Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dueunger  (Læst 16954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gernsö

  • Gæst
Dueunger
« Dato: 28 Marts , 2009, 07:14 »
Jeg har nogle duer som havde lagt äg, men som overgav dem i sluttningen. Di var kolde och jeg tog dem väck, men eftersom jeg har rugemaskine igang ( kyllinger) så tänkte jeg att jeg tar och ligger dem ind og ser vad der sker... var helt sikker på att di var froset ihjäl. Men nej, dagen efter så var di tinet up och vognet, det var to der sparkede i ägene.
Nu till morgone så så jeg att den ene har hacket lidt håll, så der sider garantert en lille due och glor på mig når jeg kommer hjem i aften.
Er der noen der har erfarenhed af att made en så lille due, fortell allt ni ved, den skall ju have en changse, jeg ved att den skall have mad i sonde og tit, men fortel mere.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Dueunger
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2009, 07:32 »
Der skal du nok have fat i Bjarne Andersen ! Han ved en frygtelig masse om duer og opdræt, du kan finde ham under medlemmer i toppen af siden...

Eller på hans hjemmeside :

http://www.sitecenter.dk/vagtler
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2009, 07:39 Fra Bjørn Nielsen. »

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2009, 23:08 »
Tack for tipset, har skrevet till ham.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2009, 22:17 »
Jeg ligger lige mine mail svar ind. Det kunne jo være at andre kunne bruge det.


Jeg har tidligere opmadet en del dueunger af racer der var så kortnæbet at de ikke selv kunne fodre deres unger.
Det jeg brugte til mine tamduer var kogt hørfrø, hvor frøene blev siet fra.
Dette lidt klistrede afkog blev blandet med kyllingefoder og gul hirse eller andet fint fuglefrø.
Der blev fodret for hver 2 timer fra kl. 7.00 til ca midnat.
 
Blandingen blev puttet i en meget stor sprøjte hvorpå der var monteret et stykke blød ventil gummi.
På denne måde har jeg opmadet flere hundrede dueunger, der efterfølgende blev meget tilidsfulde.
 
Det nøjagtige blandingsforhold husker jeg dsv ikke. Jeg mener at kyllingefoder og små frø blandes 1 til 1. Blandingen må ikke være for tynd og heller ikke så tørt at det ikke kan komme ud af sprøjten i en lind strøm. En hurtig fyldning af kroen vil kunne kvæle ungerne.
Det bedste er at lade det står og trække så foderet er genemvædet.
 
Det er vigtigt at ungerne ikke stopfodre og kroen er tømt kort tid før hver fodring så foderet ikke bliver sur i kroen på duerne.

Hørfrø er godt til fordøjelsen  og gør blandingen lidt klistret så det er lettere at fodre med.
Du skal passe på med ikke at blande for mange vitaminer og mineraler i foderet da de kan få en forgiftning af dette.
Bland ca, det i du ville bruge til dine voksne duer. Det er heller ikke godt at ændre for tit på foder blandingen.
 
Du kan hutig se på ungerne om de er mætte. Når de er mætte tigger de ikke om foder mere. Hvis de ikke tigger om foder og kroen er tom er de syge.
 

 





 


 

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2009, 23:55 »

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2009, 12:36 »
Har lige avlivet dueungen, snyfft. MEn den skulle ikke lide så det var best sådan. Det virket som om madsystemet ikke fungerede som det skulle. Den havde meget lidt avföring och kräven var alltid full. Den pippede efter mad men till sist var den slöj og såg udtorket ud, var tyst och jeg tog beslutet för den led.
Men den var lidt märkelig fra begyndelsen, svärt att beskrive, men jeg er ikke vand till dueunger alls. Den var vinglet, hoppede märkeligt ja det er svärt att beskrive.... men nu behöver den ikke lide mer i all fall.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #6 Dato: 31 Marts , 2009, 13:17 »
Det var ærgeligt at det ikke lykkes.

Der har tidligere været en i dette forum der opmaddede et par unger med held efter samme opskrift som jeg gav dig.

Ungen kan jo også have været syg på forhånd.
Samtidig er det også lige med at finde balangen mellem vand og foder, da en skævhed til begge sider ikke er optimal.

Hvis der ikke er brugt hørfrø (Lindfrø) afkog kan det være grunden.

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #7 Dato: 31 Marts , 2009, 18:21 »
Jeg tror att den var syg fra begyndelsen, den holdt hovedet så märkeligt, kastede det frem och tillbake och till siderne, den hade ett par beteelser som jeg ikke tror att var friske.

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2009, 21:53 »
Nu har ett par duer overgivet sin unge som er nästen 3 uger. Den lå livlös och iskold i redet och jeg tog den med in og puttede den i kläckeren så den skulle blive varm, tror ikke att det kommer att gå,d en var så kold,... men nu en halvtime senre så var jeg inde och kikkede och der l den och gloede på mig. Den sa ikke noeg och den lå stille... men de hade huvedet lyftet och så bedre ud . Den begyndte att blive varm. Men vad nu?
Vad skall jeg göre.... vad skall jeg made en 3 uger due med om den overlever..? Noen det har en ide. Bjarne kan du give mig råd.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2009, 22:40 »
Jeg kan kun henvise ovenstående svarene jeg har skrevet tidligere.
Da jeg havde tamduer virkede dette altid og det var yderst sjældent at der døde unger for mig og som regel var det på grund af andre årsager at de døde.

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2009, 23:14 »
Ok, så kyllingfoder och småfrö uppblandet i vand er det bedste jeg kan give den, men vor tit skall den have når den er omkring 2-2½ uge.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dueunger
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2009, 07:40 »
Jeg har ikke meget forstand på dueunger. Men da vi boede i USA arbejdede mine to sønner som frivillige på et Wildlife Conservatory, og der var alle mulige vilde dyr, der blev bragt på fode og genudsat, både fugle og pattedyr.
Jeg husker at mange af fugleungerne skulle mades op til 4 gange i timen, de havde et lille minutur stående, ved hver "rede" og det var virkelig et fuldtidsjob at fodre de små bæster; og det var fra solopgang til solnedgang!
Men så vidt jeg ved har duer en kro og kråse, så de kan vel "fyldes op" på en anden måde end de små fugleunger, jeg så den gang?
Jeg vil dog tro, at den skal have mad ret tit så længe solen er på himlen.
Held og lykke med din "baby"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2009, 09:51 »

Sådan ser den ud, har fået en minidvärgcochin som sällskap ( og en er virkelig lille), så det er måske svärt att se störelsen. Men di tröster hinanden godt. Den fick mad i morse, oppblödt kyllingfoder i spröjte och det gick godt, men det var svärt att få åbenet näbet och den stod ju ikke direkt stille.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Dueunger
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2009, 14:47 »
Åh herre Gud, den er lille!

*k *k *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

gernsö

  • Gæst
Sv: Dueunger
« Svar #14 Dato: 05 Maj , 2009, 16:50 »
Ja den er lille, men den äder som en hel hest och ser ud till att trives godt....