Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: aldis hundefoder?  (Læst 102215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #15 Dato: 24 Juni , 2011, 09:37 »
De tobenede rovdyr ( dig og mig og 6+ mia andre) får som hovedfoder kartofler, korn (herunder ris, brød og pasta), suppleret med lidt grønt og noget kød/fisk i en eller anden form. Og vi synes da egentlig at klare os ganske fint. Jeg har ihvertfald ikke noget problem med at kød formentlig udgør mindre end 10 pct af min samlede fødeindtagelse.


Der er bare lige den forskel, at hunde er kødædere (carnivore), mens mennesker er altædere (omnivore) - ligesom grisene  ;)

Så alt taget i betragtning, vil hundenes fordøjelsessystem nok tage bedst imod og udnytte kød og kød-relaterede fødevarer.

Men prisen og mulighederne for at få fat i kød til rimelig pris, gør jo, at vi er mange der køber tørkost. Kan i øvrigt også anbefale Lidl's Optidog - tilsat lidt lakseolie.
Mvh Marianne

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #16 Dato: 24 Juni , 2011, 09:49 »
Vil ikke købe supermarkedshundemad længere, simpelthen fordi jeg har en hund som begynder at klø sig hele tiden, inden jeg når at bruge hele sækken (10-15 kg) påtrods af at han deler med 2 andre  /d

Men nu bruger jeg foder fra www.olivers.dk og har gjort det i 4-5 år og min hund har ikke kløet sig siden.
Om hvor godt Olivers er skal jeg ikke udtale mig om, men en ting er sikkert, der er ikke så meget korn i som i supermarkedshundemad, som er det min hund ikke kan tåle, og det er det vigtigste.
Desuden er det supernemt, bestille på nettet, og senest 2 hverdage efter står det ved døren.

Tror da sagtens de 2 andre hunde vi har kan leve på discount mad, og det kan vi sikkert også, men hvorfor ikke give dem alle tre god mad  ;)

Vil da gerne give mine dyr det de har brug for, vil da gerne selv leve sådan.
Vores fordøjelse har ikke ændret i 1000´ner af år, den er stadig som jægersamleren. Det vil sige før mennesket begyndte at opdyrke jorden. Hvor der blev spist det vi fangede, og fandt plukkede og samlede i skove og enge.
Alså så har vi alså heller ikk al for godt af for mange kartofler, ris, pasta og hvidt brød.
Så tror da heller ikke hundens mave får noget ud af kornfyldt hundefoder, men selvfølgelig kan de leve godt og længe alligevel  ;)
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 17:16 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #17 Dato: 24 Juni , 2011, 09:58 »
Det vigtigste man skal tænke på når man fodre hunde er at de for det de selv ville spise i naturen...

en vild hund (ulv) ville spise alt slags kød men også bær, frugt, rødder osv.... men den ville aldrig sætte tænderne i en tør korn mark... Hvis man vil fodre med grøntsager er eks. gullerødder et godt valg de skal bare være rå...

Men alle hunde er forskellige så jeg syntes det vigtigste er at se på din hund... er pelsen pæn og blank, har hunden normal aff og ingen kløe???

Vores ene hund kan spise alt, både tør fodder og "menneskemad" men den anden kan kun tåle korekt sammensat fodder ellers klørhan sig til store dybe sår og lægger ko kasser i hele hus og have /d
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #18 Dato: 24 Juni , 2011, 09:58 »
Det er jo nemt at lade sig lokke til at bruge et billigt foder...

Men der er ingen tvivl om, at for at dyret (hund, kat eller høns etc...) kan yde sit bedste, og være helt på toppen, skal den også have det bedste indenbords, som indeholder alt det der er nødvendigt.

Mange typer af billigfoder mangler ofte en del i at kunne betragtes som et kvalitetsprodukt, og ofte vil det være sådan, at hvis man sammenliger forbruget af foderet (Se her den større mænge lo.., der kommer), samt prisen på oftere besøg hos dyrlægen, så er der intet tjent ved at bruge et skod produkt, snarere tvært imod..

Iøvrigt altid godt at lægge mærke til afføreingen fra dyret, her lærer man hurtigt, om det får en lødig kost.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #19 Dato: 24 Juni , 2011, 13:03 »

Men nu bruger jeg foder fra www.olivers.dk og har gjort det i 4-5 år og min hund har ikke kløet sig siden.
Om hvor godt Olivers er skal jeg ikke udtale mig om, men en ting er sikkert, der er ikke så meget korn i som i supermarkedshundemad, som er det min hund ikke kan tåle, og det er det vigtigste.
Desuden er det supernemt, bestille på nettet, og senest 2 dage efter står det ved døren.
Olivers er (i mine øjne) noget af det bedste du kan få på det danske marked, der er f.eks op til ca 15% frisk kylling i, og kyllingemel m.m og alt i alt tror jeg at der er næsten 60% kylling i alt i deres produkt, derudover kartoffel, havre og ærter altsammen noget som hunden lever godt af.
Desuden er de som du siger hurtige med leveringen, har god kundeservice og har fået priser flere år i træk som årets bedste arbejdsplads, ved f.eks at medarbejderne må have deres hunde med på arbejde.
Jeg havde engang en episode med dem hvor mit foder ikke blev leveret til tiden (maks 3 dage efter bestilling) og jeg ringede til dem og beklagede mig. Resultatet blev at jeg fik dobbelt op af det bestilte og altsammen gratis.

Jeg har INTET med Olivers at gøre, er bare en tilfreds kunde.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #20 Dato: 24 Juni , 2011, 13:20 »
DEt forstår jeg altså ikke helt, for Hubert hønsehund står nok for forbruget af minimum 20% af mit hønsefoder, hvede majs startfoder, og det indtager han dagligt og til tiden, sammen med hønsene  ;D Og endnu har han da ikke tabt pelsen  /o
Foruden at han jævnligt spiser billigfoder, og så resterne af familiens aftensmad....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #21 Dato: 24 Juni , 2011, 13:22 »
DEt forstår jeg altså ikke helt, for Hubert hønsehund står nok for forbruget af minimum 20% af mit hønsefoder, hvede majs startfoder, og det indtager han dagligt og til tiden, sammen med hønsene  ;D Og endnu har han da ikke tabt pelsen  /o
Foruden at han jævnligt spiser billigfoder, og så resterne af familiens aftensmad....
;D  ;D

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #22 Dato: 24 Juni , 2011, 14:40 »
Nu synes jeg i skal klappe hunden lidt.

For der har været adskellige test af tørfoder,og der er det ikke de dyreste der vandt,så vidt jeg husker lå Aldis i øverste trejdedel. Der er meget om det med foder der er sp pga meget reklame og meget tro.

Det er indlysende Aldi kan sælge et billigere produkt,ikke fordi det behøver være dårligt,men de anvender jo ikke millioner på promotion som de store aktører.

Køb ikke jeres foder efter navn,køb efter hvad der er i sækken.

                               VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #23 Dato: 24 Juni , 2011, 15:55 »
Jeg har INTET med Olivers at gøre, er bare en tilfreds kunde.

Det samme her  ;)

DEt forstår jeg altså ikke helt, for Hubert hønsehund står nok for forbruget af minimum 20% af mit hønsefoder, hvede majs startfoder, og det indtager han dagligt og til tiden, sammen med hønsene  ;D Og endnu har han da ikke tabt pelsen  /o
Foruden at han jævnligt spiser billigfoder, og så resterne af familiens aftensmad....

 ;D Sådan er det nu engang med de madglade hunde  :D
Den hund jeg skrev om længere oppe, som ikke kunne tåle det billige mad ( en terrier) Han stjal også brød fra gederne, og nede fra søen, hvor vi af og til smider noget ud til ænderne.
Ja at var da bedøvende ligeglad med at hans krop ikke kunne tåle det  ::) det er jo mad  :P

Men vores får da også rester fra husholdingen  ;)
Råt som tilberet  ;)

Nu synes jeg i skal klappe hunden lidt.

For der har været adskellige test af tørfoder,og der er det ikke de dyreste der vandt,så vidt jeg husker lå Aldis i øverste trejdedel. Der er meget om det med foder der er sp pga meget reklame og meget tro.

Det er indlysende Aldi kan sælge et billigere produkt,ikke fordi det behøver være dårligt,men de anvender jo ikke millioner på promotion som de store aktører.

Køb ikke jeres foder efter navn,køb efter hvad der er i sækken.

                               VH Niels

Hvor meget man kan lægge i de test, ved jeg ikke.
Men så vidt jeg har forstået, så tester de jo bare om varedeklarationen stemmer med hvad der nu er i posen, og hvor meget det koster at fodre med det pågældende foder efter hvad der står på posen.
Så er det jo klart at det billige foder står godt, for varedeklarationen stemmer og det er billigere at fodre hunden med det  ::)

Jeg køber nu ikke efter hvad foderet hedder, men efter hvordan mine dyr trives. ja og i dette tilfælde trives en af mine hunde alså ikke på det billige hundemad, har prøvet samtlige af de mærker der findes i supermarkeder. Netop fordi jeg dengang var for nærrig til at give 300-400kr for en sæk hundefoder.
Men hvis jeg vil give min hund en godt liv måtte jeg op med pungen enten til dyre foder eller en aflivning!
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #24 Dato: 24 Juni , 2011, 16:37 »
Som alle andre her, vil jeg anbefale at ikke købe supermarkeds hundefoder.

Er uddannet hundetræner og har studeret foder i meget høj grad.

Læs på indholdsfortegnelsen. Det der står først af, er det mest af mv.

Efter problemer, med loppeallergi, et par år tilbage i tiden, der min hund kløede sig helt i stykker, har jeg fundet mit valg.
Var igennem "dr. dyr´s" alle foder, som ikke var noget vært.
Har i de sidste par år brugt www.kingsmoor.dk foder. Intet, kan få mig til og lave om på det igen.
Det er kvalitets foder. Måske (normal) dyrt i indkøb, men absolut billigt i den sidste ende.
Dette er ingen reklame, men jeg er så tilfreds, at det vil jeg stærkt anbefale til alle.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #25 Dato: 24 Juni , 2011, 22:07 »

Køb ikke jeres foder efter navn,køb efter hvad der er i sækken.

                               VH Niels

Jeg er jo HELT enig med dig i den påstand og det er jo netop det jeg skriver i mit indlæg.  ;)

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #26 Dato: 24 Juni , 2011, 22:46 »

De tobenede rovdyr ( dig og mig og 6+ mia andre) får som hovedfoder kartofler, korn (herunder ris, brød og pasta), suppleret med lidt grønt og noget kød/fisk i en eller anden form. Og vi synes da egentlig at klare os ganske fint. Jeg har ihvertfald ikke noget problem med at kød formentlig udgør mindre end 10 pct af min samlede fødeindtagelse.


Som Marianne også skriver, så kan man ikke sammenligne mennesker med hunde. Hunde er primært carnivore og mennesker omnivore. Dvs. Hundens fordøjelsessystem kan ikke nedbryde plantefibre i samme grad som hos mennesker, derfor kan vi uden problemer leve med mindre end 10% kød.

At der ikke er forskel på indholdet i billig og dyrt foder er på sin vis rigtigt. Dvs. der er givetvis lovgivning der sætter grænser for hvor meget nærringsindhold der minimum må være i hundefoder. Så om du tilsætter 5 gr. Vitamin/mineralblandning i en skål havregrød eller en skål hakkekød giver samme ernærringsmæssig dækning, men hvis jeg var hund ved jeg godt, hvad jeg ville vælge.

Jovist kan hunde overleve på det, men det kan vi mennesker også på en kost af havregrød og en vitaminpille ....men vil vi trives på det år efter år efter år!?
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 22:51 Fra Inga »
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #27 Dato: 24 Juni , 2011, 23:42 »
Dejligt med så mange eksperter samlet på et sted.
Jeg er bestemt ikke ekspert i hundefoder så hører gerne andres mening om en deklaration som denne:
Råprotein 26 %
Råfedt 16 %
Råfibre 2,5 %
Råaske 5,8 %
Vand 8 %
Kalcium 1 %
Natrium 0,35 %
Magnesium 0,1 %
Fosfor 0,75 %

Der står ikke noget om hvad de sidste ca 40 % er men formoder det er fortjenesten.  *f *f
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 23:47 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #28 Dato: 25 Juni , 2011, 00:06 »
Der burde stå noget mere på din pakke under ingredienser, dette er nøgle tallene.

Prøv at kigge og jeg er næsten sikker på at der står noget under "ingredienser", såsom kylling, kylingemel kartoffel o.lign

prøv at kigge på dette link, det er (igen) olivers hundefoder og de har en meget udførlig deklaration over alle deres fodertyper, den som jeg her tager udgangspunkt i er den de kalder adult.

http://www.olivers.dk/pdfdownload/DA/1026_dk_2009.pdf


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #29 Dato: 25 Juni , 2011, 00:13 »
Jo det står der selvfølgelig også noget om, men er det ikke nøgletallene der er mest interessante. Det plejer det at være med alt andet. Det er derfor det kaldes nøgletal.

Jeg kiggede for sjovs skyld på nøgletallene for Olivers adult som ser sådan ud
Råprotein 28 %
Råfedt 16 %
Råfibre 3 %

for de 3 øverste.

De ligner til forveksling de nøgletal jeg skrev i min tidligere besked.
Mvh
Erik Andersen