Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Et Guld æg går tabt.  (Læst 16460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Et Guld æg går tabt.
« Dato: 21 Marts , 2008, 15:53 »
Jeg har et par lidt specielle tropeduer gående hvor der ikke findes så mange i DK. på nuværede tidspunkt. Hannen er fra Sverige og hunnen Dansk.
Deres kalden der minder om en tyverialam begyndte godtnok for 1 måned siden og er tiltaget dag for dag.
Jeg havde ikke fået sat en redekasse op da jeg gerne ville trække deres yngleperiode lidt, da koldt vejr kan medføre læggenød.
Men sådan ville duerne ikke og i går aftes lagde der et knust æg på gulvet som var tabt fra pinden. Så i nattens mulm og mørke blev der etableret lys og en redekasse blev fremstillet i lynets hast for evt. at rede et æg mere og hermed mulighed for at få i det mindste 1 unge på pind, da de aldrig har været opdrættet i det Nordjyske, men kun et par andre steder i Danmark.
At jeg omtaler æget som et guldæg skyldes at ungerne har en værdi af godt 1000 kr. pr. stk. så blot 1 unge er et kærkommen tilskud til den øvrige underskudsforetning, samt medvirkende til at der blev en mere af denne art i Danmark.
Mit håb er at jeg har mulighed for at rede det næste æg, da duerne har fundet reden og benytter denne.
Jeg trøster mig med at der nok ikke var nogen unge i æget, da hannen er Svensker og hunnen Dansker og de nok ikke har kunnet forstå hinnanden. ;D
Bjarne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2008, 23:50 »
Det lyder da spændende... Skriv endelig hvordan det går de næste par dage og om der skulle komme en eller flere unger ud af det.
Har du et billede af disse tropeduer?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2008, 01:30 »
Billedet er ganske vidst ikke af mine egne duer men taget hos en af de par stykker der opdrætter lidt unger hvert år.
Det er ikke en due med særlig mange farver, men hvad den mangler i farver har den i væremåde. Det er den mest rolige tropeduer jeg har mødt, man kan næste liste den over på hånden, og jeg tror ikke at der overhovedet vil være problemmer med at have dem gåede sammen med de små Diamanduer der er lidt større end en gråspurv, selv om den selv er på størrelse med en stor Straser due.
Når man først har haft dene skønne due i sit fuglehold vil man nødig undvære den.
Bjarne
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2008, 01:33 Fra Bjarne Andersen »

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2008, 06:42 »
Den er da smuk med sine grå nuancer og røde løb :)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2008, 12:17 »
Øv. et æg mere i bunden.
Damen havde åbenbart ikke aceptere den nye rede, på trods af at de har opholdt sig i den.
Så nu er opgaven for mig at finde en rede som de kan aceptere før de lægger det næste hold æg. det havde været rart om man kunne spørge dem, men så let er det ikke.
Bjarne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #5 Dato: 10 April , 2008, 22:18 »
Så fandt de endelig reden og gjorde et æg som de rugede på begge 2. Et ikke særligt godt tegn da æget let kommer til at ligge udefor duerne modsat hvis kun 1 due ruger af gangen.
Men, men, træerne vokser ikke ind i himlen.
En Australsk Topdue han der ellers plejer at være fredelig over for andre duer har formentlig jaget Wongaerne af æget, så nu er han fjernet og der går kun et par små Grønvinget duer hos dem. Det kan muligvis også være fordi jeg har fodret dem for godt så de vil igang igen, så næste gang kommer de på smalkost til der er kommet unger. 

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #6 Dato: 22 April , 2008, 22:33 »
Efter at jeg har fjernet de andre duer lagde Wongaerne 1 æg mere i reden og det samme gentog sig hvor de rugede begge to og 3-4 dage efter gik de af. De har efterfølgende gjord 2 æg i bunden, der ikke var gået i stykker. Disse og æget de forlod er lagt i rugemaskinen. Samtidig er Skogerduerne sat i gang sammen med mine Italienske Mæfiker i håber om at jeg kan finde et par, til opmadning af ungerne, hvis der er befrugtede æg efter Wongaerne. Når man har med lidt sjældne arter at gøre gælder alle kneb for at udbrede arten. Den løsning jeg helst vil undgå er håndopmadning, da det kræver at de mades hver anden time, samt at det i nogle tilfælde kan giver unger med adfærdsproblemmer .

Men der er jo heldigvis nogle der påtager sig at opmade forskelige fugle unger mod betaling, så dette er også en mulighed, men ikke den bedste.
   

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #7 Dato: 22 April , 2008, 23:12 »
UUUHHHHHAA BJARNE
DET ER ALTSÅ SPÆNDENDE OM DER KOMMER NOGET UD AF GULDÆGET
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2008, 23:47 »
Ind til videre er det ikke gået særlig godt med Wongaerne. jeg var heldig at rede 3 æg, der kom i rugemaskinen, men dsv. var de ubefrugtede alle. De er nu kommet i den store voliere på 150 kvadratmeter og har her lagt et hold æg igen. Hvis det ikke lykkes her med den motion de får modsat i opdræts volierene, er det planen at de kommer tilbage hertil igen, og foderet bliver så doceret så de ikke får for meget, da det er en meget stor og doven due. Samtidig vil jeg forsøge med Tohpheferol E vitamin, fra Nekton, da det ofte har en gavnlig virkning, og en større andel animalsk protein.
Jeg frygter lidt at de måske er sterile på grund af at de på et tidspunkt har sat på et dårligt foder. Hvis det er tilfældet over 1 årstid er der erfaring for at fugle ofte er sterile for altid.
Jeg har fået lovning på nogle unger hos en opdrætter i Sønder Jylland der har 7 par gående og hermed største parten af de Wongaer der findes i Danmark udover måske 3-4 par andre steder.   

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2008, 23:50 »
Godt nok er det her om en helt anden dyreart, men alligevel.. Jeg havde en perserpige der bare ikke kom i løbetid. Hankatten var fundet og tiden gik. Så fik jeg et råd af en gammel garvet opdrætter.
E-vitamin kapsler, prikke et hul med en nål og så trykke indholdet ud i katten mad eller direkte i munden. 1 om dagen i en uge, en uges pause og så en uges kur igen. Der gik 3 uger så skreg damen i vilden sky.
Så E-vitamin er godt  ;D
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2008, 12:29 »
For nogle år siden havde jeg en større samling Blåpanede Amazoner, Grå Jacoer og Ædelpapegøjer siddene. Her afprøvede jeg Tokopeferol E Vitamin det sidste år jeg havde dem. Fuglehuset var på det nærmeste ved at eksplodere. På trods af at jeg gik og fodrede, sad papegøjerne og ofte flere par og parede sig. Dette havde de aldrig gjordt tidligere. Dsv. gik der papegøjesyge i dem og jeg midstede største parten af mine ynglepar, som jeg havde samlet over ca. 10 år. Hverken jeg eller min dyrlæge kunne stille noget op. Om dyrlægen der skulle være fugleekspert var for dårlig, skal jeg lade være usagt.
Herefter solgte jeg næsten hele min samling og købte en båd og sejlede i stedet for. Efter 2-3 år tog poker ved mig og jeg var i gang igen med anden type fugle. Jeg har skiftet dyrlæge og bruger i dag nok en af landets bedste fugledyrlæger. Nå men det var lidt en anden historie
 

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2008, 00:00 »
Så ser det endelig ud til at det lykkes at få Wonga unger. Siden sidst har de haft 2 hold æg hvor de har forsøgt at ruge på begge to samtidig med det resultat at de i løbet af et par dage har forladt ægene, som alle har været blanke. Et forsøg i den store voliere er også gået i vasken. Her rugede de dog færdi på ubefrugtede æg. Herefter er de flyttet tilbage i opdrætsvolieren. Foderet er ændret så de nu kun får spiret kogt diæt blanding og kun lige det de æder hver dag. Der er lagt 2 æg igen, som hurtig blev byttet ud med nareæg. Dagen efter gik de af ægene. De to æg er lagt i rugemaskinen og det ene er i hvertilfælde befrugtet og det andet ser også ud til at være befrugtet. Det er så heldig at jeg har et par meget stabile hvide Skogerduer, som er tæt på deres næste kuld og de tager glædeligt mod alt der ligner en due unge. Jeg håber at jeg kan være heldig at få et par unger i år, da jeg ikke har kunnet opdrive et par mere herhjemme.
Jeg ved at der var et par til salg i Holland i foråret, men jeg havde ikke mulighed for at få dem hjem.
Men måske er der en lille chance for at jeg kan få et par med hjem fra Kassel da jeg regner med at skal derned til udstilling og marked i efteråret 
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2008, 12:48 Fra Bjarne Andersen »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #12 Dato: 07 Juni , 2008, 10:59 »
Så skal der krydses fingre Bjarne  :D
Hilsen Susanne

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2008, 00:01 »
Øv, Øv.
Endnu en gang blev det ikke til noget, da der er konstateret dødsring i æget der var befrugtet, men nu er der i det mindste håb om at der måske kommerunger, da et æg var befrugtet, modsat  tidligere hvor de har været ubefrugtet. Dsv. er det snart ved at være på det sidste i år, men ellers prøver vi igen til næste år, eller næste igen, jeg tror at det nok skal lykkes, med tiden, det går i hvertilfælde et lille skridt i den rigtige retning hver gang.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Et Guld æg går tabt.
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2008, 09:41 »
De er i de bedste hænder hos dig Bjarne!!