Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Priser på Prydfjerkræ.  (Læst 10937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Priser på Prydfjerkræ.
« Dato: 23 Maj , 2009, 11:30 »
Hvad er din meming om priser på fugle/fjerkræ.

Er nogle fugle for dyre, eller for billige ??.

Har priser på fugle en sammenhæng med dyretik og den måde de passes på ??.

Har priser noget at gøre med interessen for fuglene.

Jeg håber at indlæget kan skabe lidt debat, der belyser de forskellige sammen hænger der er påvirket af en given pris på en fugl.
Emnet omfatter også høns og andet fjerkræ. Men de meget høje priser ser vi nok mest omkring prydfjerkræ hvor nogle fugle koster flere tusinde kroner.
Priser på høns og duer kan også variere meget lige fra udsætter høns der koster fra 5-7 kr. og til fine racehøns der koster fra 100 kr. til 4-500 kr.
Priser på duer variere også udfra samme kreterier som høns. Brevduer er nok i nogle tilfælde de dyreste duer, da det er et spørgsmål om at de kan tjene penge ved flyvning til deres ejer.

Så kom med din mening om dette emne.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2009, 11:52 »
Hej... Spurgte for noget tid siden, hvad prisen sådan cirka var for daggamle Silkehøns/Wyandotter. Jeg ved godt det ikke var helt det du spurgte efter men det er alt jag kan bidrage med ;D
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2010, 18:02 Fra Andreas »
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2009, 12:15 »
Jeg ved kun noget om høns og kyllinger og jeg synes at nogle sælger deres guld for billigt. En daggammel kylling til 15 kr er ikke meget. Jeg synes sagtens man kan tage 30 kr (eller mere) for en daggammel og så sætte den op med 5 kr pr uge. Det koster jo både i strøm, mad og tid.
Jeg sælger selv mine for 25 kr stk i denne sæson og jeg vil da gerne tage mere for dem, men andres priser gør at man må indfinde sig hvis man vil sælge.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2009, 13:01 »
Hej... Spurgte for nået tid siden, hvad prisen sådan cirka var for daggamle Silkehøns/Wyandotter. Jeg ved godt det ikke var helt det du spurgte efter men det er alt jag kan bidrage med ;D

Hov glemte at Linke   *e

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4531.msg39717.html#msg39717


Sådan *f
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2009, 18:51 »
En familie der har en 3-5 høns i baghaven til de daglige æg.. Kan få en billig hobby. De der så går lidt videre med flere racer, Udstilling, Rugemaskiner og diverse hønsegårde.. Så syntes jeg hønsene er for billige. De gør jo trods alt et pænt stykke arbejde for at få det perfekte frem..

Nu er mit hønsehold bare rent hobby og fornøjelse. Men forsøger da alligevel og få lavet og få lavet kyllinger så de ligner det de skal :).. Så er man nød til og lukke sine øjne lidt for økonomien i det.. Det er nok det de kalder lærepenge.

Pris/Interesse.. Har for min vedkommende ingen sammenhæng. Hvis man først falder for en race.Og det en dyr en man er faldet for. Må jeg jo bare spare sammen(Eller kikke i den Orange kasse).. For er man nu faldet for den. Vælger jeg ikke en anden bare fordi jeg kan få den til halv pris :)..

Og des mere krævende eller sjælden Høns/prydfjerkræ er.. Så er det vel osse iorden at prisen er der efter. Der er jo et eller andet sted en avler der har haft arbedet med dem.




Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2009, 19:14 »
Jeg synes mange dyr i det hele taget sælges for billigt, det er for nemt og uforpligtende at købe hvad det nu er - kaninunger, killinger eller kyllinger. Til gengæld synes jeg så også at der bliver frembragt for mange dyreunger, fordi 'de er så søde' så mange bliver født til et marked der er for lille. Så dyr bliver endnu et 'brug og smid væk' emne, ligesom så mange andre ting i vore dage.

Det går også ud over dem som gør et stort stykke arbejde for at frembringe de fine racedyr.

Når man kigger i Gul og Gratis f.eks., koster en typisk kylling 15 kr., og det tog jeg også selv for mine tidligere, nu tager jeg 25 og dem der vil have dem brokker sig ikke over det. Jeg synes stadig det er for lidt for racefjerkræ (selv om mine ikke nødvendigvis er udstillingsemner) og for det arbejde, den omsorg, det foder samt evt. strøm m.v. der skal til for at frembringe dem. Men det er da et kærkomment tilskud til min dejlige hobby.


Mvh Marianne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2009, 19:23 »
Jeg synes også diverse dyr sælges for billigt, jeg er begyndt at tager for daggamle kyllinger 35 kr og så 5 kr for hver uge de bliver ældre, jeg talte med en gammel avler igår og han sagde at mine priser var helt rigtige, ville folk ikke give det for en kylling så skulle man ikke sælge til dem.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2009, 19:27 »
Nej Berit, du har ret. Man kan godt stå med en fornemmelse af, at man ikke skulle have solgt til en bestemt person, og da kunne det godt have været, at den højere pris ville have holdt 'sådan en' væk.
Men hvordan sælger du dine kyllinger? Hvis da ikke her på Forum.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2009, 19:48 »
Jeg synes generalt at der er alt for lave priser på racefjerkræ, de har ligesom ikke fulgt prisudviklingen som f.eks racehunde har. Jeg bruger mange penge og rigtigt meget tid på mit fjerkræ : foder, vitaminer, indkøb af nyt avlsmateriale,  ringe, vaccinationer, udstillinger, P.R arbejde, foreningsarbejde. Jeg skal selvfølgelig ikke tjene på det, for det er helt og aldeles min hobby og al hobby koster penge. Men hvis folk ikke vil give prisen, tja så bliver der ingen handel.

Til gengæld synes at det er vildt at nogle dyr bliver mode og lige pludseligt bliver super hotte at have, bare se på Chi Hua Hua hunde som sælges til op til 20.000 kr. pr. stk.  :o :o
Bare fordi de er blevet assessories til de fine tasker. Og Paris Hilton og Britney Spears har/havde dem.
Når noget bliver mode, så bliver der avlet på en masse l... som bestemt ikke gavner racerne.

Det er ligesom at der findes A og B dyr. A dyr kan være en Chi Hua Hua hvalp som koster kassen og et B dyr en alm. kattekilling får man smidt i nakken.
Eller et Shetlandshingsteføl til 500,- /1500,- men det er et miniature uha så koster den 5.000,- selvom der måske ingengang er papirer på den.


Geder kan man næsten heller ikke få nogen pris for selvom det er dejlige dyr, som både smager godt, kan malkes og ellers er helt utrolige dejlige. Det koster  at fodre dem, udgifter til staten for overhovedet at få lov til at holde dem og så skal slagteren selvfølgelig også have penge for arbejdet, når de kommer så langt i forløbet. Så det er ihvertfald ren hobby og ikke nogen god forretning, men hold op hvor er der meget kvalitets tid med dem, især de små kid er dejlige  ;D

Selvfølgelig skal gode typiske dyr med gode afstamninger og i god kvalitet koster mere end det jævne mindre typiske dyr. For pris og kvalitet SKAL følges ad.

Jeg ved ikke om højere priser hjælper på at det kun er seriøse købere som køber, men det kan nok skræmme nogle dårlige væk.
Man ser jo også dyre racehunde komme til dyrlæge og bliver aflivet bare fordi ejeren er trætte af dem.

Jeg tænker tit på om folk der ikke lige har råd til at betale for indkøbet af dyret, egentlig har råd til at holde dyret med de udgifter som der nu kan støde på.  ???
« Senest Redigeret: 23 Maj , 2009, 19:57 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Priser på Prydfjerkræ.
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2009, 22:30 »
Jeg tror ikke det er alle der tænker på at det koster at holde dyret også, når først man har anskaffet sig dyret så har man det jo. Om det så kommer til dyrlæge eller får ordentlig mad det gør måske ikke så meget. Det er trist.

Mine ridelærere (to unge piger) har fået sig en mops som er 5 år gammel (ejeren, en gammel dame, døde) og de ville da lige prøve sommeren over hvordan det er at holde hund. De kunne jo altid sælge den videre når sommeren er forbi og de måske var trætte af den. Den er blevet trådt på 2 gange af hestene, men kun en gang kom den til dyrlæge fordi det var jo bare det samme som sidst. Den lille hund må så slæbes med på tur mens den halter. Det er jo forrykt.
Venlig Hilsen
Lisbeth