Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vildt"pleje"  (Læst 12823 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
vildt"pleje"
« Dato: 25 November , 2009, 23:19 »
Nu er der kommet nys om jeg har fået dværghøns.. Og at de lægger sig skruk for et godt ord ind i mellem.

Så nogle jægerer vil gerne have, hvis det er muligt jeg bruger min skruk som kyllingefører for deres fasankyllinger, som så skal udsættes. da det bedste resultat eftersigende skulle blive med en dejlig kyllingefører.

Det som sådan kan jeg jo ikke se noget galt i? Eftersom min hønsegård jo er ret minimal.. Og det derfor vil være begrænset hvor meget jeg kan have i min gård med tiden. Og hvis man kan hjælpe hinanden den vej rundt? med at afhjælpe sins skruk behov for at ruge/fører.. Og kunne udsætte sundt vildt.. ja? Og så længe jeg ikke gør det at tvangstvinge dem til at lægge sig skruk, men blot via deres naturlige cyklus.. så er der vel intet galt i det?-

Men der er alligevel mange ting der kommer frem som spørgsmål såsom ovennævnte.

Kan de leve af kyllingestarter som det første.. For jeg vil ikke låne en høne ud.. der kommer til at mangle noget som helst, fordi der skal tages specielle hensyn.. som gør hun ikke får det optimalt.

Ja altså kort sagt.. så er min hønsegård det vigtigste!!

men er der nogle der har erfaringer med sådanne aftaler?
« Senest Redigeret: 25 November , 2009, 23:22 Fra P. Jakobsen »
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vildt"pleje"
« Svar #1 Dato: 25 November , 2009, 23:29 »
Har ikke selv nogen erfaring på området, men jeg ser da hvad jægerne her i området foretager sig.

Fasankyllinger udruges med maskine. Når de har fået fjer sættes de i en voliere sammen med en hane. Her går de til de når en 'rimelig' størrelse. Herefter lukkes de fri i terrænet sammen med hanen, som i nogen grad formår at holde dem samlet.

Så kan egentlig ikke se hvilket formål dine høner skulle tjene. Du vil jo næppe stille dine høner til rådighed som kyllingeførere for fasanerne når de lukkes ud i det fri. 
Mvh
Erik Andersen

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: vildt"pleje"
« Svar #2 Dato: 25 November , 2009, 23:42 »
Kan de ikke klare sig selv ude i det fri?.. er det ikke det skrukken skal vise dem.. at det er det formålet skal være? skrabe og finde insekter, spirer m.m.

Eftersigende er fasankyllinger meget skrøbelige. Og netop derfor er det bedste resultat nærmest naturen det bedste. Da frafaldet vil være mindre, end via rugemaskine, voilerer osv.

men jeg ved det heller ikke.. derfor jeg spørger.. Og som sagt, kan jeg jo intet galt se i det.. hvis det afhjælper min skruk,  nu jeg ikke selv kan kyllingerne (høns) bedre muligheder..

et andet spørgsmål der trænger sig på.. Er det overhovedet lovligt??  :-[

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: vildt"pleje"
« Svar #3 Dato: 26 November , 2009, 07:17 »
Jeg har engang ladet mig fortælle at fasan kyllingerne udsættes, når de er store nok med en dværghane eller to som så skal lære dem at flyve op i træerne og sove.
Så det skal nok være en let racer som flyver godt.  Så jeg tvivler på at Wyandotter og Orpington kan bruges.

Jeg ville dog ikke gøre det (nu har jeg heller ikke særligt små og flyvende høns) Der er jo altid den risiko at de kan blive taget af rovdyr uden i det fri og de bliver måske nok også forvilderede og hvad når de skal fanges igen, når fasanerne bliver skudt.

Fasan kyllinger laves vel på maskiner i hobetal.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: vildt"pleje"
« Svar #4 Dato: 26 November , 2009, 08:25 »
Har læst et sted på nettet at mange prøver at gøre det ulovligt at opdrætte fasaner til udsætning. Grunden til dette er at de aldrig vil blive lige så stærke som dem der er lavet i naturen og man mener at de ødelægger mere end de gavner... men søg på nettet, der er masser af information om opdræt af fasaner, både for og i mod ???
Personligt syntes jeg det er noget mærkeligt noget at opdrætte dyr for bagefter at slippe dem fri og så finde og skyde dem igen ??? de smager vel lige så godt hvis man tager dem dirrekte fra hønsegården eller også så kommer de til at mangle smagen af vildt ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: vildt"pleje"
« Svar #5 Dato: 26 November , 2009, 08:30 »
Så vidt jeg kan se her omkring - og høre på de lokale jægere -
sætter man kyllingerne ud med en høne og en hane. Hønen passer kyllingerne - hanen gør, hvad haner skal.
De er hvide.. for når kyllingerne begynder at flyve over indhegningerne og ikke længere har brug for mor og far.. så kan ræven og / eller jægeren nemmere se at tage dem.
De dør altså, når de har udført deres job.

Pt. passerer vi daglige en indhegning, hvor der tidligere var fasankyllinger. Kyllingerne er nu over alle bjerge, men hanen går der stadig, og han bliver ikke fodret længere. Vi har talt om at fange ham, men..

Jeg har talt med enkelte jægere, som siger, at går der en særlig fin høne med kyllingerne, så henter de den igen, men det er absolut sjældent. Og der er jo ingen garanti for, at ræven ikke når at hente hende først. Så den detalje tror jeg liiige, jeg ville tjekke, inden jeg sagde ja til arrangementet.

Må ærligt indrømme, at sådan som jeg har set det praktiseret, er jeg imod det. Det virker ikke helt fair overfor hønsene.
(Og så kan man selvfølgelig godt diskutere, om det er mere fair, at jeg henter en hane i hønsegården og hugger hovedet af den. Den har da slet ingen chancer..!)

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: vildt"pleje"
« Svar #6 Dato: 26 November , 2009, 08:31 »
Troede man bare kunne sætte dem ud, når de var store nok ;D Og regnede med at de havetræer vi havde var gode nok?.. Ja hvad ved jeg.

Men altså vil da ikke udsætte min hane f.eks den skånske på jagten eller for den sags skyld en af mine dyrebare høner.   :o kan jo ikke garantere jægeren ikke har glemt sine briller derhjemme.. Eller for den sags skyld de får god smag for friheden  ;D
Nej så er det nok bedre de forbliver på rugeriet. under kærlig pleje fra eksperter..

Tak for svaret lestat.  :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: vildt"pleje"
« Svar #7 Dato: 26 November , 2009, 08:35 »
Nej vi er enige storm-olsen.. Lyder slet ikke fair.

Så takker pænt nej tak.. For det ville vist være en alt for god vennetjeneste det der.. Hvis man sådan bare skal sige farvel til en høne samt hane.. Det er da synd for dem
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: vildt"pleje"
« Svar #8 Dato: 26 November , 2009, 09:46 »
De udsatte fasaner er mere tamme og derfor meget nemmere at skyde.

Personligt så hader jeg kød med hagl i puuuha. Der taber jeg appetitten allerede ved først hagl. Men hver sin lyst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: vildt"pleje"
« Svar #9 Dato: 26 November , 2009, 11:27 »
Der er også nogen, der holder skrukhønen i et mindre bur ude i terrænet (et 'kaldebur') for at holde de store fasan- eller agerhønsekyllinger til (så de ikke løber over til naboen...). Og det er forbudt.
Mvh Marianne

Offline Martin G

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: vildt"pleje"
« Svar #10 Dato: 28 November , 2009, 19:51 »
Jeg er ny her på forum, men tillader mig nu alligevel at blande mig i denne tråd.
Jeg er selv jæger og indehaver af mindre flok danske landhøns i dværg ( pt 6.11). Deres hovedformål er, for mig, at udruge og passe fasankyllinger.
Opdræt af fasaner med dværghøns, er en gammel velkendt metode til at lave et mindre antal velstimulerede fasaner.
Opdræt af fasaner med skrukhøns kan ikke sidestilles med opdræt af fasaner hvor der sammen med fasankyllingerne går alm. kyllinger.

Opdræt af fasaner med skrukhøns, foregår ved at man lader skrukhønen udruge fasanæg eller man sætter daggamle fasankyllinger til hønen. Herefter passer skrukhønen fasankyllingerne, den giver dem varme, den lære dem at spise (fasankyllinger har svært ved selv at komme igang med at spise). Alt dette foregår i en større voliere eller man lader hønen gå i et mindre bur imens fasankyllingerne løber frit.

Når fasankyllingerne er omkring 4 uger, skal skrukhønen lære dem at flyve i træerne (evt. pinde i volieren). Har man skrukhønen gående i et mindre bur imens fasankyllingerne løber frit, kan man hejse skrukhønen op i et træ.

Når fasankyllingerne så når en vis alder, har skrukhønen ingen effekt på fasanerne længere. Herefter kan man hente sin høne hjem.

Jeg lader dog skrukhønen gå frit med fasankyllingerne efter uge 4-5.

Håber ovenstående giver et billede af hvordan nogen af os jægere udsætter fasaner med skrukhøns.

Jeg er dog også nød til at kommenterer nogle af de afgivne udsagn.

Der er også nogen, der holder skrukhønen i et mindre bur ude i terrænet (et 'kaldebur') for at holde de store fasan- eller agerhønsekyllinger til (så de ikke løber over til naboen...). Og det er forbudt.

Hvor findes lovgrundlaget til at dette skulle være forbudt?

De udsatte fasaner er mere tamme og derfor meget nemmere at skyde.

Dette er vist kun gældende imens fasankyllingerne er mindre. Det er netop enhver jægers fornemste opgave, at sørge for at udsatte fasaner har samme adfærd som "naturlige" fasaner.

men hanen går der stadig, og han bliver ikke fodret længere.

Hvis det virkeligt er sandt, at hanen ikke har adgang til foder, bør du melde disse "jægere" til politiet. Dette er ikke acceptabelt. Men mon dog ikke fasanerne og hanen fodres en gang i døgnet, hvor de spiser op. Dette er normal praksis ved fasanudsætning.

Håber ikke mit første indlæg her på forum virker for mopset, men der er altså bare mange "spændende" historier omkring jægere.





Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: vildt"pleje"
« Svar #11 Dato: 28 November , 2009, 20:00 »
Dejligt at vide hvordan det foregår hos dig  /o Håber det er det samme andre steder :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vildt"pleje"
« Svar #12 Dato: 28 November , 2009, 21:30 »
@Martin G

Det lyder til at der er rimeligt ordnede forhold omkring din jagt og det glæder mig.

Jeg vil heller ikke klage over de jægere der har jagten i området omkring min bopæl, da også de er ansvarlige, i den måde de opdrætter 'vildt' på og, efter loven, i den måde de jager på.

Når det er sagt har jeg oplevet at støde på en vildtlevende hane i jagtområdet i det efterfølgende forår, som regel gående sammen med nogle fasan høner. Så den er helt klart blevet sluppet ud i det fri sammen med de store fasankyllinger og har så overlevet vinteren.

Og når det så er sagt, må jeg også lige indskyde at jeg slet ikke bryder mig om den måde man i Danmark jager udsatte fasaner og ænder på. 10-20 jægere stillet op omkring et vandhul eller en remise og skyder på alt hvad der jages op af hundene. Der er sgu ikke mange chancer for at slippe uskadt igennem for dyrene. I min terminologi er det ikke jagt. Men sådan er vi så forskellige.

Orv, nu får jeg nok igen smæk for at stikke snuden frem. Har prøvet det før og jeg kan tage det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: vildt"pleje"
« Svar #13 Dato: 28 November , 2009, 21:42 »
Hmmm..mon du får smæk?  :-\

Jeg giver dig i hvert fald fuldstændig ret!
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: vildt"pleje"
« Svar #14 Dato: 28 November , 2009, 22:08 »
Tak Helle. Så er vi ihvertfald to med samme indstilling. Måske starten på en revolution.  *g /o
Mvh
Erik Andersen