Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan passes vagtler og kan de m høns?  (Læst 18178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
hvordan passes vagtler og kan de m høns?
« Dato: 14 Marts , 2008, 10:36 »
hej! hvordan skal man passe vagtler?
findes der specielle æg-læggende vagtler?
bliver de i haven eller skal de hegnes?
kan de bo i samme hus som høns?
undskyld de mange spg men der er mange hønsebøger men har ikke set nogen om vagtler...
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: hvordan passes vagtler og kan de m høns?
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2008, 13:01 »
Vagtler og høns er 2 forskelige ting. Høns er doministiceret, hvilke vil sige at de er opdrættet og tilpasset hold i fangenskab gennem flere generationer.
Hvorimod vagtler er en vildfugl og høre ind under vildt, i de fleste tilfælde udover Japanske og Franske vagtler også kaldet Jumbo vagtler, der er produceret til at gøre en masse æg og få en masse kyllinger til slagtning så hurtig som muligt og derfor minder mest om industrihøns i adfærd og mangel på samme.
Største parten af de øvrige vagtel arterne har heldigvis stadig deres naturlige instinkter i behold som gør dem chamerende.

Vagtler kan ikke holdes fritgående da man aldrig ser dem igen.

De kan heller ikke med særlig held holdes sammen med tamfjerkræ.

Hvad foder angår er hønsefoder ikke anvendelig til vagtler, da det er en forkert sammensætning. Vagtler kræver foder af bedste kvalitet der opfylder alle deres behov for animalske proteiner mm. og lidt grov foder til at give varme, uden at det feder for meget.
Du er velkommen til at besøge min hjemmeside om vagtler www.sitecenter.dk/vagtler
Bjarne.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2008, 13:04 Fra Bjarne Andersen »

Offline fanny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: hvordan passes vagtler og kan de m høns?
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2008, 14:55 »
hej Bjarne-tak for oplysningerne- jeg vil nærlæse din side!
mvh fanny
skal starte mine høns op igen- glæder mig så meget. har en søn på 2 år- og en hunde + en have fyldt med mosegrise!