, senere "kom jeg til" at starte en specialklub for Maran sammen med Dorte Kjær. Klubben har i dag over 50 medlemmer
Det er en daglig glæde for mig at have mine høns, jeg hygger mig endda med den daglige rengøring af hønsehuset. Jeg nyder, når vi får kyllinger, og jeg nyder at komme her på forum, hvor jeg også har været så heldig at møde nye venner.
Jeg har også haft bobwhite, de boede i vores drivhus, og dem havde jeg også stor glæde af, bl.a. fik vi nogle kuld kyllinger med dem  :D
Vi har et par kalkuner gående, de lægger nogle fantastiske æg, som er eminent gode som blødkogte.
Jeg havde et dumt fald i 2002, hvor jeg ødelagde mine skuldre, jeg er blevet opereret tre gange i begge skuldre, men er desværre endt i et kronisk smertehelvede, hvilket har betydet, at jeg desværre ikke kan arbejde mere en en trediedel tid.
Så er det jo dejligt med gode interesser, der kan flytte fokus fra det negative  /o
Endelig har vi tre siameserkatte, så ud over hønseudstillinger tager vi også på katteudstillinger.
Jeg har høns, fordi de giver mig så mange glæder i hverdagen, oprindeligt skulle jeg bare have en lille flok, så vi var selvforsynende med æg, men det har grebet om sig (Hønsefeber). Vi har nok hanekyllinger til, at vi er selvforsynende med lækre slagtedyr, også æg er der rigeligt af, vi har også fået mange gode venner og bekendte, som vi hygger os til i forskellige arrangementer.
« Senest Redigeret: 29 April , 2013, 07:09 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #3 Dato: 27 April , 2013, 14:33 »
Tanja Pedersen - Global Moderator

Jeg er fra april 1978 og bor midt i skoven på det skønne Midstjælland, hvor min mand og jeg købte et hus med tilhørende 8 tønder land i 2009. Grunden er udlagt med tørvemoser, skov, krat og græs.

I 2010 fik jeg mine første høns, 10 daggamle maraner. Det greb lidt om sig, og hønseflokken blev udvidet med lidt æglæggere og araucana. Siden hen er det blevet til godt og vel 30 høns og haner fordelt på tre hønsehuse. Jeg udstiller ikke, og kommer ikke til det. Jeg har høns for hyggens skyld, og for at være selvforsynende med æg og kød.

Jeg arbejder til dagligt som koordinator i en medicinalvirksomhed i København. Når jeg kommer hjem har jeg, foruden mine høns, stor interesse indenfor amatørfotografering, grafik og natur, og så brænder jeg meget for udvikling af små landsbysamfund og for bedre vilkår for små landbrug og hobbyavlere.

« Senest Redigeret: 28 April , 2013, 14:37 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #4 Dato: 27 April , 2013, 17:09 »
Helle Kjelst - Administrator

Jeg er fra april 1959 og bor to steder - lidt uden for Hillerød og ved Brådebæk i Rudersdal. Mine høns har hønsedomicil begge steder, og flytter med når vi rokerer rundt. Vi har også et hus på Bornholm, og hvis vi holder lang sommerferie derovre, kommer hønsene også med.

Jeg er opvokset med høns i baghaven hjemme i Hareskoven, men fik først mine egne høns i 2007.

Jeg er dr. scient. pol. og halvdelen af min studietid og mit arbejdsliv har jeg tilbragt i USA. I dag arbejder jeg som forsker og underviser på KU. Min mand er Civilingeniør og arbejder meget udenlands, men når han er hjemme, er han en fantastisk dygtig håndværker at have til hønsehuse, interiør, m.m.

Jeg avler og udstiller ikke - mine høns er kæledyr i haven. Jeg bruger megen tid sammen med hønsene og finder en vidunderlig ro fra hverdagen ved i timevis at sidde og betragte fjerenes gøren og laden.

Jeg har en voksen søn - han er ikke opvokset med dyr og han har i næsten et år været overbevist om, at mine haner er steriliserede " for ellers kan man vel ikke spise æggene"
« Senest Redigeret: 27 April , 2013, 18:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #5 Dato: 27 April , 2013, 22:54 »
Jes Lennert Hansen
Fra december 1977, og bosiddende i Gørding. Jeg er til daglig chauffør, gift og har 2 børn. Dyreholdet herhjemme tæller en flok dejlige dværgmaran, et par kaniner, en hund og nogle vagtler. Jeg er næstformand i maranklub.dk og finder stor interesse i racen, og også i fjerkræ generelt. Fritiden bliver brugt på jagt, mad, vores motorbåd og køkkenhaven
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Præsentation af staben bag DFF
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2013, 09:22 »
Linda Andreasen (Global moderator)
Jeg er fra 1962 og bor på et nedlagt landmands sted helt ude for enden af grusvejen sammen med min bedre halvdel, tæt på Ringkøbing.
Har 2 dejlige store sønner som tit kikker hjem (og i køleskabet) hvilket vist er helt normalt.
Jeg elsker at rejse og har i årene været mange dejlige steder, både som turist og for mit arbejde.

Startede med høns for en del år siden,5 af de røde Amerikaner, og siden har det grebet om sig  ;D
Nu har jeg kastet min kærlighed på racen Maran, har prøvet at udstille et par gange til LU og er medlem af Maranklub.dk
Finder stor glæde og ny energi ved at sidde på min store brænde stub, med mit forum krus fyldt af kaffe og bare kikke og hygge med hønsene.
Resten af min fritid går med at banke lidt på det gamle landsted samt familie og venner.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk