Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vagtler  (Læst 9024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
vagtler
« Dato: 20 Januar , 2010, 16:50 »
hejsa

nu da mine vagtler ikke kan gå sammen med mine undulater mere vil jeg bygge et bur til dem da jeg syntes at det bur de går i nu er alt for lillle.
men men men hvor stort skal det bur så være er 53 gang 29 stort nok til tre vagtler så vi evt kunne få en hun mere?
er der nogne der har nogle ideer til hvordan jeg kunne ind rette buret best da de ikke gider ligge æg og jeg tro det er fordi at de ikke har et sted at gemme dem nogle ideer alt er velkommen  ;D

hilsen Mikkel
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vagtler
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2010, 17:05 »
Jeg synes det lyder noget småt, Mikkel. Jeg ville også passe på med en ekstra hun. Jeg har ikke så meget forstand på din slags vagtler, men ved at hos nogle vagtelracer, vil den ene høne være så meget efter den anden, at den til sidst dør. Omvendt findes der også racer, hvor det er hanen, og der skal man helst have mere end en høne.
Hvis det går godt som det er nu, ville jeg nok ikke anskaffe flere høner.
Du kan læse Bjarne Andersens gamle hjemmeside her:
http://fjerkrae.dk/vagtler/
Der står meget om vagtler
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: vagtler
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2010, 17:08 »
hej

hvor maget plads tro du så de to til tre vagtler skal have ???
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: vagtler
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2010, 17:37 »
Min erfaring,med kinesiske dværgvagtler,siger du skal holde dig til 1,1.Med hensyn til burstørelse så kan det jo aldrig blive for stort.Min indendørs bur til vagtlerne er 150 x 50 i bundareal,de har så 3 m3 udendørs.Jeg syntes mindst du skal have 75x50 til et par.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: vagtler
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2010, 21:00 »
Det fremgår ikke hvilke slags vagteler det drejer sig om.
Der er stor forskel på pladskrav til de forskellige vagtelarter. Samtidig er det som det nævnes også stor forskel på om en hane kan have en eller flere høner alt efter hvilke art det drejer sig om.
Envidere er foderet også af stor betydning for om de lægger æg.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2010, 21:02 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vagtler
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2010, 21:13 »
Så vidt jeg ved er det 1.1 kinesiske blå dværg vagtler
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: vagtler
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2010, 21:30 »
hej

nemlig det er 1.1 blå dværg vagtler
de for trope foder noget fra dyrhandlen blandet med lide kanarie undulat foder er det fint eller skal de have noget andet ?
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: vagtler
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2010, 22:22 »
Rent frø allene er ikke tilstrækeligt til vagtler, da det indeholder for lidt protein. Det er nødvendig at give dem et tilskud af passende pillefoder.
Der findes flere special blandinger på markedet. På det sidste er der flere der er begyndt at importere udemærket pillefoder fra Holland, der er special beregnet til vagtler. samtidig er disse piller tilpas små så de også kan bruges til dværgvagtler. Hvis man som jeg bruget det foder vildtopdrætterne bruger til deres agenhøns og fasaner er det nødvendig at knuse dette til en passende størrelse.
Et par Kinesiske dværgvagtler kan godt trives i et bur der er 100 x 75 cm og ca 50 - 60 cm. høj. Kineservagtler flyver ikke som andre vagtler op på pind om natten. Man skal blot huske at buret helst skal væe med blød tråd eller lignede i toppen, da vagtlerne godt kan finde på at flyve hårdt op i tråden hvis de bliver bange og kan hermed skade deres hoveder mod den hårde tråd.
Hvis de går i en voliere der er 2 meter høj er faren ikke så stor, da de indefor den første meter midster meget af kraften.
Du kan sagten have 2-3 høner ved hver hane når det drejer sig om Kineser vagtler. Det kan i flere tilfælde være en fordel da især Kinesiske dværgvagtel haner kan være meget hårde ved deres høne, så flere høner udligner dette.
Lidt mos og småskjul i for af gran grene i hjørnerne vil være en fordel, samt lidt sand at bade i.

Når man laver bur til kineservagtler laver mange det af tråd der er 12 x 25 mm. dette er da også udemærket lige ind til der kommer kyllinger, da disse går lige så let igennem maskerne som vi andre gør gennem en åben dør. Derfor er det nødvendig at den nedrste del er meget tæt.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: vagtler
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2010, 22:41 »
ind til vidre går de i en gammel skuffe med næt over. sand i hele bunden og lgran i et hjørne. de får salat og brød engang imellem

hvad er det for noget pillefoder de skal havde?
og er det kun til hvis de skal ligge æg lige som æglægnings foder eller er det bare i det hele taget?
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: vagtler
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2010, 22:51 »
Foderet jeg bruger er en agerhøne blanding der findes både i læggefoder hvile/voks og kyllingefoder. Blandingen jeg nævnte fra Holland er en speciel vagtelblanding og den sælges bl.a hos Rob Webber http://www.webber.dk/

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: vagtler
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2010, 23:19 »
hejsa igen

når man så ruger kyllnger ud i maskine kan man så godt bare bruge varme lampe? og hvilkat foder vil være bedst?
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får