Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vildt"pleje"  (Læst 12824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: vildt"pleje"
« Svar #15 Dato: 29 November , 2009, 07:49 »
@Martin,
Selvfølgelig findes der jægere med etik og moral, der er i orden. Det skal vi slet ikke debattere. Og så er det igen spørgsmålet, om det er særere, end at jeg huggger hovedet af min hane. Det er jo også at slå et dyr ihjel ;)
Jeg håber, du har lyst til fortsat at bidrage til debatten - for på den måde, kan du jo forklare en side af sagen, vi ellers ikke får sat lys på. Om vi så nogensinde bliver enige, er en anden sag. Men det behøver vi jo heller ikke nødvendigvis være.

Den hane jeg møder, bliver ikke fodret. Det er jeg sikker på. Fasankyllingerne er forlængst vandret fra stedet, og det fodringssted, der var, er simpelthen flyttet længere væk - til et område med mere krat, hvor fasanerne normalt fodres om vinteren. Han kan i princippet, ligesom kyllingerne, flyve fra stedet, men han har øjensynligt ikke gjort det. Måske er han stækket? Måske ved han ikke, han kan flyve? Eller flyver han ind og ud? Jeg ved det ikke. Han ligner ikke en, der spiser ret meget..
Jeg har nu ikke umiddelbart tænkt mig at tale med politiet, selvom man måske burde det. (Også fordi, jeg ikke har styr på ovenstående) Der er erfarne jægere - og jeg har lidt erfaring med dyreværnssager og politiets indsats (De har vist andet at lave og er kedeligt underbemandet), så det tror jeg såmen bare der kommer en skuffe-rapport ud af - men jeg har tænkt mig at spørge jægerne selv, næste gang jeg render på en af dem.

Jeg er ikke særlig vild med tanken om, at : "Har man skrukhønen gående i et mindre bur imens fasankyllingerne løber frit, kan man hejse skrukhønen op i et træ". Det synes jeg simpelthen er for mærkeligt!
Hvad synes hønene om at være oppe i et træ i et bur? Hvad synes soen om at være tvangsfixeret? Det er på det plan, mine tanker bevæger sig.
Men om det ligefrem er ondt.. Har den fast bund under fødderne? Eller er det trådnet ? Og måske synes det faktisk, det er sjovt? Hmmm..

Du lader din skruk gå frit med kyllingerne efter uge 4-5. Hvad så, når hun er færdig med at være kyllingefører? Hvad sker der med hende? Går hun hjem? Eller må hun klare sig selv?

Offline Martin G

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: vildt"pleje"
« Svar #16 Dato: 29 November , 2009, 19:29 »
Hej Storm

Om det lyder mærkeligt at hejse en skrukhøne op i et træ for at den trækker sine plejebørn med op, skal jeg ikke være dommer over.
Jeg kan kun sige det virker og hønsene ser ikke ud til at have noget imod det. Det mindre bur som hønen går i i løbet af dagen kan jo sagtens være et bur på 1x1 meter eller større.

Mht. til mine skrukhøns må jeg desværre sige at de fleste kun bruges i en sæson. Når de har gået løst med fasanerne sommeren over, er de normalt så vilde at jeg afliver dem med gevær. Men mums sådan en "friskovs" høne smager godt ;D.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: vildt"pleje"
« Svar #17 Dato: 29 November , 2009, 21:05 »
Jeg har bestemt ikke noget imod alle de moralsk anstændige jægere, som kan ramme plat og som regulerer de forskellige dyre bestande, ved at skyde syge, gamle og alle overskudshannerne væk. (især ræve)  ;)For vores begrænsede natur har ikke plads til alle.
Og dyrene må vel siges at have levet et godt og frit liv indtil da.

De er mere alle de andre "krybskyttere" som død og pine skyder og skamskyder på alt hvad der rører sig, men desværre er der jo brådne kar alle steder, dem undgår man ikke.

At hønen ikke har noget imod at sidde i et lille bur oppe i et træ er engentlig en sjov tanke. For høns klager jo heller ikke over at sidde i små burer, sammen med 3-5 andre  i et års tid og lægge et æg hver evig eneste dag.

Jeg vil/skal ikke dømme andre, for det må være op til dem selv at vurdere hvad der er etisk forsvarligt, for vi er jo de klogeste væsner på denne jord  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vildt"pleje"
« Svar #18 Dato: 29 November , 2009, 21:30 »
@ Lestat

Jeg tror ikke du finder mange der er uenige med dig i at bestandregulering er i orden.
Meeen, det var vist ikke lige det denne tråd handlede om.

Det var vist noget med udsætning af potentielle jagtdyr, fasaner med høne eller hane til at holde sammen på de dyr der senere skal jages.

Det jeg opponerede imod var netop den form for jagt hvor man udsætter opdrættede dyr, som fasaner og ænder, i naturen for senere at stå, næsten skulder ved skulder, og nedskyde dyrene efterhånden som hundene jager dem op. Det synes jeg personligt ikke har meget med jagt at gøre.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: vildt"pleje"
« Svar #19 Dato: 22 December , 2009, 00:59 »
Hvad er egentlig grunden til at man opdrætter fasaner for jagt??? er der så få "naturlige" fasaner, at de ikke er til at finde for en jæger med hund??? for så er de vel en truet dyreart der bør fredes???

For en måneds tid siden var jeg ude og køre og kom til en lille snirklet landevej med åbne marker på begge sider, de grænsede op til en skov.
På min vej mødte jeg ikke mindre end ca 50 fasaner og når jeg siger vej, så mener jeg det bogstavelig talt, for de stod midt på vejen og flyttede sig ikke når jeg kom med min larmende bil... Det tog mig faktisk lang tid at komme igennem det stykke uden at køre fodgængere over... Jeg ved godt at fasaner virker ret dumme men de her var ekstra dumme og det morede ungerne en del, at vi hele tiden måtte stoppe... Men det er da ikke naturlig adfærd eller hvad???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)