Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vildt.  (Læst 5428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jakobaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Vildt.
« Dato: 18 Marts , 2012, 14:59 »
Hej
Jeg vil gerne købe nogle fasaner, agerhøns og gråænder (daggamle), til udsætning, som et lille hobbiforsøg på min gård.
kender i nogle gode avlere ?

Da det er første gang jeg gør det, vil jeg meget gerne have nogle råd.

- Jeg har tænk mig at bruge dværghøns til at gå med dem , er det en god ide? har også varmelamper de kan få ind til sig.
Eller skal jeg gå en hel anden vej ?
Men som skrevet hvis i kan hjælpe, må i meget gerne skrive .

Mvh. Jakob.

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Vildt.
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2012, 15:44 »
Hej Jacob. Du kunne eventuelt købe apriludgaven af JÆGER - jægerforbundets medlemsblad. Her er med garanti alt hvad hjertet begærer af fasaner, fasankyllinger,rugeæg, ænder, ællinger samt agerhøns.

Mvh.

Lars
Lars

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vildt.
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2012, 16:21 »
Velkommen på forum, Jakob :D
Jeg kan se, at du allerede har fået lidt hjælp. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da det ikke er noget, jeg har nogen særlig viden om.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Vildt.
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2012, 17:54 »
Hej Jacob.

Der er et par ting man skal tage højde for når man sætter vildt ud - og her betaler det sig at være realistisk
1 - vil vildtet være på ejendomen? Hvis det ikke vil være på ejendommen, så er kræfterne spildt med at sætte vildt ud. Derimod kan der med fordel betale sig at forbedre biotopen, f.eks. ved at plante for vildtet, Der er en tilskudsordning til dette, så planterne næsten ikke koster noget.

2 - pas på ikke at "gabe" over for meget. Det kræver daglig pasning (og i starten flere gange dagligt) at sætte vildt ud. Der er skrevet flere bøger om emnet, spørg efter dem på biblioteket.

Det er rigtigt at i JÆGER er der ofte annoncer med fasaner, agerhøns eller ællinger til udsætning. Ring evt. til avler nær dig og spørg ham/hende til råds - det hjælper meget gerne, da succes med udsætningen er med at få kunderne til at vende tilbage år efter år.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Vildt.
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2012, 18:51 »
Jeg vil osse mene at biotop forbedringer måtte være første prioritet. For en del år siden var jeg med til og udsætte en del fasaner på fyn. Vi havde egentlig en ok biotop til fasaner, men naboen havde noget der var meget bedre. En af de lokale kunne fortælle os at de så vores fasaner piske over vejen til naboen. Det passer nok meget godt, for vi så aldrig 5% af dem igen, men naboen havde rigtig mange fasaner, og han udsatte ikke nogen(det var der heller ikke grund til, for han fik jo vores ;) )
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jakobaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Vildt.
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 21:12 »
Mange tak for svarene .
Med hensyn til jorden er det 40 hk. mose/sø/skov hvor der så  er marker omkring. Så biotopen er i orden skulle jeg mene, der går også nogle vildefasaner i forvejen.
Det er mere hvilken form for udsætning jeg skal vælge at bruge, som jeg mangler et svar på + salg af dyr :)

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Vildt.
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2012, 12:55 »
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vildt.
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2012, 14:51 »
Kan/må man egentlig bare købe en flok ænder og fasaner og slippe dem ud. ?? Det lyder lidt for fantastisk, når man tænker på de restriktioner der er omkring f.eks hønsehold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vildt.
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2012, 15:15 »
Sålænge det er et begrænset antal, så må man gerne. Generelt op til 100 stk. Er det mere så skal man lave planer og på kursus etc.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Jagt/Udsaetning_og_indfangning/Biotopplaner/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Vildt.
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2012, 17:43 »
Utroligt at man ikke kan leve et liv uden bureaukrati og andet skidt og ragelse...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline jakobaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Vildt.
« Svar #10 Dato: 21 Marts , 2012, 23:13 »
så déeet ;)