Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 kylling og 2 mødre....  (Læst 3165 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tine

  • Gæst
1 kylling og 2 mødre....
« Dato: 26 Maj , 2008, 12:24 »
Æv efter at 2 af mine orpingtoner har ligget skruk på 16 æg kom der kun 1 kylling i fredags og resten af æggene var tomme. Nu er problemet at de kappes om denne ene lille kylling. Er det smarteste at tage en af hønerne og kylling væk fra resten af flokken ? Flokken består for tiden af 5 høns, der er lidt præget af at lige have mistet deres hane.
Kan se at den skiftes til at putte under begge høner, der ligger side om side, men hvis den titter frem hakker de andre efter den, selvfølgelig også fordi det regner at alle er krøbet ind i hønsehuset, og lystigt spiser al kyllingefodret. Har desuden prøvet at ringe rundt for at skaffe et par daggamle kyllinger til selskab eller er det lige meget ??

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2008, 17:49 »
ved ikke lige om det er forsent, ;)
men jeg har lige haft det samme problem, 1 kylling og 2 mødre, kyllen kom i lørdags.
I går aftes da det var mørkt, tog jeg den "falske" hun havde kun været med 1 uge, og lagde hende på æg i en lukket kasse.
Det finder hun sig i, og så kan den "rigtige" moder passe kyllen i fred.
Men hun " den falske" lå også stadigvæk på de æg der ikke kom noget ud af.
Kan dine 2 mødre enes om kyllen, så er det nok op til dig om du synes at der er nok, eller at der skal være flere.

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2008, 22:42 »
Hvis de 2 mødre slås om kyllingen, hvilket er meget normalt, så ville jeg fjerne den ene.
Du kan godt prøve at skaffe nogen daggamle kyllinger men ofte (sikkert ikke i alle tilfælde) vil mødrene stadigvæk slås.
Hvis det er tilfældet så vil jeg stadig anbefale dig at skille de 2 mødre ad.

Har de ligget og ruget i samme rede? Det kan godt være den direkte årsag til at der ikke er kommet flere kyllinger da æggene meget nemt kan ligge en halv, eller hel, dag lige imellem hønerne hvor der ikke er varmt nok.
Jeg har også før set at der har ligget 2 høner i samme rede hvor den ene blev ved med at stjæle alle æggene og lå derfor på 20 stk. som den selfølgelig ikke kunne dække ordentligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2008, 19:06 »
Du har nok ret Danny i , at der kommer for få kyllinger ud af denne hersens familierugning,  <A
jeg har netop lagt den "  falske" høne på 8 æg for at se om de er befrugtede ordentligt, eller at jeg skal have en ny hane.
Fik kun 2 af 8 æg og 1 af 4 æg, og det er ikke tilfredsstillende.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2008, 23:24 »
Vil den godt det?
De plejer ikke at ville ruge mere når de først har hørt og mærket kyllinger under sig.
En anden god ting er at gennem lyse æggene undervejs. Så kan du allerede efter en uges tid konstatere om der er liv i æggene eller ej. Hvis der så ikke er det, kan man skaffe nogen andre æg. Istedet for at hønen skal ligge hele 21 dage for at finde ud af at der ikke var noget at komme efter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2008, 17:24 »
ja indtil nu  går det godt. :)
Men den kom også på i nattens mulm og mørke og måtte blive i den sorte kasse i 1½døgn, før jeg tog den op.
I dag har den ligget uden tag på, så den selv kunne bestemme, så det er lykkedes, tror jeg.

Det med at lyse æggene har jeg droppet, fordi der alligevel ikke kan lægges flere ind til skrukken, men det er nok en god ide denne gang for at få vished om, hvordan fatter har det.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Tine

  • Gæst
Sv: 1 kylling og 2 mødre....
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2008, 10:42 »
Hej !

Jeg tog den ene høne og kylllingen og satte dem ind i vores skur, hvor de så må bo i et stykke tid. Begge mødre havde nemlig taget den lille med ud i regnvejr for at komme væk fra de andre høns. Så kyllingen var ret våd efter den tur og jeg gætter på at inge af de 2 mødre gad at flytte sig og lokke den med ind igen for ikke at tabe kyllingen til den anden. Hvornår kan man sætte høne og kylling tilbage til resten af flokken uden at der bliver for meget ballade mellem hønerne og at det går for meget ud over kyllingen ?