Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rugemaskine  (Læst 9431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugemaskine
« Svar #15 Dato: 12 Juni , 2011, 15:29 »
Jeg ville gør alle de ting du siger til mig. Jeg ville prøve at finde en varmelampe til dem. /o
Jeg bruger en 60w pære monteret på lysdæmper.Jeg har så muligheden for at hæve og sænke temperaturen uden at hæve eller sænke lampen.Lige under pæren holder jeg ca.40 grader.Kyllingerne finder så selv ud af hvor de vil være ved at ligge i en større eller mindre cirkel under lampen.Til nye kyllinger har jeg altid brugt alm. kyllingestart som jeg de første par uger giver en tur i blenderen så det er i en passende størrelse.Hvis det er første gang du prøver at ruge,så mist ikke modet,øvelse gør mester.For ca.15 år siden da jeg rugede mine første japanske vagtler ud,begik jeg også mange fejl.Men som John siger,skal du have udstyret i orden,Æggelyser,varmelampe,termometer m.m..På den igen med en ny portion æg.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rugemaskine
« Svar #16 Dato: 13 Juni , 2011, 00:30 »
Udfra de forsøg og efaringer jeg har gjordt med opdræt af en del vagtelkyllinger af forskellig arter er at en pære med lys i er den dårligste løsning hvad angår stres hos vagtelkyllinger.

En pære der ikke giver lys og tvangsstyring af lyst så de kun har lys en halv time for hver to timer om dagen giver kyllinger der er langt mindre stressede og hermed undgår man mange problemmer med at de hakker hinande i føder og næb samt at deres imunforsvar bliver langt bedre.
Samtidig virker de kyllinger der går under konstant lys noget mere slappe end kyllinger der går i kasser hvor de får mulighed for at hvile i total mørke.
Lyset i kassen øges efter som kyllingerne bliver større, ved at jeg ligger aviser over plexiglaspladen der dækker halvdelen af kassen.

Når de får en vis størrelse flyttes de til kasser hvor der i den ene ende er et rum med en varmepære uden lys men med adgang til alm. Den øvrige del af kassen er uden varme og kunstig lys der er alm. dagslys i helle kassen og mørke i hele kassen om natten.

Min erfaring er i hvertilfælde langt mere positiv ved kyllinger der har gået i kasser med tvangsstyring af lyset frem for de forstyrede kyllinger der kommer ud af at de har lys hele tiden og aldrig mulighed for at hvile da der altid er kyllinger der er aktive.

I naturen ligger hønen også og ruger på kyllingerne største parten af tiden de første dage og de er kun aktive i korte periode for at søge føde.
En periode der tiltager med kyllingernes vækst for til sidst at blive til hele dagen.

Nu er jeg nok også lidt skadet af at være Veterinær og Miljøkonsulent i Landsorganisationen Danske Fuglegoreninger et hverv jeg har fået på grund af min store interesse for dyrevelfærd.

For mig er og har det altid været vigtigt at mine fugle har det så godt som muligt og så må man ofre det det koster.
Dette tror jeg også er vigtig for mange andre, men ofte mangler der viden og man holder sig til traditioner på trods af problemmer.
Man høre ofte folk sige at det var også nogle dårlige fugle de fik fat i.
Der findes ikke dårlige fugle men mange dårlige fuglefolk.
Det samme gælder foder hvor jeg har en tro på at et godt foder giver bedre resultater end et mindre godt foder.
Dsv. må vi nok erkende at det foder der ofte sælges til hobby folk i sække er af en dårligere kvaliet end det der sælges i løs vægt til erhvevs avlerne, da de stiller krav til foderet kvalitet, modsat hobby avlerne der stiller krav til billig priser.
Jeg er på det sidste begyndt at bruge et Belgisk produkt der heder Breed Max nok det bedste vitamin og protein tilskud jeg nogen side har brugt.
Mine fugle er i hvertilfælde i år væsentlig pænere i fjerdragt og hvad kondition angår end tidligere år.
Det koster ganske vidst også knab 400 kr. for 3 kg. men det er pengene værd.

En anden ting mange glemmer er det sociale omkring fuglene der har behov for flok mentalitet om vinteren og udskillelse i par i sommer perioden. Dette er vigtig for fuglenes udvikling og tilpasning overfor atsfælder.
Når man har set en flok Skæl eller Bob White vagtler side i rundkreds med gumpperne ind mod midten for at holde varmen og samtidig holde udkik efter rovdyr er man ikke i tvivl om at det er det rigtige at holde dem i flok om vinteren, når man tænker på at især Skælvagtler er meget teritoriebividste i sommer perioden og ofte stresser andre artsfælder af samme køn ihjeld.
Dette skyldes ikke at de er ondskabsfulde som mange vil mene, men at de ønsker et vidst teritorie til at opfostre deres kyllinger på så der er fødegrundlag nok til afkommet.
Mange mener også at fasan haner er ondskabsfulde da de kan finde på at ødelægge en rugende høne eller dens kyllinger når de kommer.
Dette skyldes også at man ikke tilgodeser de naturlige forhold og ikke at hanen er ondskabsfuld.
I naturen søger hanerne i forårsperioden til områder hvor hønerne er og de mødes flygtigt for at pare sig. Når hønen så har lagt æg og begyndt rugningen forlader hanerne ofte området og oplever ikke rugende høner eller høner med kyllinger.
Derfor agere de som de gør når de i fangenskab tvivges til at opholde sig sammen med en rugende høne eller dennes kyllinger.
Hos nogle arter aceptere hanerne kyllinger langt bedre end andre. Fek.s. har min tragopan hane aldrig rørt hverken rugende høner eller kyllinger. Modsat mine Amherts fasaner.

Ja det at holde fugle er meget intresant og især det at forsøge at gøre tingene optimal og så naturlig som muligt.
Dsv. er der mange der ikke er opmærksom på disse ting og tror at det er ligemeget hvad man gør så registrer fuglene det ikke da de ikke ved bedre.
Fugle og fjerkræ har på lige fod med andre dyr behov for at få  oplevelser hver dag, der gør dem trætte og tolerante overfor artsfælder.
Jo tættere man kommer naturen jo bedre.
Se blot hvordan det er gået med erfhvervs fjerkræet der har midstet enhver evne de havde med fra naturen på grund af de unaturlige forhold de opdrættes under med strees fjerpilning manglende imunforsvar og mange andre ting til følge.
Det samme er dsv ved at ske med vores vagtler mm.
Beløndingen er dobbelt glæde når det endelig lykkes at skabe optimale forhold.

At komme ned i en stor voliere med en flok stære der i flok skider på en fordi man har andet tøj på er ganske vidst ingen fornøjelse og dog da det er et tegn på at de naturlige instinkter for at forsvare sig stadig er til stede, et fænomen man ikke oplever i en lille voliere med et enkelt par der føler sig usikker.
Dog er der også det vi menesker ser som ulemper ved flok hold af fugle, nemlig at de svage ofte bliver sorteret fra som i naturen. Man kan så sige at denne sortering er sund set fra naturens side da det ofte er forbundet med fejl i de fugle der bukker under, fejl som vi menesker ikke kan registrere.

Nå det blev som sædvanlig til en længere smøre om fuglevelfærd, men sådan er det jo nok når der er noget man brænder for og gerne vil oplyse andre om.  

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rugemaskine
« Svar #17 Dato: 13 Juni , 2011, 08:19 »
Tak for dit lange indlæg, Bjarne, man bliver altid klogere, når du har skrevet.  <E <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: rugemaskine
« Svar #18 Dato: 13 Juni , 2011, 14:06 »
Ja det kan nok lyde lidt problematisk at ruge vagtelkyllinger ud på kunstig vis.
Dette kan man undgå ved at lade vagtlerne selv ruge deres kyllinger ud.
Dette giver langt de mest optimale forhold for de små kyllinger, når blot man husker at tilgodese deres store behov for animalske proteiner.
Strees er ofte langt mindre hos natur udrugede vagtler frem for kunstig opdrættede vagtelkyllinger

Hvis man læser Mariannes beretning om hendes opdræt af hvis bob white vagtler, vil man her kunne læse om de mest optimale forhold at opdrætte vagtler under på naturlig vis i drivhus.
Hvis ikke Marianne havde været lige så stædig som mig selv havde hun ikke opnået det fantastiske resultat om hun endte ud med.

Jeg har ofte mødt menesker der er kommet hos mig for at se mine vagtler og når de så finder ud af at jeg havde godt en snes par og de kostede fra 100 til 500 kr. pr. par var de klar til at gå hjem og lave en vagtelfarm på samme størrelse som min. Der blev bestilt 2 par af hver slags for hurtig at kunne lave nogle lette penge.
Der er bare det ved det at jeg aldrig har hørt mere om deres vagtelfarm.
Jeg er da heller aldrig selv blevet rig af at holde vagtler.
det har nogenlunde kunnet hænge sammen økonomisk men det store overskud har det aldrig givet.
Det har dog været en fornøjelese for mig at kunne hjælpe andre i gang med nogle stabile avlsfugle som der har været tilfredshed med.

Hvis man ikke sætter sig 100 % ind i deres levevis og betaler det godt foder koster er det ofte dømt til at midslykkeds fra starten.
Jeg selv brugte 2 år før det lykkeds for mig og det kostede mig en del penge i starten i form af døde vagtler på grund af foder og de forhold de gik under.
Hermed ikke sagt at de gik beskidt, tvært imod, men fugt og andre ting har stor indvirkning på vagtlerne og deres trivsel samt ikke mindst de tidligere nævnte stess faktore der tager livet af mange vagtler.

Nå men det er nok ved at blive lidt trættende at læse om fuglevelfærd.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: rugemaskine
« Svar #19 Dato: 13 Juni , 2011, 17:03 »
Ja det kan nok lyde lidt problematisk at ruge vagtelkyllinger ud på kunstig vis.
Dette kan man undgå ved at lade vagtlerne selv ruge deres kyllinger ud.
Dette giver langt de mest optimale forhold for de små kyllinger, når blot man husker at tilgodese deres store behov for animalske proteiner.
Strees er ofte langt mindre hos natur udrugede vagtler frem for kunstig opdrættede vagtelkyllinger

Hvis man læser Mariannes beretning om hendes opdræt af hvis bob white vagtler, vil man her kunne læse om de mest optimale forhold at opdrætte vagtler under på naturlig vis i drivhus.
Hvis ikke Marianne havde været lige så stædig som mig selv havde hun ikke opnået det fantastiske resultat om hun endte ud med.

Jeg har ofte mødt menesker der er kommet hos mig for at se mine vagtler og når de så finder ud af at jeg havde godt en snes par og de kostede fra 100 til 500 kr. pr. par var de klar til at gå hjem og lave en vagtelfarm på samme størrelse som min. Der blev bestilt 2 par af hver slags for hurtig at kunne lave nogle lette penge.
Der er bare det ved det at jeg aldrig har hørt mere om deres vagtelfarm.
Jeg er da heller aldrig selv blevet rig af at holde vagtler.
det har nogenlunde kunnet hænge sammen økonomisk men det store overskud har det aldrig givet.
Det har dog været en fornøjelese for mig at kunne hjælpe andre i gang med nogle stabile avlsfugle som der har været tilfredshed med.

Hvis man ikke sætter sig 100 % ind i deres levevis og betaler det godt foder koster er det ofte dømt til at midslykkeds fra starten.
Jeg selv brugte 2 år før det lykkeds for mig og det kostede mig en del penge i starten i form af døde vagtler på grund af foder og de forhold de gik under.
Hermed ikke sagt at de gik beskidt, tvært imod, men fugt og andre ting har stor indvirkning på vagtlerne og deres trivsel samt ikke mindst de tidligere nævnte stess faktore der tager livet af mange vagtler.

Nå men det er nok ved at blive lidt trættende at læse om fuglevelfærd.
Hej Bjarne.Det er slet ikke trættende at læse dine indlæg.Tværtimod.Du har helt ret i hvad du skriver.Der er jo en grund til at ikke ret mange har "bobber".De er dyre i indkøb og det er ikke bare lige at lave 25 kyllinger og tilligemed at holde liv i dem.Jeg er selv nystartet med denne race og jeg kan ganske udmærket se hvorfor prisen på dem er som den er.Jeg ville dog aldrig overveje at droppe "bobberne" og så starte med franske og japanske.Dem kan alle lave kyllinger af og hvor er så den udfordring man (jeg) søger?Det er altafgørende at vide hvordan man skal holde dem for at de trives og lægger befrugtede æg. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.