Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores påfugle  (Læst 7453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Vores påfugle
« Dato: 12 Januar , 2016, 17:42 »
Som nogen af jer ved, har vi haft vores hus i Vestjylland til salg i nogle år pga. at Søren fik arbejde hos Danske Færger med hovedsæde i Rønne og også kontorer i Køge.
Langt om længe fik vi huset solgt og har også fundet et rigtig dejligt sted på Stevns ude på landet, næsten nyt hus med 1,6 ha jord. Masser af plads til vores dyr, og til at opfylde en drøm vi har haft i omkring 20 år: Påfugle.
Vores påfugle klækkede d. 24. juni 2014, fire fine kyllinger, som fik en lille ring om benet i hver sin farve, så vi kunne kende forskel, sammen med påfuglene havde vi en enkelt perlehøne, og to kalkuner, så de kunne lære hinanden at spise.
Det blev desværre hurtigt klart, at den rød-ringede kylling ikke kunne klare det, jeg forsøgte tvangsfodring/vanding med forskellig nærende ting, men den hang mere og mere med næbbet, jeg forsøgte at lægge den under en skruk, som tog kærligt imod den, men desværre klarede den sig ikke .
De tre sidste påfugle er blevet store nu, og det er en han og to hunner, "perlen" gør dem stadig selskab, men kalkunerne, en høne og en hane, måtte vi desværre slagte, fordi en af vores nye lidt-længere-henne-af-vejen-naboer blev ved med at ringe og klage. Konen var bange, hunden var bange, og deres luftetur skulle nødvendigvis gå forbi os. Kalkunerne var såmænd fredelige nok, men utrolig præget på mennesker, så når de så et menneske, kom de løbende for at hilse, og hanen skulle selvfølgelig gøre sig til med høj haleføring og knejsende nakke.
Jeg prøvede at invitere konen hen for at hilse på og demonstrere, hvor søde kalkunerne var, og ligeledes at de veg, hvis man tog et skridt imod dem, men klagerne blev ved med at komme - rigtig ærgerligt. Egentlig tror jeg ikke, de kunne gøre os noget, men al den snak om "at tale med myndighederne" osv gik os på  :'( :'( :'(
Vores to nærmeste naboer synes heldigvis at påfuglene (og perlen) er skønne, så ingen problemer der.
For et par måneder siden, haltede hannen søndag eftermiddag, og mandag formiddag var det bestemt ikke bedre. Heldigvis bor dyrlæge Bjarne Rasmussen kun ca 10 km fra os, Bjarne er super, når det gælder "fjer", så vi kørte lige en tur til Hårlev. Bjarne undersøgte hannen grundigt, heldigvis var intet brækket eller gået af led, dvs, måske havde et af leddene været gået af led, men smuttet på plads igen eller også var der tale om en forvridning. Poppe fik en smertestillende indsprøjtning, jeg fik medicin med hjem til de næste fem dage og besked om at holde patienten i ro.
Prøv lige at forestille jer at skulle give en påfugl medicin i næbbet....... Det gik nu ret fint, jeg sad med ham på skødet, nærmest som når man holder en baby, med den ene hånd lirkede jeg næbbet op og med den anden hånd fik jeg sprøjtet medicinen ind + eftersprøjtet med lidt vand.
Lørdag formiddag lukkede jeg dem ud af deres ret lille voliere, de fik lov til at være ude nogle timer, men jeg kunne nu se, at han ikke var helt så fremme i skoene som normalt. Søndag gik det bedre og i løbet af nogle dage blev han helt frisk igen. I dag er han en stor og fin han.
Vi er spændte på at følge deres udvikling, påfugle er først helt fuldvoksne, når de er tre år gamle, så der er jo et par år endnu. Jeg har læst mig til, at det hænder, at der komme æg det første år, men jeg tvivler på, at der kan komme kyllinger, hvis der mod forventning skulle komme æg.

Vores påfugle er en daglig glæde, de boltrer sig på hele grunden (samt hos naboerne), de er fantastiske til at flyve, vi kan altid høre, hvor de er, fordi perlen ikke er særlig lydløs. De er utrolig smukke. Jeg har lært så meget om deres adfærd og lyde, som jeg ikke har kunnet læse mig til nogen steder, påfugle har rigtig mange forskellige lyde, og ikke bare det lange mjavende parringskald.
Skulle nogen ønske at anskaffe påfugle kan jeg varmt anbefale en svensk hjemmeside:
http://sabelpoot.se/
Det er noget af det bedste, jeg har kunnet finde online. Har nogen kendskab til andre gode sider, hører jeg meget gerne fra jer.
Glad hilsen
Marianne

 !o !o !o !o !o !o !o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Vores påfugle
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2016, 17:55 »
Dejlig historie fra det virkelige liv, men synd for kalkunerne!


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Vores påfugle
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2016, 18:21 »
Det er da dejligt, at I nu har fået en drøm opfyldt - til lykke med det. Jeg kan godt forstå, at I gerne vil have Påfugle. Jeg forsøgte for flere år siden, med kyllinger. Desværre blev de dræbt af en hund.

Men det skal prøves igen.

Det er da pokers, at I skal blive kontaktet af naboer, som vil klage. Det var ikke forventeligt, når i bor på landet.  Men der er altid nogle der skal klage, uanset hvad det er over.

Har du ikke billeder af dem ?? ikke naboerne altså,  *f, men dine påfugle  ::)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Vores påfugle
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2016, 20:22 »
Hej Marianne

Altid dejligt at høre fra dig igen og at det lykkedes af få dine dejlige Påfugle. Dem skal der nok blive meget underholdning i årene fremover som du kan berette om.

Lidt ærgerligt du måtte ofre dine Kalkuner kan lige forestille mig hvor tamme de måtte have været og de er da mere sjove og underholdene end farlige.
Dog har du ellers pladsen til en kæmpe voliere/indhegning for fremtiden hvis de ikke kan undværes helt med den grund.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vores påfugle
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2016, 21:21 »
Der kommer kalkuner og flere perler næste år, men de kommer til at gå i den del vi har indhegnet af hensyn til nyplantede frugttræer (der har vi også hønsehuset). Vi har en del rådyr og dådyr samt harer. Vores nabo fortalte, at han plantede 41 frugttræer på sin grund, og nu er der 10 tilbage, resten har dyrene ædt.
Vi har indhegnet ca en trediedel af grunden, så der er god plads til fjerene.
Det sjove er, at påfuglene flyver over hegnet til hønsene, men de kan ikke finde ud af at flyve ud igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vores påfugle
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2016, 22:45 »
Æv med de naboer.... folk er sgu ja.... bare de ikke også begynder at klage over støjen når Poppe bliver kønsmoden og begynder at skrige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vores påfugle
« Svar #6 Dato: 14 April , 2016, 22:46 »
For det ikke skal være løgn, har naboen, der brokkede sig over kalkunerne nu også klaget over påfuglene, hun mente de skulle stækkes. De havde været på besøg og "trampet" i hendes bede. Jeg bad om at se skaderne, og tilbød selvfølgelig at erstatte, men da det kom til stykket, var der jo ikke sket noget.
Så der satte jeg hælene i. Fortalte hende, at de aldrig ville blive stækket, dels er det dyrplageri og dels er det ulovligt. Fortalte hende også, hvor ked af det, jeg havde været over at miste mine kalkuner. Så nu er der ro fra den kant, hun har vist forstået, at vi bor på landet. Men selvfølgelig skal vores popper blive hjemme, og vi træner dem, problemet er bare, at de er så pokkers nysgerrige, og også at de er glade for mennesker, og derfor gerne vil hilse på dem de ser.
Utrolig at andre i den grad kan gå i så små sko.
Og popperne, ja, de stortrives, kommer når man fløjter, især hvis man fløjter som en vindrue. Det undrer mig, de er så vilde med vindruer, for de sluger dem tilsyneladende hele, men de må jo have en eller anden for for smagsløg i kroen?
De er ufattelig nysgerrige, er vi i haven, er de altid med på en kikker, dejligt! Planter jeg nye ting i haven, er de overbeviste om, at det nok er en udvidet salat-bar til dem, knap så dejligt, men glæden over at have dem er kæmpe STOR.
 *p *p *p *p *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk