Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling gemmer hovedet under maven!  (Læst 2643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NellieB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Kylling gemmer hovedet under maven!
« Dato: 18 April , 2015, 21:59 »
Hej dff..  :)

Jeg er ny herinde og nybagt/uerfaren kyllingemor, som mangler hjælp!
 Købte for en uge siden 10 kyllinger (6 dværgsilker og 4 dværg orpington) så de er 1 uge gamle nu. I dag opdager jeg at en af silkekyllingerne ligger med hovedet gemt under maven, ret så meget at den laver en kolbøtte flere gange.
Vi får den samlet op, og opdager at den har noget i øjet. Med lidt besvær og hyl og skrigen får vi det ud af øjet, og det viser sig at være et stort stykke savsmuld, der havde sneget sig godt og grundigt ind bag øjenlåget.
Vi fik renst det lidt med kamillethe og aloe vera (havde læst et sted herinde at det var godt at rense lidt med)  :)
Men! Nu er der så gået ca. 10 timer, og synes ikke det har hjulpet på dens opførsel. Den ligger stadig og putter hovedet helt ind imellem benene, og gnider nærmest hovedet mod bunden af kassen som den går i. Og sover på hovedet også. Har ikke set den sidde normalt siden Den fik det i øjet.  :(
Er der mon noget andet galt? Eller er det normalt for en kylling, hvis der er noget generende i øjet? Er meget bekymret for den kan jo ikke spise eller drikke når den ligger sådan..
Håber der er nogen der kan være behjælpelige!

Hilsen Nellie..

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kylling gemmer hovedet under maven!
« Svar #1 Dato: 19 April , 2015, 01:08 »
En sjælden gang kommer der en navlekiggerkylling som din eller en stjernekigger (hovedet drejer op). I langt de fleste tilfælde bliver det ikke bedre, og man er nødt til at aflive dem. Det med at den har fået noget i øjet er ikke årsagen, men bare fordi den har ligget og rodet med hovedet i underlaget på grund at navlekiggeriet. Hvis den ikke har rettet halsen ud i morgen tidlig bør du aflive den.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline NellieB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Kylling gemmer hovedet under maven!
« Svar #2 Dato: 19 April , 2015, 09:04 »
Øv det er jeg ked af at høre. Den har det ikke bedre i dag, så vi må vist hellere aflive den.  :'(
Hvordan plejer i at aflive når det er nødvendigt?

Mange tak for hjælpen.. 

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Kylling gemmer hovedet under maven!
« Svar #3 Dato: 19 April , 2015, 09:12 »
Hvis ikke den har gjort det fra starten er det vel ikke en navlekigger/stjernekigger kylling? (har i hvert fald kun set det lige fra ægget).

Hvis det er noget der er kommet, tænker jeg at det godt kan være savsmuldet,
selvom det er ude har det ganske givet ridset hornhinden gevaldigt og det gør altså sindssygt ondt på mennesker, så mon ikke det er det samme på en kylle.

Når det er sagt så aflivede jeg selv en stor kylling sidste år der havde fået noget i øjet, det var slet ikke slemt - men den blev ved med at forsøge at klø det med sin fod og rev sig derfor til blods så det ville jo aldrig hele.

Ligegyldigt hvad det er, syntes jeg også du skal aflive - den har det klart skidt og risikerer at blive hakket gevaldigt af de andre fordi den opfører sig forkert, det er slet ikke rart når de er helt små og mega nuttede men tit gør man bare det hele værre ved ikke at tage konsekvensen i starten og hvis ikke den er begyndt at spise og drikke så dør den jo uanset, bare langsomt og pinefuldt i stedet :(

Flere herinde bruger en rosensaks/beskærersaks etc, jeg plejer at slå dem mod en jernkant (på traktorens skovl) - der skal næsten ingenting til ved de små
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline NellieB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Kylling gemmer hovedet under maven!
« Svar #4 Dato: 19 April , 2015, 09:36 »
Nej den har ikke gjort det fra starten, den begyndte først med det i går..

Men ja, vil jo ikke trække pinslerne i langdrag hvis udsigterne til bedring er så dårlige. Så aflivning er vidst stadig eneste udvej.

Tak for tippene.  :)