Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: aldis hundefoder?  (Læst 102222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
aldis hundefoder?
« Dato: 19 Juni , 2011, 14:41 »
Nogen kender til  det? Den hedder vidst Alnutra(tørkost)
jeg er ved at gå i spåner hver gang der skal betales for 15 kg sække, og med 2 labser er det hurtigt spist(ca 20 dage.. )så har jeg hørt om aldis billigere udgave men kan ikke finde indholds liste på nettet til sammenligning.
Nogen der har prøvet  det?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2011, 15:18 »
Vi har prøvet det og vores to vovser var ved at "skide" sig selv til døde... Jeg vil ikke anbefale det til nogen... Jeg køber noget på nettet, de levere til døren gratis så man er fri for at slæbe...

Det koster 235kr for 20kg men da hundene ikke skal have så meget af det er det lige så billigt som det billige hundefodder... der er bare mindre affald der skal igennem... /o

Der er vist noget med at man ikke må reklamere for sådan noget her på forum??? eller hvad??? så skriv mig en pm hvis du vil have deres hjemmeside adresse ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2011, 19:11 »
jeg har osse prøvet det, og sikke en kage der kom ud af det.Desuden syntes osse pelsen blev temlig kedelig og han begyndte og fælde noget mere. Derudover syns jeg ikke der var noget galt med det, han var stadig kvik og oplagt og beholdt vægten.Det med pelsen kunne selvfølgelig opvejes med en slat fiskeolie eller noget i maden
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2011, 23:14 »
Jeg kender ikke til aldis hunde foder, men uanset mærke, vil hundens afføring ofte blive tynd, når man skifter mærke.

Så det er en god ide at blande det sidste af det den er vandt til op i det nye ;)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2011, 23:24 »
Jeg kender ikke Aldi's hundefoder men jeg har haft stor succes med det de forhandler i Lidl. Hvis du har en sådan i nærheden. Jeg tror det hedder Optidog, eller noget i den retning.

Jeg fik det anbefalet af min svigersøn som arbejder i en dyreforretning. Han påstår det er lige så godt som de dyre mærker han sælger i dyreforretningen.

Og som sagt har vi haft stor succes med det. Det er primært til vored GD. Vores Westi får specialfoder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2011, 00:03 »
Jeg synes ærlig talt at det er synd og skam at fodre hunde med billige kornprodukter fra supermarkedet. Prøv at læse varedeklerationen på poserne, heraf fremgår det ofte at majs eller kornprodukter er blandt de 2 første ingredisenser på listen sammen med fjerkræ/benmel som oprinder fra de "kadavere" Daka og des lige, har hentet.

Hunde er desuden primært carnivore, og kan kun i meget begrænset omfang fordøje produkter af vegetabilsk oprindelse, derfor ryger det billige foder lige igennem deres fordøjelsessystem.

Mine 4 hunde får en herlig menu som står på ren rå hjerter, kallun, oksekød, lammekød, ben m.m. Og ikke mindst kyllinger og æg fra haven (årets slagteaffald af frisk, varm tarme og hønsetæer er bare guf)  ;D
Og skulle jeg en enkelt gang kaste mig over tørfoder, så bliver det ikke med under 80% kød.

....Så kære venner. Giv vores 4 benede venner ordenligt mad, de er trods alt ikke <K
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2011, 00:11 »
Jeg synes ærlig talt at det er synd og skam at fodre hunde med billige kornprodukter fra supermarkedet. Prøv at læse varedeklerationen på poserne, heraf fremgår det ofte at majs eller kornprodukter er blandt de 2 første ingredisenser på listen sammen med fjerkræ/benmel som oprinder fra de "kadavere" Daka og des lige, har hentet.

Hunde er desuden primært carnivore, og kan kun i meget begrænset omfang fordøje produkter af vegetabilsk oprindelse, derfor ryger det billige foder lige igennem deres fordøjelsessystem.

Mine 4 hunde får en herlig menu som står på ren rå hjerter, kallun, oksekød, lammekød, ben m.m. Og ikke mindst kyllinger og æg fra haven (årets slagteaffald af frisk, varm tarme og hønsetæer er bare guf)  ;D
Og skulle jeg en enkelt gang kaste mig over tørfoder, så bliver det ikke med under 80% kød.

....Så kære venner. Giv vores 4 benede venner ordenligt mad, de er trods alt ikke <K

Jeg kan kun give dig ret i at det er en god ide at læse hvad der er i tørfoder posen /o

Når det er sagt, så kender jeg ikke nogen top opdrætere, der bruger andet ind tørfoder, det være sig til avl, udstilling, sporehunde, eller politihunde ;)

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2011, 00:13 »
Så prøv lige at læse hvad der er i dåserne med kattemad! 4% kød  >:(
Og det er uanset mærke!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2011, 00:22 »
Så prøv lige at læse hvad der er i dåserne med kattemad! 4% kød  >:(
Og det er uanset mærke!

Jeg blev selv fristet til supermarkeds foder som fattig studerene på SU for et par år siden. Et foder solgt som "Lam og ris" fangede min opmærksomhed, et kig på posen og der stod "minimum 4% lam"!!!
Det kan man da vist kalde vildledning af forbrugerne.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2011, 00:34 »


Når det er sagt, så kender jeg ikke nogen top opdrætere, der bruger andet ind tørfoder, det være sig til avl, udstilling, sporehunde, eller politihunde ;)



Det kan du have ret i, og jeg forventer heller ikke at alle skal servere frisk kød dagligt for deres hunde. Jeg vil dog blot ønske at folk vil kigge lidt mere efter indholdet i en pose hundefoder, og ikke alene på deres pengepunge. Jeg ved godt at økonomien kan sætte nogle grænser, men et hundefoder med kød som første ingrediens kan dog trods alt fås til acceptabel pris.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #10 Dato: 23 Juni , 2011, 15:25 »
Nå... har lige spurgt vores alle sammen Finn og jeg må gerne linke til siden om hundefodder??? Det må jeg, hvis bare jeg ikke tjener noget på det ;) og det gør jeg jo desværre ikke /d

www.gilpa.dk

men som jeg senere er blevet informeret om, så er de gået ned til 15kg sække... men det kan ikke få mig til at ændre fodder... Jeg syntes det er et ekstra luksus at jeg kan bestille på nettet og det så står ved hoveddøren dagen efter /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #11 Dato: 23 Juni , 2011, 23:09 »
Jeg synes ærlig talt at det er synd og skam at fodre hunde med billige kornprodukter fra supermarkedet.

Jeg vil på ingen måde agitere for billige tørfoder produkter. Selvfølgelig skal hundene (og de andre dyr) have noget ordentligt at leve af.

Men jeg tøver lige en kende alligevel efter at have læst dit indlæg Inga.

De tobenede rovdyr ( dig og mig og 6+ mia andre) får som hovedfoder kartofler, korn (herunder ris, brød og pasta), suppleret med lidt grønt og noget kød/fisk i en eller anden form. Og vi synes da egentlig at klare os ganske fint. Jeg har ihvertfald ikke noget problem med at kød formentlig udgør mindre end 10 pct af min samlede fødeindtagelse.

Selvom jeg holder meget af min hund, mener jeg ikke at han er berettiget til at leve bedre end jeg. Jeg ved godt at han mener anderledes, men det er stadig mig der bestemmer. :D

Hunden får kødrester, eller hvis der ikke er nogen fra spisebordet, så en dåse vådfoder blandet op i tørfoderet. Og for det meste med en enkelt sol (æg) på toppen. 

Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2011, 23:33 »
@Erik
lige præcis sådan spiser mine hunde også, og de får foder i forhold til hvad der står på hylden og hvilken butik jeg er i.
Og smulerne fra de riges bord ovenpå, og ind imellem et æg og de har både pels og godt humør  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #13 Dato: 23 Juni , 2011, 23:52 »
@ Ina

Selvom vi selvfølgelig alle 'forguder' vore dyr, skal vi passe på ikke pludselig at se dem som guder, der kræver offerlam osv for ikke at vende sig mod os.  :D

Dyrene skal naturligvis have et anstændigt liv og generelt have det godt, men det er en balancegang hele tiden. Og hvis man overdriver 'godheden' skader man måske i virkeligheden dyret mere end man gavner det ( jeg har gennem tiden set mange hunde der nok burde have været på en anden diæt end tilfældet var). Og stakkels dyr siger jeg bare.
Mvh
Erik Andersen

Offline Twilight

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: aldis hundefoder?
« Svar #14 Dato: 24 Juni , 2011, 01:01 »

De tobenede rovdyr ( dig og mig og 6+ mia andre) får som hovedfoder kartofler, korn (herunder ris, brød og pasta), suppleret med lidt grønt og noget kød/fisk i en eller anden form. Og vi synes da egentlig at klare os ganske fint. Jeg har ihvertfald ikke noget problem med at kød formentlig udgør mindre end 10 pct af min samlede fødeindtagelse.


Jeg er enig med dig en stor del hen af vejen, men prøv alligevel at læse på varedeklarationen på det produkt du køber af "billig" hundemad!
Størstedelen af det er vand, og der er ikke skyggen af de 10 % kød som du omtaler.
Og jeg skriver billig i anførseltegn, da det absolut ikke er billigt i det lange løb og i forhold til den næring der er i. Du kan også godt leve og have det udemærket af at leve af fastfood o.lign, men du får absolut ikke de vitaminer osv som der er det optimale.
Desuden er jeg temmelig sikker på at langt de fleste herinde giver deres høns det bedste foder som de af erfaring ved er det bedste for dem. Og hvorfor ? Jo fordi det er vores passion/hobby og vi vil dem det bedste. Det samme kan siges om os som har hunde som passion vi vil dem det bedste og finder ud af hvad der er det bedste at give dem, og derfor får hønsene kun lige det som der behøves for at lægge æg og ikke mere.

Men det er et farligt område at bevæge sig ind på det der med hvad der er bedst og ikke så godt, for alle os som har dyr vil jo deres bedste og prøver efter bedste evne at gøre deres liv så godt som muligt. Kommer der så nogen og fortæller at det vi gør ikke er godt nok tager vi det som et personligt angreb.