Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vedr. vaccination  (Læst 5959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Vedr. vaccination
« Dato: 18 November , 2010, 08:08 »
Jeg læste på et andet fora (prydfugle), vedrørende salg af prydfjerkræ at vaccinerede dyr ikke måtte gå sammen/i nærheden af vaccinerede dyr.

Hvorfor ikke? og hvad kan der ske i værste fald ?.

Vil det så sige at hvis jeg vil til at udstille høns, som jo skal være vaccinerede, så må jeg droppe vagtlerne, eller i hvert fald kun have dem til eget brug og spise mig gennem overskydende dyr, eller må de kun komme hen hvor der ikke er fugle/fjerkræ i forvejen? eller ?

Og hvad med mine papegøjer og spidsnæbbede, risikere jeg at de dropper af pinden?
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #1 Dato: 18 November , 2010, 12:20 »
Det er rigtig at man ikke må holde vacinerede og u vacinerede dyr sammen.

Mange der opdrætter duer og høns har både vacinerede og u vacinerede fjerkræ sammen. Dette ser ikke ud til at det giver problemmer. Der er i hvertilfælde ikke beretninger om det.

Jeg har for nylig solgt 2 par tropeduer til en fuglemand der kun opdrætter tropeduer.
Samtidig skulle han omkring en racedueopdrætter og hente 2 par tamduer.
De 4 duer har købte af mig døde indefor ganske kort tid og efterfølgende begyndte hans egne tropeduer også at du, og han midstede en del tropeduer.

Jeg har ikke haft smitsom sygdom i mine tropeduer og derfor undrede det mig meget at alle 4 døde efter kort tid, da det var sunde og raske duer han hentede.

tanken slog os at det måske var tamduerne der lige var vacineret der kunne have smittet mine tropeduer i hans bagagerum under den lange transport for så at viderbringe smitten til hans tropeduer ved hjemkomsten. Dette er den eneste logiske forklaring vi kan finde.

Man må heller ikke udstille vacinerede dyr sammen med uvacinerede dyr.
Hvis myndighederne konstatere dette vil de lukke udstillingen omgåede.

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #2 Dato: 18 November , 2010, 19:55 »
Når vi taler om høns og kalkuner så må vaccinerede dyr gerne gå sammen med ikke vaccinerede - der er kun krav om at dyr på udstilling er vaccineret. Mig bekendt er der mange opdrættere som kun vaccinerer de dyr de bruger til udstilling. F.eks har man måske gamle avlsdyr gående som kun blev vaccineret det første år og dem genvaccinerer man ikke - trods vaccinen kun er gyldig et år.
Jeg er ikke bekendt med at man i sin besætning får problemer med begge hold dyr.
Om der er problemer med duer ved jeg ikke - der er lidt andre regler her.
Noget andet er f.eks dyr fra bl.a. Tyskland - disse er vaccineret med en anden vaccine, som i værste fald kan smitte til uvaccinerede dyr, det kan den danske vaccine, man bruger til nåle vaccination ikke - siger Fødevarestyrelsen.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #3 Dato: 18 November , 2010, 21:35 »
Ifølge bekendtgørelse nr. 1273 af 31 oktober 2007.
er det forbudt at flytte og omsættefjerkræ fra besætninger, hvor der vacineres til besætninger hvor der ikke vacineres mod ND.

Stk. 2 Forbudet i stk. 1 gælder også for andre fugle der er vacineret mod ND.

Ifølge bilag 4 anbefales at hele besætningen vacineres, og ikke kun de dyr der samles til skuer og lignede.

Der må jo også være en grund til at myndighederne i værste fald kan lukke en udstilling hvor der udstilles vacinerede og uvacinerede dyr.

Det er rigtig at de aktive vaciner der bruges andre steder er langt mere smitsome end den indaktive vacine vi bruger her i landet.
Som det nævnes har jeg heller ikke oplevet at der har være smitte blandt tamfjerkræ og tamduer ved hold af vacinerede og ikke vacinerede dyr.

Men det er sådan at tropeduer og vagtler er langt mere følsom overfor vacination end andet tamfjerkræ.
Ved tidligere forsøg med vacination døde største parten af tropeduer og vagtler i forbindelse med vacination mod ND. og derfor er de fritaget for vacination.

Da tropeduer og vagtler er mere sarte og virker mere voldsom på vacination end tamfjerkræ, mener jeg ikke at det er en god ide at sammenføre vacineret tamfjerkræ og tropeduer og vagtler og andre fugle der ikke er vacineret.

Faren for smitte er selvfølgelig mindre hvis der er en vis afstand mellem der hvor der går vacineret tamfjerkræ og ikke vacineret vagtler tropeduer og andre fugle.
« Senest Redigeret: 18 November , 2010, 21:37 Fra Bjarne Andersen »

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #4 Dato: 19 November , 2010, 00:17 »
Læs hele bekendtgørelsen - §13, stk 3 pkt. 2.:
§ 13. Det er forbudt at flytte og omsætte fjerkræ fra besætninger, hvor der vaccineres mod Newcastle disease, til besætninger, hvor der ikke vaccineres mod Newcastle disease og omvendt.
Stk. 2. Forbudet i stk. 1 gælder også for andre fugle, der er vaccineret mod Newcastle disease.
Stk. 3. Forbudet i stk. 1 og 2 gælder ikke:
1) Ved flytning eller omsætning fra avls-, centralopdrætnings- og opdrætningsvirksomheder til konsum- og formeringsvirksomheder, hvor vaccineret og ikke-vaccineret fjerkræ holdes adskilt, både hvad angår fysisk placering og pasningsrutine, eller
2) hvor det pågældende vaccinerede fjerkræ og andre fugle udelukkende er vaccineret med en inaktiveret paramyxovirus vaccine, som beskytter mod Newcastle disease.

Det er netop med denne vaccine alle høns vaccineres i DK.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #5 Dato: 19 November , 2010, 09:43 »
Mit spørgsmål er så hvad er forklaringen på at der ikke må udstilles vacinerede og uvacinerede fugle sammen ??.

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #6 Dato: 19 November , 2010, 18:37 »
Er du i tvivl - så spørg ved Fødevarestyrelsen.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #7 Dato: 19 November , 2010, 21:27 »
Jeg ved godt hvorfor. Men det kunne jo være at der var en anden forklaring.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #8 Dato: 19 November , 2010, 21:28 »
Forklaringen må være at det er fordi at det er fra forskellige besætninger, som dyrene kommer fra og derfor skal de alle være vaccineret, gældende for hønsefugle og duer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Vedr. vaccination
« Svar #9 Dato: 19 November , 2010, 22:44 »
Jeg læste på et andet fora (prydfugle), vedrørende salg af prydfjerkræ at vaccinerede dyr ikke måtte gå sammen/i nærheden af vaccinerede dyr.

Hvorfor ikke? og hvad kan der ske i værste fald ?.

Vil det så sige at hvis jeg vil til at udstille høns, som jo skal være vaccinerede, så må jeg droppe vagtlerne, eller i hvert fald kun have dem til eget brug og spise mig gennem overskydende dyr, eller må de kun komme hen hvor der ikke er fugle/fjerkræ i forvejen? eller ?

Og hvad med mine papegøjer og spidsnæbbede, risikere jeg at de dropper af pinden?

Hej John Mejland.
Det var en fejl på hjemmesiden, der nu er rettet.
Når det drejer sig om Paramyxo vacine er det tiladt at holde vacinerede og uvacinerede dyr sammen. Man tilråder dog at alt i en besætning vacineres, men det er ikke et krav.
Det ser heller ikke ud til at det er et problem med tamfjerkræ at der holdes vacinerede og uvacinerede dyr sammen. Det er i hvertilfælde ikke oplyst at der har været problemmer.

Modsat er det ikke en god ide at holde vagtler og tropeduer i nær kontakt med vacineret fjerkræ da vagtler og tropeduer reagere mere voldsom på vacine end andet fjerkræ.
At man holder dem med en vis afstand imellem er der heller ikke beretninger om er et problem.

Det der formentlig har været problemet med de nævnte tropeduer fra mig og tamduer er at de muligvis har været nyvacineret.

Jeg vil gerne slå fast at det ikke er påvist at det er vacination der er skyld i dødsfaldene blandt tropeduerne, men det virker lidt underlig da jeg ikke efterfølgende har midstet tropeduer, så man må formode at sygdommen ikke stammer fra mit fuglehold.
Andre jeg har solgt tropeduer til har da heller ikke haft problemmer.
« Senest Redigeret: 19 November , 2010, 22:46 Fra Bjarne Andersen »