Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?  (Læst 8731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Dato: 15 Marts , 2015, 20:25 »
Hej fjerkræsfolk

På min ø i min sø, går der allerede et par gråænder, og det ville jo være hyggeligt hvis man kunne "overtale" dem til at bygge rede her hos os.

En klog nabo foreslog at jeg anskaffede mig et par murebaljer til en tier stykket hos jem&fix og så bruger dem som redekasser.

Mit spørgsmål er nu, hvor stort (lille) skal man lave hullet i murebaljerne for at det er stort nok til at andemor kan komme derind og lille nok til at yde den nødvendige beskyttelse.

Jeg lægger naturligvis et ordentlig lag halm i bunden af redekassen ...

På forhånd tak

Peter

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2015, 09:06 »
Er der virkelig ingen der har et bud på dette, på trods af at 50 medlemmer har været inde og læse mit spørgsmål?  8)

Peter

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2015, 01:45 »
Jeg har en malkespand, som jeg var i tvivl om, om mine moskusænder havde lyst til at klemme sig ind i. Det ville de gerne. Jeg kan prøve at måle diameter i morgen, hvis jeg husker det.
En gråand er betydeligt mindre, og burde klare sig med et mindre hul. Ænder kan generelt komme igennem mindre åbninger end vi mennesker går og tror.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2015, 09:03 »
Jeg har en malkespand, som jeg var i tvivl om, om mine moskusænder havde lyst til at klemme sig ind i. Det ville de gerne. Jeg kan prøve at måle diameter i morgen, hvis jeg husker det.
En gråand er betydeligt mindre, og burde klare sig med et mindre hul. Ænder kan generelt komme igennem mindre åbninger end vi mennesker går og tror.

Tak  /o

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2015, 19:11 »
17 cm

Offline psindrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2015, 21:03 »
17 cm

Tak for det! Det er godt nok småt ...

Peter

Offline Alveen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2015, 06:41 »
Jeg har en 40 liters murebalje til mine moskusander. Jeg har lavet et hul på 16x20 cm, og de er begyndt at ligge æg i den.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2015, 21:08 »
Jeg har endelig målt åbningen på mine reder:
Gammeldags malkejunge: 22 cm
Moderne malkespand med hank: 18 cm
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Asbjoern

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Hvor stort skal hullet være i en ande-redekasse?
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2020, 14:02 »
Selvom det er et lidt gammelt indlæg, vil jeg alligevel dele lidt viden på dette område, da gråandereder jo nok er kommet for at blive ;-)

Ameririkanske forsøg har ledt til udviklingen af den "perfekte" redeandordning til gråænder. Populært kaldes de ducktubes, og består af trådnet der rulles dobbelt, så man har et hul med en diameter på 25-30 cm i midten omviklet med et lag halm, strå eller lignende og endnu et lag tråd. Disse opsættes på pæle et stykke - op til 1½ meter - over vandoverfladen. På den måde har hverken rovfugle, mink eller lignende mulighed for at prædere reden.

Se lidt mere om ducktubes her: https://www.vildtremisen.dk/shop/56-ducktube/

Mvh.
Asbjørn