Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ringmærkning  (Læst 9622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Ringmærkning
« Dato: 04 December , 2011, 12:09 »
Jeg købte i foråret nogle daggamle kyllinger (kobberfarvet maran).
Jeg fik dem ikke ringmærket...tænkte ikke så langt. Hvis nu jeg får lyst til mere seriøs avl fremadrettet, kan jeg så bare ringmærke de kommende kyllinger selvom forældredyrene ikke er ringmærket og bruge dem til udstilling og avl?
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Ringmærkning
« Svar #1 Dato: 04 December , 2011, 12:13 »
Ja det kan du sagtens. Det forringer ikke kvaliteten i kyllingerne og der er heller ingen krav om at de skal være ringmærket forældrene.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ringmærkning
« Svar #2 Dato: 04 December , 2011, 12:14 »
Du kan ringmærke alt. Nogle ringmærker også krydsninger  ??? og de kan jo ikke udstilles. Men OK, så er der jo styr på alder /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringmærkning
« Svar #3 Dato: 04 December , 2011, 12:14 »
Det kan du sagtens. Men du skal være medlem hos DFfR for at kunne købe ringene og for at kunne udstille.

Det er altid en god ting, med de faste ringe, for så er der styr på alder og man kommer ikke til at købe "nogle gamle krager".

Men det med at ringmærke krydsninger er jeg ikke så pjattet med. For det kan jo godt være at opdrætter og evt. 1. køber er klar over at det er krydsninger.
Men lige pludseligt så kan de måske være handlet nogengange og måske også lige pludseligt kan de blive ægte, for jo de har jo en fast fodring fra DFfR på.
« Senest Redigeret: 04 December , 2011, 12:18 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ringmærkning
« Svar #4 Dato: 04 December , 2011, 12:48 »
Lene, jeg er helt enig med dig i din betragtning af ringmærkning af krydsninger. Pludselig er de måske blevet racerene, bare fordi de fra fast fodring.

Mange af os har nok hørt/læst om bemærkningen som en evt. sælger kommer med, når man anfægter nogle dyrs tvivlsomme racerenhed. Nemlig: "de er købt som" eller "sælger sagde".

Jeg er forlængst kommet til den erkendelse, at man er nød til selv at sætte sig ind i den enkelte races standard beskrivelse, og selv derud fra dømme kvaliteten.

Der findes meget lort som udbydes med "fast fodring" (og nogle tror at det så er fine dyr) ligesom der udbydes meget godt uden ring. Det skal man ikke tage fejl af. Derfor skal man selv være istand til at vurdere race-kvaliteten.

Derfor til alle jer som ingen fjerkræstandard har, ønsk evt. en til jul /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringmærkning
« Svar #5 Dato: 04 December , 2011, 13:15 »
Enig som køber skal man ikke være 100 % "blåøjet" og det er altid godt at sætte sig ind i det man vil købe, men sælger skal nu også være ærlig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ringmærkning
« Svar #6 Dato: 04 December , 2011, 13:34 »
Uuuhaa, dream world, ja vi kunne nå laangt med KUN ærlige sælgere  /o

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Ringmærkning
« Svar #7 Dato: 04 December , 2011, 13:35 »
Tja, men jeg sætter altså DFfR's faste fodring på alle dyr, som jeg skal bruge fremadrettet, også krydsninger, som måske er en del af en blodfornyelse. Det er meget lettere at holde styr på sit avlsarbejde når alle dyrene er med fast fodring med et helt unikt nummer for hvert dyr. Det er lige som vores Cpr.nummer.
Dyr som senere alligevel skal i gryden skal ikke ringes, men dyr som sælges til andre SKAL være ringmærkede eller på anden måde ( og hvilken måde skulle det være ) registrerede så myndighederne med sikkerhed kan finde frem til de enkelte solgte og muligvis smittede dyr i tilfælde af udbrud af fugleinfluenza/aviær influenza/AI eller Newcastle Disease/ND. Fødevarestyrelsen kræver at man skal have en salgstilladelse for at måtte sælge dyr overhovedet, og så skal man skrive navn på køberne og hvilke dyr (præcist - og derfor fodring) der er solgt til hvem. Jeg ved at der er givet bøder på 3.000,- kroner til folk der har solgt uden salgstilladelse, som iøvrigt ikke koster noget at få, men man skal have en. Langt fra alle overholder disse regler, men folk fra fødevarestyrelsen kigger også G og G, DBA og DFF, så det er op til jer selv. I skal ikke kunne sige at I ikke blev advaret.
Please: Skyd ikke budbringeren, hvis I synes at det er en åndsvag lov.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ringmærkning
« Svar #8 Dato: 04 December , 2011, 13:41 »
Og opfyldelse af ovennævnte regel er ganske enkelt og lige til. Det er oven i købet "småting" ifh. hvad vi med erhversvmæssigtdyrehold skal overholde af regler ;) - ud over ovennævnte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringmærkning
« Svar #9 Dato: 04 December , 2011, 14:15 »
Det er rigtigt nok at man skal have en sælgererklæring hvis man skal sælge fjerkræ og man skal også skrive købers navn ned og hvilket dyr det er. Og oplysningerne gemmes i 5 år.

Men det at de skal være ringmærkede, det tror jeg ikke på. For hvad så med kyllinger som er for unge til at bære ring. Og hvad med rugerierne som sprøjter 1000 vis af hybrider ud til private. Disse høns er jo heller ikke mærkede.

Og mon ikke at 90 % af alt fjerkræ som der er til salg på G&G og DBA er uden ringe, så FSTV skal have mere end tid, hvis de skal kontrollere alt dette.

@ Rudy

100 % ærlige købere og sælgere ER nok utopi og kommer nok aldrig til at ske i denne verden vi lever i.
« Senest Redigeret: 04 December , 2011, 14:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ringmærkning
« Svar #10 Dato: 04 December , 2011, 14:59 »
Man skal ikke længere registres, hvis man sælger fjerkræ. Det blev afskaffet i 2010. Der er heller ikke krav om at de er mærket på nogen måde (hvis man ikke sælger fra samlinger/udstillinger etc)

Man skal også "kun" gemme optegnelserne i 2 år, ikke 5 længere.

Til gengæld så skal både køber og sælger  gemme hinandens adresser.
Og det gælder også for rugeæg (de var ikke med før)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129397#K8
Bekendtgørelse om fjerkræproduktion og omsætning af fjerkræ, BEK nr 1450 af 15/12/2009
Omsætning af fjerkræ

§ 41. Enhver, der omsætter fjerkræ, herunder rugeæg og daggammelt fjerkræ, skal føre fortegnelse over:

1) Dato,

2) sælger/overdragers fulde navn og adresse,

3) køber/modtagers navn og adresse, og

4) eventuel transportør.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte optegnelser skal opbevares i mindst to år fra optegnelsestidspunktet, og skal på forlangende forevises repræsentanter for fødevareregionen.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ringmærkning
« Svar #11 Dato: 04 December , 2011, 15:38 »
Jeg har ringmærket mine to krydsninger, som jeg har lavet for at få grønne æg. Ringene er udelukkende for min egen skyld, så jeg har deres fødselsår. Hvis (og det skal jeg ikke) jeg skulle sælge dem, ville jeg tage ringene af, netop for at de ikke kunne forveksles, men jeg ville nok først fjerne dem sammen med køber, så vedkommende vidste, hvor gamle de var.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Ringmærkning
« Svar #12 Dato: 04 December , 2011, 15:41 »
Finn@ Hvorfor skal man gemme det?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ringmærkning
« Svar #13 Dato: 04 December , 2011, 15:47 »
Grunden til at man skal gemme det er at så kan eventuelle sygdomme jo opspores og udbredelsen stoppes. Jeg har såmænd selv været udsat for det, da jeg solgte nogle rugeæg til en som så fik hønsetyfus et andet sted fra. Men der blev jeg sat under offentligt tilsyn og skulle have taget blodprøve af mine høns for at se om det kom herfra.. En meget lang historie (og inkompentent dyrlæge i fødevareregionen..)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2274.0

Men konceptet er jo fint at sygdomme kan følges og udbredelsen stoppes.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Ringmærkning
« Svar #14 Dato: 04 December , 2011, 20:50 »
Jeg beklager at jeg førte forældede oplysninger til torvs. Det er godt vi har nogle som Finn der følger med i udviklingen, som i dette tilfælde må siges trods alt at være til den positive side.
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk