Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lasse og Mathilde er ude :O  (Læst 8563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Lasse og Mathilde er ude :O
« Dato: 16 ſeptember , 2011, 14:20 »
OOOOHHHHH SHIIIIT da jeg kom ud til duerne her i formiddags var de væk.... mine to smukke hvide fynske pragteksemplarer af indiske mokees .... mistænkte med det samme hunden, men så,så at tråden havde løsnet sig over døren (som de ynder at sidde på).... væk var de.

MEn glæden vandt en smule tilbage da jeg så de to sidder og hygge sig og småsludre oppe på tagryggen, for derefter at flyve på på skorstenen og videre ned til siloerne.... altså de holder sig i nærheden af gården. MEn kan de finde hjem igen? kommer de ind til aften?  De har boet her i 14 dage.

Der må bare ikke ske dem noget, er så glad for de små yndige kræ.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2011, 08:49 »
Svaret står tydeligvis i det uvisse.

Er de kommet hjem igen Wanda ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2011, 09:32 »
De har sovet ude i tagrenden på stuehuset i nat, altså de er ikke fløjet væk men holdt sig igår til at flyve i en trekant fra stuehustag til staldtag og til siloerne  men ind gik de ikke.... her til morgen sidder de igen i tagrenden.... hvordan hulan lokker jeg dem ind igen?

Men så længe de holder sig ved huset så er det jo hamrende hyggeligt med dem flyvende rundt, jeg ville nu bare gerne at de fløj ind i deres boks også... de skal jo da spise på et tidspunkt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2011, 14:31 »
Hmmm..med nyhøstede marker omkring bliver de jo nødvendigvis ikke sultne foreløbig.

Kan du ikke tage dem med net efter mørkets frembrud ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #4 Dato: 17 ſeptember , 2011, 20:09 »
Du kan fodre dem ved indgangen til stalden - så skal de nok komme ned. Og duer har det med at gerne ville ind (også der hvor man ikke ønsker det...  :P ), så lokke - lokke...  :)
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #5 Dato: 17 ſeptember , 2011, 20:28 »
Ja ganske rigtigt, satte foder på skraldespanden lige ved stalddøren og da vi kom hjem fra Bio var de fløjet ind i stalden. Så skulle de bare lige bæres ind i deres boks.....
Så nu er de inde igen,men hvor har det altså været hyggeligt at se dem flyve og den tyrker/ringdue der bor i træet ude i gården har haft travlt med at føle sig fornærmet, ihvertfald har den kurret langt mere end den plejer :D
Men hvad så nu.... hvornår kan jeg regne med at de selv kan flyve ud og ind?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #6 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:00 »
Nu kender de jo vejen - og de flyver ikke væk, ved du... Så luk du bare op igen. Men pas på din kødædende hund !! De kan godt lide at gå på jorden.
Mvh Marianne

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:02 »
Jeg har erfaring med at min. 3 mdr. i en lille voliere på slagbrættet, så kan de selv finde hjem.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:05 »
Hos mig fungerede det efter en måned. Men du har jo kun haft dem i hvad... 2 uger?

Forresten ledte jeg højt og lavt efter min katte-transport-kasse idag. Indtil jeg kom i tanke om, hvor den var  ;D
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:33 »
Nu kender de jo vejen - og de flyver ikke væk, ved du... Så luk du bare op igen. Men pas på din kødædende hund !! De kan godt lide at gå på jorden.

Ja han har holdt godt øje med dem.... men ind til videre har de nydt at sidde højt, jo højere jo bedre, eks de 12 meter høje siloer ;)
Jeg tror lige jeg lader dem blive inde et par dage mere så kan de måske komme lidt ud næste weekend igen :)

Slagbrædt Lars, hvad er det? (jeg ved virkelig intet om duer, men pt bor de i en stor hesteboks der er beklædt med voliere tråd helevejen rundt.  Så de kan godt flyve lidt indenfor også.
Jeg har hængt en tyk pilegren op som de meget gerne sidder på.

Hvornår begynder sådan et par duer oftest at ligge æg?

Skal lige sige at de følger hinanden over alt, det så jeg ihvertfald da de var ude, fløj altid sammen.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2011, 21:50 »
Hvis du laver et udflyvningshul på 10x15 cm. i væggen og udvendig sætter et brædt eller en plade de kan lande på så kaldes det et slagbrædt.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2011, 22:13 »
dvs jeg kan pille et stk glas ud af vinduet og sætte en hylde op udenfor,så har jeg et fint slagbræt?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2011, 22:36 »
Hej

Jeg ville vente til de har fået unger i reden, så er du helt sikker på de bliver i nærheden.

Har selv haft Modena og de fløj hjem selv om de havde boet hos mig i 10 måneder, jeg måtte hente dem igen og de blev først lukke ud efter de havde fået unger og så blev de, indtil jægerne skød dem under en due jagt.

Tommy

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2011, 23:19 »
dvs jeg kan pille et stk glas ud af vinduet og sætte en hylde op udenfor,så har jeg et fint slagbræt?

Jep, husk en lille voliere så du kan fornemme omgivelserne!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Lasse og Mathilde er ude :O
« Svar #14 Dato: 27 ſeptember , 2011, 15:44 »
Altså jeg elsker Lasse og Mathilde. De er så søde. Flyver fint ude og inde nu. Skal dog lige puttes i seng hver aften. De kan godt flyve ind i stalden og sætte sig på døren ind til deres boks, men at flyve ind i boksen er for meget at forlange for de to yndige :D
Men jeg har et ustyrligt behov for at forkæle dem :D
Hvad skal man give duer hvis de skal have noget rigtig lækkert? Vil de nyde at hakke i en hel majskolbe f.eks?  Hirsekolber? frugt?

gode fif ønskes :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.