Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Forsøg på at lave gul blå columbia farved sussex
« Svar #45 Dato: 13 Maj , 2011, 17:19 »
Så kom de første blandingskyllinger mellem australorps og sussex, som om et par generationer gerne skulle komme til at ligne gul blå columbia farvede sussex. Det holdte imidlertid også lidt hårdt, da jeg kun har haft 2 høner at samle æg fra, og ved første lysning viste det sig, at æggene fra den ene ikke var befrugter  :-[

Af de kyllinger, som alligevel kom, var der heldigvis en god fordeling af farverne med hhv. 7 blå og 3 sorte  /o. Så nu er det bare at vente på, at disse 7 blå (forhåbentligt flest høne-)kyllinger bliver store. Herefter udvælges de som typemæssigt minder mest om sussex, sættes sammen med en gul sort columbia sussex hane (som jeg lige skal ud og have fundet en ny af, så der ikke bliver for meget far-datter "griseri") og få ruget nogle flere kyllinger. Blandr disse skulle der så gerne komme 25 % ensfarvede blå, 25 % ensfarvede sorte, 25 % gul sort columbia og og 25 % gul blå columbia  <I ...og hvis jeg er heldig er der gul blå columbia kyllinger med korrekt lys løbsfarve, ikke for mange kamfejl og henad sussex type  ;) Nå ja, der er jo ikke nogen, som har sagt, at det skulle være let ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #46 Dato: 22 Maj , 2011, 21:05 »
Så er der da lige kommet gang i et nyt farve-projekt her i Kollemorten

http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Wit-koekoekcolumbia

Racen som denne gang må lægge ryg til som forsøgskanin er ikke sussex, selvom det selvfølgelig havde været nærlæggende. På sigt, når jeg har helt styr på de gul-blå columbia sussex, så kan det da være, at der skal lægges noget tværstribet ind over her også.  ;D

Nej vi havde alligevel lige en anden hvid-sort columbia farvet høne gående af en anden race, og har så været så heldig at låne en ditto hane samt en tværstribet høne af samme race til mit lille eksperiment. Egentligt siger selve racen mig ikke så meget, men de folk, som jeg endnu har mødt, som arbejder med denne race, har alle uden undtagelse været helt fantastisk flinke/hjælpsomme mennesker. Og så har racen den helt store fordel, at der er masser af forskellige farvevarianter at boltre sig i. Tja, jeg ender nok snart med et medlemsskab af endnu en raceforening. ...og konen har allerede givet grønt lys  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #47 Dato: 22 Maj , 2011, 21:26 »
hvilken race hva hva hva.... for pludselig blev columbiafarven da lidt mere interessant :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #48 Dato: 22 Maj , 2011, 21:30 »
 :D Egentlig en flot farve /o -Og jeg gætter på det måske ikke er 'din' høne, der er tale om, men datterens, måske?? ;)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #49 Dato: 22 Maj , 2011, 21:31 »
Wanda - En race som bl.a. du meget godt kan lide i guld-blå båndet  ;D

Helt korrekt Tina...
« Senest Redigeret: 22 Maj , 2011, 21:35 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #50 Dato: 22 Maj , 2011, 21:37 »
Kevin: Kan det forresten være en hjælp for dig, i det nye projekt, men afkom af hvid sort/colombia (Sussex) og den mixfarvede hane jeg købte af dig? For hvis det er, så har jeg da tre kyllinger pt., der ser ud til at blive med hvid grundfarve + den jeg har på profilbilledet :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #51 Dato: 22 Maj , 2011, 21:40 »
Wanda - En race som bl.a. du meget godt kan lide i guld-blå båndet  ;D

Helt korrekt Tina...


Seeeeeeeejt.... hvis du så laver den med stribede sokker også, så er jeg solgt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #52 Dato: 22 Maj , 2011, 21:57 »
Tak for tilbuddet Tina, men jeg har vist fået fat i de høns, som jeg har behov for. Den du har som profilbillede ser ellers rigtig fin ud. I første omgang skal jeg "bare" have en hanekylling efter den hvid-sort col hane og den tværstribede høne. Denne bliver så sat på datterens høne, og når alle fejlfarverne så er væk, så skulle hønerne være der i den rigtige farve. Hanerne derimod skulle efter mine beregninger vist kræve en generation mere.

Wanda da de hvid-sort col overvejende har hvid fodbefjering, så bliver striberne desværre lidt svære at se  ;D Så skal der vist noget gul farve ind over også. Så vil du også næsten få noget, som ligner en gul-tværstribet (bare med lidt sorte aftegn), som du kan drille Jesper med  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #53 Dato: 05 Marts , 2012, 17:26 »
Så kom første gule 2. generations kylling kylling i mit gul blå col sussex projekt *o. I denne omgang er kommet 3 kyllinger - 1 blå, 1 sort og 1 gul af mine blå høner (½ australorps og ½ gul sussex) og gul sussex hane. Ikke for mange, men kulden var desværre også lidt hård da jeg samlede æg.

Jeg er dog igang med at samle æg igen, og håber på lidt flere kyllinger ved næste kuld.

Nu er det var at vente og håbe, at kyllingen er gul blå col og helst en høne, men det går der jo desværre nok lige nogle uger endnu inden jeg får svar på. Men der skulle da være 25 % chance for, at mit ønske går i opfyldelse, og indtil vidre har genetikken da opført sig som forventet  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #54 Dato: 05 Marts , 2012, 17:30 »
Det lyder godt og så må vi håbe at det lykkes for dig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #55 Dato: 02 Juni , 2012, 11:44 »
øv øv!

Mens jeg har været i Ireland her i sidste uge, har jeg både haft besøg af naboens gravhund og ræven. Nu var det ellers lige lykkedes med både hvid gråstribet col brahma og gul blå col sussex, hvor jeg havde 3 stk af hver + 9 andre kyllinger gående ude i drivhuset. Det kunne ræven åbenbart godt grave sig ind i, og nu er der så ikke flere tilbage...

Så nu må jeg lige overveje, om det er besværet være at forsøge en gang til. Sværest bliver det nok med brahmaerne, hvor jeg ikke længere har forældrematerialet gående. Nogle af de "fejlfarvede" kyllinger har jeg dog afsat til nogen lige i nærheden, og der kan jeg muligvis få fat i en stribet hanekylling igen. Og så har jeg fortsat selv en høne gående samt nogle store hønekyllinger. De sidstnævnte er godt nok hvid blå col, men det kan godt bruges i en snæver vending. Ved Sussexerne har jeg fortsat både hane og høner gående, og er også gået igang med at samle æg igen.

Det er dog lige før det er mest synd for konen, som skulle passe dem, mens jeg var væk. Og så er det selvfølgelig lige der, at ræven vælger at grave sig ind - dumme dyr.

Det positive er dog, at jeg ved, at jeg næsten er i mål, for at frembringe de nye farver. Det giver dog lidt mod på at prøve igen.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #56 Dato: 02 Juni , 2012, 13:18 »
Du må op på hesten igen Kevin,men det er brand ærgerligt.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #57 Dato: 02 Juni , 2012, 15:45 »
@ Kevin

Hvor er det dog surt...

Man bliver virkelig sat tilbage når sådanne ting sker. Og det er ikke for nemt i forvejen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #58 Dato: 02 Juni , 2012, 15:57 »
Altid træls at miste dyr på sådan en måde.

Men hvis du stadig har forældre-dyrene, så er det da om at få lavet nogle igen inden sommeren er gået  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #59 Dato: 02 Juni , 2012, 22:02 »
Øv Kevin *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk