Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vagtler, avl og indavl  (Læst 12475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Per Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Vagtler, avl og indavl
« Dato: 05 April , 2010, 14:06 »
Jeg købte nogle jumbo-vagtler sidste år for køddets og æggenes skyld. Æg har jeg fået masser af, det er godt nok gået lidt sløjt med at få ruget ud, men det kommer.

Men til spørgsmålende:
Jeg vil gerne lægge flere vagtel-par til så jeg få flere æg, men når jeg har fået dem ruget ud hvordan skal de så sorteres. Eller kort sagt hvad skal spises og hvad skal gemmes, hvilke avls-parameter er der at gå efter?

Hvad er tegn på indavl? Jeg vil gerne have nogle nye haner, og har ringet lidt rundt til dem som har annonceret med salg af jumbo-vagtler, men det viser sig at alle stammer fra samme sted, hvor jeg købte mine første par vagtler. Her fik jeg at vide at der ikke er problemer så længe der kan udruges over 70% af æggende, og som jeg forstod det var det tæt på. Det der undre mig er at jeg kan læse at nogle udenlandske avlere, kassere vagtler som har en udrugnings procent under 90% 

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #1 Dato: 10 April , 2010, 08:27 »
Det er ikke alverden jeg ved om vagtler endnu, men hvis jeg får skrevet noget rent vrøvl, kommer der nok en ind over.
Jeg står lidt i samme situation som dig, nemlig at ville have nogle få flere par.
Jeg har 1,2, og hanen er rigtig meget aktiv, og jeg forventer derfor et meget højt befrugtnings procent, af de kyllinger der så kommer vil jeg så avle videre på de bedste/største, jeg kan kende æggene fra hinanden fra de to høns, vil så tage hanekyllinger fra den ene og høns fra den anden.
Giver det mening.
Jeg tror faktisk at varieret fodring og miljøet har en stor indflydelse på befrugtningen, det mener jeg at kan se ved småfuglene jeg har.
Mine er fra et sted her i jylland hvor der kommer en meget kendt pige fra, dine stammer jo nok fra samme opdrætter.
Jeg starter rugemaskinen i næste uge.
mvh
john
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #2 Dato: 12 April , 2010, 22:36 »
Jeg har i en årrække opdrætte en del vagtler også af de lidt mere sarte.
En af de ting der er vigtig for et godt resultat er at de får tilpas med animalsk protein samt masser af grønt.
Vagtler kan ikke leve og producere æg blot på fugle frø eller korn.
Hønsefoder er heller ikke godt nok til vagtlerne.
En god FAV. blanding eller aller bedst en agerhøne blanding.
Start foder til små kyllingerne. Voks foder til store kyllinger og de voksne i hvileperioden. Æglægnings foder i yngleperioden.
Det er vigtigt at starte med læggefoderet allerede først i februar måned, så de kan opbygge kræfter til den kommende lægge periode.
Jeg har selv prøvet at starte for sent med læggefoderet med det resultat at jeg mistede en del høner, da de ikke havde kræfter til æglægning.

Det er også vigtigt at vagtlerne uanset art får en hvileperiode.
I hvileperiode er det ikke nok kun at fodre proteinfattigt, men også at der ikke er kunstig lys hos vagtlerne, da det er lyset der bestemmer om de skal lægge æg eller ej.
Hvis vagtlerne ikke får denne hvileperiode vil de ikke blive ret meget over et år gamle.
Den Franske Jumbo vagtel lægger et æg hver 18 time året rundt hvis der er lys og det siger sig selv at et fattigt foder som fugle frø slet ikke er nok til denne ydelse. Selv et god protein rigt foder vil ikke være nok, da de formentlig kan fodres for meget med foder der presser dem til æglægning og derfor er det vigtigt at de får et hvil.
Det modsatte er ikke i orden dyre-etisk.

Når man sortere kyllinger fra til videre opdræt er det vigtigt at det er de stærkeste og helst de der er fra de første kuld der gemmes til videre avl.
Det er ikke hensigtsmæssigt at parre søskende sammen.
Far og datter. Mor og søn kan gå en enkelt gang for at hente nogle bestemte egenskaber til videre avl.
Det er altid en fordel at have flere par så man kan lave
u-beslægtede par.

Jeg har ikke selv haft Jumbo vagtlen, men ved af erfaring at jo større et dyr bliver jo vanskeligere er det at opnå et godt yngle resultat.


 

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #3 Dato: 14 April , 2010, 07:28 »
Hej Bjarne.
Jeg var hos Miljøfoder i fredags ( dårligt valgt, åben hus, mange mange mennesker).
Jeg fik en sæk af den foderpille, vildt æg, Michael sagde at det var den du brugte.
Spørgsmål, knuste/findelte du den?

Med hensyn til indavl, selvfølgelig ikke, men er det ikke muligt at finde nyt blod, må det vel være læøsningen at tage af de allerbedste indtil det lykkes at få nye.

Jumboen er det en krydsningsprodukt, eller er det en ren Fransk vagtel?
mvh
john
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #4 Dato: 14 April , 2010, 19:38 »
Jeg tror at det er den Franske vagtel der er videre avlet, ved hele tiden at avle videre på de største.
Den Japanske vagtel er mindre end den Franske, så derfor er krydsning næsten udelukket.

Voks og lægge foder får de hel. Start foderet maler jeg til en passende størrelse.   

Offline Per Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #5 Dato: 19 April , 2010, 09:41 »
Hej Bjarne
Tak for dine rigtig godt svar, de er meget informative og hjælper utroligt meget på vej.

Jeg har lidt uddybende  spørgsmål.

Hvor lang bør hvile perioden være?
Hvor langtid går der fra "lyset bliver tændt" til det har indvirkning på æglægningen, er det uger eller måneder? (jumbo vagtler skal have minimum 16 timer lys i døgnet for at være optimale æglæggere)
Hvad er protein indholdet i de forskellige typer foder?
Hvordan ser man om de bliver overfodret (bliver for fede)?

mvh Per

Offline Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #6 Dato: 19 April , 2010, 10:06 »
Hej Bjarne
Hvordan sikker jeg mig at mine vagtler får det de skal have hvis jeg kun har et par. Kan man få så små mængder

Offline Per Jakobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #7 Dato: 19 April , 2010, 10:08 »
Med hensyn til indavl, selvfølgelig ikke, men er det ikke muligt at finde nyt blod, må det vel være læøsningen at tage af de allerbedste indtil det lykkes at få nye.

Her er jeg overhovedet slet ikke enig, for hvad er de allerbedste.
Man ville hurtigt kunne lave så meget indavl, så det ikke vil kunne blive rettet op igen. Og i yderste konsekvens, deformiteter, sterile dyr, dyr med dårligt immunforsvar.

En meget dygtig avler ville måske kunne avle så arten kunne stå "stand by" i en periode indtil der kommer nyt blod, men det er bestemt ikke noget man bare gør. Ved lettere indavl vil man kunne avle sig ud af det med nyt blod, ved mere grelle tilfælde vil man ikke kunne rette det op.

Det er derfor jeg mener det er vigtigt at kende de første tegn på indavl, der givet vis må komme når der ikke er flere dyr til brug i avlen.

Det bedste ville selvfølgelig være hvis vi kunne få dyr eller æg udefra.
(hvordan gør man det?)
« Senest Redigeret: 19 April , 2010, 10:11 Fra Per Jakobsen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vagtler, avl og indavl
« Svar #8 Dato: 19 April , 2010, 10:28 »
Man kan købe små mængder vagtelfoder hos Rob Webber nær Jelling, det ser ud til hans web-side er nede lige nu, men hvis du googler Rob Webber + foder, kan du finde telefonnummer osv.
Mine vagtler har ikke fået ekstra lys eller varme, men da de bor i mit drivhus, har de selvfølgelig haft al det lys, som dagene nu engang giver.
De er i fuld sving med æglægningen, æg nr. 8 kom i går, der kommer stort set et nyt æg hver dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk