Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fasan  (Læst 15740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
fasan
« Dato: 03 Juni , 2008, 13:10 »
Hvad kan man gøre for en fasankylling som bare ligger ned hele tiden. Den virker meget slap i det og når jeg tager den op er den fuldstændig ligeglad, den hænger bare i min hånd. Det ser ud som om den er lidt mindre end de andre. kan det være den ikke har lært at spise selv om alle de andre har? Hvad kan jeg gøre?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasan
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2008, 16:43 »
Der er nok ikke så meget at gøre.
Det bedste vil nok være at aflive den, da det ofte er vanskeligt at finde ud af hvad der er galt. En undersøgelse hos en dyrlæge, vil ofte koster 6-800 kr.
Der kan laves en fæceprøve der koster ca. 3-400 kr.
men det er nok lidt meget at ofre på en enkelt fasan, da der ikke er problemer med de andre kyllinger.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: fasan
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2008, 17:12 »
Den er også allerede død.  <W Tror det er forstoppelse...den var meget hævet bagtil og der sad noget klister der var tørret ind. Men jeg tænkte at kyllinger jo får purløg så de ikke får dårlig mave, kan fasaner tåle det. Lige pt. får de kun fasanstarter og vand. Er der andet jeg burde give dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: fasan
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2008, 21:42 »
Jeg giver mine kyllinger hirse og lidt olie, og jeg må sig det er bare godt, ingen forstoppelse, så jeg tænkte mon ikke fasaner også kunne bruge det  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: fasan
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2008, 23:05 »
Jo det kunne være. Blander du hirse og olie sammen, eller hvordan gør du det? Fasaner er meget forvirrede dyr så de spiser ikke bare alt der bliver serveret for dem. Så løber de bare rundt som tosser. Men meget underholdende at se på  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasan
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2008, 23:21 »
Jeg ville ikke turde blande olie i foderet til fasaner. Jeg ville heller ikke bruge Purløg.
Men en fasanstart blanding som du bruger sammen med myreæg og hakkede melorme og lidt kogt æg, samt hakket brændenæller. Det aller værste vil være at skifte foder flere gange, da kyllingerne skal omstille sig hver gang.
Er der flere af kyllingerne der har problemmer.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: fasan
« Svar #6 Dato: 04 Juni , 2008, 08:18 »
Jeg blander 1 teskefuld olie og 1 hirsekolbe, det kommer jeg på en talerken, og tro mig det er spist i løbet af nul komma fem, de får så startfoder ved siden af, det giver jeg dem i ca 1 uge, så begynder jeg så små at give dem en lille smule græs ved siden af, siden jeg begynte at bruge hirse har der ikke været problemer med forstoppelse.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: fasan
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2008, 09:45 »
Jeg ville ikke turde blande olie i foderet til fasaner. Jeg ville heller ikke bruge Purløg.
Men en fasanstart blanding som du bruger sammen med myreæg og hakkede melorme og lidt kogt æg, samt hakket brændenæller. Det aller værste vil være at skifte foder flere gange, da kyllingerne skal omstille sig hver gang.
Er der flere af kyllingerne der har problemmer.

Indtil videre har jeg kun observeret den ene der var synligt dårlig. Men der er en anden der også har lidt klister bagi. Men jeg vi prøve med et kogt æg i dag. Hvor får man myreæg?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: fasan
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2008, 11:09 »
Myreæg kan man selv finde i naturen. Det bedste er de kendte små havemyre der er muligt at finde under fliser og andre steder i haven.

Skovmyre æg kan være lidt svære at skaffe. For det første må man ikke bare gå ud i skoven og hente myreæg.
Hvis man selv har en skov og man ønsker at hente myreæg her, er det ikke altid lige sjov da de angriber en, samt hvis der er for mange levende myre i ægene vil de angribe fasanerne.
Man kan også købe dem hos
Peter Andersen i Frederecia tlf. 75945021. men de er forholdsvis dyre. Han har i øvrigt alt der har med foderdyr at gøreGræshopper, regnorme, stuefluer,musseunger, fårekyllinger, og meget andet.
Havemyre æg vil være den bedste og billigste løsning, de er heller ikke så agresive.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: fasan
« Svar #9 Dato: 04 Juni , 2008, 11:16 »
Ih altså nu er der en mere der er død.....Dør de bare som fluer eller gør jeg noget forkert ??? ???
ØV ØV ØV
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: fasan
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2008, 15:31 »
Hej Lisbeth,
Hvordan har du dine fasankyllinger - er de med en fasanmor? el. med en hønemor? el. under varmelampe?
Tina

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: fasan
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2008, 16:31 »
Hej
De skulle have haft en skrukdværghøne, men den valgte at den ike gad være skruk. Så nu er de alene under en varmelampe.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tina Kinnerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
  • A-høne
Sv: fasan
« Svar #12 Dato: 04 Juni , 2008, 18:12 »
Hej Lisbeth,
Du har nok valgt noget af det sværeste :( Hvis du har mulighed for at købe nogle daggamle kyllinger - bare 2-3 stk. så kan det være de begynder at spise. Men lad være med at give dem noget som helst fugtigt foder. Du må heller ikke tvinge vand i dem (det gør kun det hele værre)- de skal nok selv søge vand hvis de er tørstige. Det eneste de har bedst af i de første uger er kyllingestarter evt. blandet med lidt gul hirse - andet skal og bør de ikke have - jeg kan godt forstå at de dør pga. dårlig mave - de kan simpelthen ikke tåle noget varierende og slet ikke olie - når de er så små.
Hvis du kan give dem kyllingestartfoder med coccidistat i - vil det være det aller bedste for dem.
Fasankyllinger er meget meget sarte i starten- både overfor kulde/træk og forkert foder.
Fasanmor ligger faktisk som en lille base på jorden i de første uger og hun rokker sig ikke ud af stedet. Så bestemmer kyllingerne selv når de har lyst til at udforske omverdenen og søge føde i nærheden.
Tina

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: fasan
« Svar #13 Dato: 04 Juni , 2008, 18:36 »
@Tina
Olie i hirse til kyllinger det er sådan jeg giver, og ingen problemer har jeg haft, men jeg ved ikke noget om fasaner, jeg troede de kunne tåle det samme som kyllingerne.  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: fasan
« Svar #14 Dato: 04 Juni , 2008, 20:34 »
Tror det er forstoppelse...den var meget hævet bagtil og der sad noget klister der var tørret ind.

Det vil nok være en rigtig god ide at vaske det af med lunkent vand, da det kan bevirke at de ikke kan komme af med afføringen. Og dette kan have dødelig udgang.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk