Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben kostede en tå  (Læst 5070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Kalkben kostede en tå
« Dato: 23 Juni , 2008, 09:42 »
Ja det er jo en slem historie og ikke noget jeg er stolt af, men fortælle det må jeg jo.
Jeg har haft høns i mange år, men de gik frit omkring og jeg har ikke haft nogen problemer så vidt jeg ved. Så da jeg startede med de store silker, 3 stk. var jeg jo heller ikke opmærksom, idet de jo var flittige til at lægge æg og ellers virkede sunde.
Men for to måneder siden begyndte den blå høne at gå lidt underligt, og jeg begyndte så at læse om diverse sygdomme. Jeg startede med at oliebehandle , men så lagde hun sig til at ruge og så turde jeg ikke smøre hendes ben p.g.a æggene.(har senere fået at vide at det kan man sagtens). Da hun var færdig med at ruge( fik kun en kylling) fik jeg at vide at jeg sagtens kunne behandle selvom hun havde kyllinger. Man ak og ve sikke nogen ben, og den ene tå blødte og hun skreg og sparkede. Hvis hun ikke havde haft kyllingen havde jeg nok aflivet hende for det var virkeligt slemt. Men jeg tænkte at hun og kyllingen aligevel skulle have en chance. Jeg behandlede hende hveranden dag med fodbad i brun sæbe og smurte så med vaseline med noget insektdræbende i.
 Hun lå med kyllingen samme sted og gik ikke ind om natten,( går for sig selv i lille bur). For et par dage siden fik hun det lidt bedre og tåen virkede ikke betændt mere,men den hang løs og jeg kunne se at det gjorde ondt på hende. Så jeg tog en rask beslutning i går og klippede tåen af !!
 Hun gav et meget lille pip og det blødte kun lidt, så lidt brintoverilte på, derefter smute jeg fødderne ind i brun sæbe, for der sidder stadig meget af det hvide stads tilbage. Der skal blødes op så det kan komme væk.
Men for at gøre en lang historie kort, så har jeg lige set til prinsessen.
Hun er i fin form, klukker lystigt og lærer kyllingen at skrabe, for 1. gang.
Jeg har selvfølgelig behandlet alle mine dyr, spulet , kalket hus og sprayet.
Og så håber jeg at jeg er ovre det værste, og kan nøjes med at forebygge fremover. Py..Ha...
Hilsen Maja
 <O

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2008, 11:02 »
Det hænder for mange at et dyr udvikler kalkben, jeg har dog aldrig haft så svært et tilfælde at de ligefrem har haft en tå der var i så dårlig stand at den skulle fjernes.

Jeg tror du har handlet på den rigtige måde. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2008, 11:09 »
Uha det har været slemt....Godt at høne har det godt igen. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2008, 12:11 »
Flot du ville fortælle os andre om det. Dit indlæg er meget lærerigt.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2008, 14:20 »
Jeg valge at fortælle det, for det skete jo af uvidenhed. Men det luner nu med et par medfølende kommentare.  :(
Ja jeg burde ha taget nogle foto af det, så andre kunne se hvor galt det kan gå. Men jeg var nu noget flov over situationen, så det faldt mig ikke ind.
Jeg har allerede haft meget glæde af at læse andres indlæg om problemer med diverse sygdomme.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2008, 15:25 »
Hej Maja
Jeg synes bestemt ikke du skal være flov, du gjorde jo hvad du kunne, og det du har været igennem kunne også ske for mig, for jeg kender heller ikke til kalkben, så jeg vil sige som andre os andre det, så vi har mulighed for at gribe ind noget før, og meget lærrigt har det været  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2008, 17:21 »
Tak for alle jeres svar, det luner. Nu kommer så turen til at jeg jo har inviteret til forklaringsdag med Tommy her hos mig d. 5. juli. Det glæder jeg mig til. Men jeg er jo ked af at gå og se på de fedtede kyllinger, med vaseline og olie i fjerene, så næste projekt bliver jo nok at jeg må i gang med at vaske dem. Så de kan være fine til vi får besøg. Så jeg får jo lært en masse på kort tid.
Og hvordan griber man så lige det an...jeg må jo have en varmelampe i gang så jeg kan få dem tørre undervejs og så mutter først. Det er den hvide høne med 8 hvide kyller der skal ha den tur. Den blå får lige ro lidt endnu,så såret kan hele først.
Sikke jeg pludre løs, jeg tror mine nærmeste er lidt træt af al min snak om høns og kyllinger. Så tak for at i lyttede med.
Hilsen Maja

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2008, 18:39 »
Maja jeg har set på en hjemmeside når der er vasket høns så bliver de pakket ind i et håndklæde, det så sjovud som de lå der på rad og række, nogle bruger også en føntørre.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #8 Dato: 23 Juni , 2008, 19:59 »
Ja jeg har også set det, jeg tror det er på Tommys side. De er meget rolige, det forventer jeg ikke men nu må vi se. ;D
Ja føntørren er jo også mulig, jeg tror bare der bliver et være tabernakel. <P <P <L <L <L <L <L <L <L <L

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2008, 08:30 »
Det er Lone Mølgårds hjemmeside

http://www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark/15610839
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2008, 17:57 »
Helen har også en fin billedeserie i galleriet om det samme ;)

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Kalkben kostede en tå
« Svar #11 Dato: 24 Juni , 2008, 18:52 »
Tak alle sammen for hjælpen. Jeg kan lige kort fortælle at hønen i dag har gået et par timer rundt og fourageret med sin kylling. Hun skal lige vænne sig til at hun tipper lidt en gang imellem , da det er bagtåen hun mangler. Den der svarer til venstre hånds tommeltot. Er det den der er 5. tå?
I morgen skal hun ha fodbad igen, så kan jeg se hvordan det ser ud. <E