Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vintergrønt til vagtler  (Læst 3585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Vintergrønt til vagtler
« Dato: 19 November , 2009, 22:09 »
Jeg kan stadig finde lidt mælkebøtter i haven, men det går den forkerte vej med dem.
Hvad kan mon anbefales som vintergrønt til bobwhite vagtler?
De stortrives stadig i mit nu ret kolde, men tørre drivhus *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #1 Dato: 19 November , 2009, 22:12 »
Noget rigtig godt tørt og fintbladet hø der lugter rigtig godt vil vagtlerne gerne æde i vinterperioden. Hvis man har mulighed for at snitte de i fine stykker er det rigtig godt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #2 Dato: 20 November , 2009, 10:52 »
Og hvis du ikke har det selv, så har mange dyrehandlere noget (vistnok fra firmaet vitakraft, men der kan vel også være andre..) som er beregnet til gnavere. Det er hø med mælkebøtter, roser, pebermynte.. eller hvad ens kræ, nu er vild med. Det koster naturligvis helt urimeligt mange penge, i forhold til, hvad det er :D men en pose rækker jo langt til et par vagtler.

Det dufter faktisk af det, der står på posen, så jeg tror, den er god nok :D :D (Har ikke prøve-tygget).

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #3 Dato: 20 November , 2009, 14:32 »
Jeg Købte en knibbe hos Miljøfoder i Viborg Den kostede 30 kr. og var beregnet til heste, men det var tilpas finbladet og lugtede utrolig godt. Jeg putede det igennem min hakkelsesmaskine så det blev i tilpas små stykker. Vagtler, fasaner og andre hønsefugle æder det med velbehag og det giver en god fast mave og god fordøjelse, så jeg an kun anbefale det.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #4 Dato: 20 November , 2009, 14:55 »
Ville du anbefale det til alle vagtler? Altså også de californiske toptosser og skælvagtlerne f.eks.?
Vi har været meget tilbageholdende med grønt til dem, fordi de er ørkenfugle, men hø er jo da ret så tørt :D

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #5 Dato: 20 November , 2009, 16:08 »
Meget fugtigt og saftigt grønt kan godt give tynd mave ved nogle vagtler der især lever i tøre områder som i fonuftig nævner. Det de fleste vagtler dør af er tynd mave ved fejl kost eller strees.
Godt hø skader på ingen måder tvært imod virker det fremmende på fodøjelsen. Jeg tror også at det har en rensende virkning på tarsystemet da det syger fugt og mavesyre og hermed formodetlig trækker giftstoffer med ud. Dette er min egen teori som der ikke ligger videnskabelig beviser for. Hvis høet ikke er af god kvalitet og evt. indeholder mug skimmel vil det som andet foder være direkte giftig for fuglene. Høns har i øvrigt også gavn af godt hø.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vintergrønt til vagtler
« Svar #6 Dato: 20 November , 2009, 17:02 »
Tak Tine og Bjarne, det vil jeg få fat i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk