Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom vagtelkyllingerne een efter een  (Læst 6535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Dato: 17 Juni , 2009, 23:47 »
Præcis 17 dage efter at rugemaskinen var varmet op og æggene var lagt til rette, kom den første lille kylling. Den fik hurtigt følgeskab af nummer 2.
Nu er der lagt låg på, sat mere fugtighed på og slukket lys i bryggers, så resten af kuldet kan komme inat, imorgen og frem til den 19. dag. En fiskekasse i flamingo 80 cm lang, 40 bred og 15 cm høj er gjort klar med aviser i bunden. Et frotté viskestykke, så de små ikke får hofteskred og benskader når de glider rundt på underlaget. En varmeplade 60x40 cm fra America med regulator gør klar til morgendagens 35 grader, som sænkes med 2,5 grad hver uge til vi når stuetemperatur i 5. uge. 3 høje drikkerør med smalt vandresoir, så de ikke drukner og så en ordentlig skål kogte æggeblommer med rasp, hirse, blå birkes, knust kyllingestart/havregryn og gritblanding til småfugle.
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2009, 23:51 »
NØJ, Hvor er den sød.
Lyder somom at du er velforberedt på deres ankomst.
Pøj pøj med den videre klækning.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2009, 00:53 »
Tillykke tillykke de er godt nok søde  *p  krydser  *k for resten af kuldet
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2009, 01:04 »
Uha da, havesygen breder sig ;D
Sådan noget kært småkravl burde bo i mit drivhus. Tillykke!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2009, 07:05 »
Tillykke Tommy, de er vel nok kære, æggeskallerne er også flotte, mine bob white vagtlers æggeskaller er snehvide. Er det japanske vagtler?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2009, 07:10 »
Tillykke med de søde små  <I Hvor mange er der kommet ?
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2009, 07:47 »
Nøøøøjjjjjj den er bitte :) JEg stod netop igår og talte med min chef om vagtler i drivhus (jeg har lige købt et 25m2 drivhus til arbejdet :) ) og han sagde at vagtelkyllinger ikke var størrer end humlebier.... det er da ligefør han har ret :D :D
JEg skal lige høre alle de vagtelkyndige... hvilken race pipper mest? Jeg skal jo forsvare kræene med at de er sansestimulerende så jeg skal have nogen med lyd på ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2009, 07:56 »
Det med humlebierne er rigtig nok, de kinesiske dværgvagtelkyllinger er på størrelse med humlebier. Bob white vagtelkyllinger er ca dobbelt så store.
Hvilke vagtler, der giver mest lyd, kan jeg ikke svare på, her må Bjarne træde til. Bob white vagtler siger mange lyde, og næsten hele tiden, hvis altså ikke lige hønen ruger, for så er hun ret tavs det meste af tiden, men ellers har de nogle kære R2D2-lyde (Star Wars)
Men hvis det skal være i et drivhus, hvor der ikke er en "ildsjæl", der har ansvaret for pasningen, vil jeg nok ikke anbefale bob white. Så er det bedre med kinesiske dværgvagtler eller japanske vagtler. Det jeg har kunnet læse mig til er, at de er at de er ret nemme at holde, og at det også er nemt at få dem til at yngle.
Man skal også være opmærksom på at der ikke må være nogen utætheder af nogen art, for der skal ikke en stor åbning til, før de kan smutte ud, især kyllingerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

LiseMadsen

  • Gæst
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2009, 08:30 »
Whauuu tillykke med det lille pus-Mon flere er kommet til.
Sikke da et imponerende projekt og hvilken forberedelse....jeg er meget imponeret.
Ønkser dig det bedste held de næste 5 uger.
mvh Lise

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2009, 10:41 »
Tak for tilkendegivelserne

De 2 vagtler er nu blevet til 20. Der kunne have været 2 mere; men i nat de gled ned under plastik risten i en lille sprække og druknede i et vandkammer. Næste gang vil jeg lægge et insektnet under risten sidste gang jeg fylder vand på inden udklækningen.
Jeg vænner mig aldrig rigtig til unødvendige dødsfald; men skylder mig selv at tage ved lære til næste gang. Derfor er jeg så glad for dette forum, der giver os mulighed for at dele om vores fejl og succes, der giver os erfaring og gør os til bedre hønseholdere og dermed bedre mennesker.
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #10 Dato: 19 Juni , 2009, 12:47 »
Hvor godt, tillykke, men selvfølgelig trist med de to, men der skal ikke meget åbning til, ja, vi lærer hele tiden, og jeg har også lært ufattelig meget her på DFF.
Jeg har været i dit galleri og set billeder, og håber at du sætter flere billeder ind af hele flokken.
 <M <M <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

  • Gæst
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #11 Dato: 19 Juni , 2009, 14:17 »
Tillykke. De er da vildt søde. glæder mig til at se billeder af den store flok.

Offline Tommy Nørtoft

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
  • Rhode Island Red
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #12 Dato: 19 Juni , 2009, 19:22 »
På opfordring

Hele flokken med deres første måltid: knust startfoder, finthakket persille og hårdkogt æggeblomme med rasp. Når jeg tapper på vandtrug med en gul blyant kommer de pilende og drikker vand. De bliver så overrasket over vandet i næbbet at de falder bagover og piler væk for så at komme tilbage med en lille makker og prøve igen.
Med venlig hilsen

Tommy Nørtoft Berntsen

1.3 Rhode Island Red dværghøns, 2.3 Lys Sussex Colombia dværg, 1.6 Japanske Jumbo vagtler sand/spættet

hoejberg

  • Gæst
Sv: Så kom vagtelkyllingerne een efter een
« Svar #13 Dato: 19 Juni , 2009, 20:14 »
Hold da helt op hvor er de søde <L *h *h