Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gal gase!  (Læst 7474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Gal gase!
« Dato: 08 Februar , 2013, 23:04 »
Jeg har 1.3 brogede og grå gæs. De er fra forår 2012. Flotte og rolige dyr, lige indtil nu. Gasen er blevet mere aggressiv overfor mig. Da jeg skulle give dem vand, sprang han på vandkanden.. :(
Jeg tænker på om det evt. kan ha noget at gøre med at gæssene måske er tæt ved at begynde at lægge æg..
Troede faktisk kun at gaser blev aggressive, når der blev ruget på reder..
De går i et lille hus, hvor jeg skal háve hånden ind for at åbne lemmen hver morgen, det tør jeg snart ikke længre,,han kommer helt tæt på. Så jeg tager en skovl og holder imellem os.. ;)
Tidligere har jeg haft dem til at gå frit på græsplænen, det tror jeg ikke jeg tør længere, sæt han angriber min søn på 2 år..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gal gase!
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2013, 23:18 »
Lige et par billeder..de er jo så flotte  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Gal gase!
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2013, 23:20 »
Jeg ville heller aldrig lukke en toårig ud til en gase! Altså, gasen vil næppe skade ham alvorligt, men det gør ondt at blive bidt, og det gør ondt at blive slået af vingerne. Hvis den får væltet barnet og forsøger at parre sig, kan den også lave rifter med kløerne.

Gaser er mest aggressive her om foråret, og det starter i god tid inden æglægningen. I naturen skal de unge gæs have dannet par, og de allerede dannede par "bekræfter deres forhold". Gaserne viser sig og slås med hinanden, så din gase er garanteret hormonel allerede.

Min den ene har forsøgt at parre sig med min sko. Han kunne dog ikke rigtig bestemme sig til, hvor halsen sad på sådan en, så han prøvede at bide sig fast i både ankel, skinneben og knæ. ;D

Det, der virker bedst for mig, er roligt at skubbe ham væk med en hånd mod hans bryst. Hurtige bevægelser gør ham bare mere ophidset.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gal gase!
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2013, 23:23 »
@Rikke

Ham skal du have sat på plads snarest. Og hvis det er dig der varetager pasningen af gæssene er det dig der skal sætte ham på plads. Nøjagtig som hvis en hane pludselig bliver agrressiv over for 'passeren'.

Ifør dig solidt tøj og solide havehandsker og gå så ind og 'tal' med ham. Pust dig voldsomt op overfor ham, gerne med noget alvorligt stampen i jorden. Jeg ved ikke om det vil hjælpe noget at frembringe støj samtidig med at du 'trænger' dig ind mod ham. Jeg tænker umiddelbart noget gammel gryde eller lignende som du slår på med feks en hammer.

Kan du ikke ad denne vej 'sætte dig i respekt' overfor gasen, er jeg sikker på at han vil smage glimrende hvis du langtidssteger ham i ovnen.
Mvh
Erik Andersen

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Gal gase!
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2013, 23:23 »
Jeg har også haft det problem, hvilket jeg løste ved et "modangreb" - da han var ved at flyve på mig, fik jeg fat i halsen på gasen, løftede ham op og kiggede ham stift i øjenene.................... Det kunne han ikke lide og siden har han holdt afstand  ;D ;D. Tror du skal gøre noget af det samme for at få lidt respekt...
Lars

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gal gase!
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2013, 23:39 »
Uha..jeg er helt overbevist om at han kan mærke at jeg er bange for ham..hmm "modangreb" det kræver da lidt mod fra min side
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gal gase!
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2013, 23:55 »
Ja Rikke. Det kræver lidt mod fra din side. MEN, du er da lidt større end ham, så mon ikke du kan tage kampen op, trods alt.
Du skal blot én gang, gøre ham klart at det er dig der bestemmer. Efterfølgende skulle hierakiet gerne være etableret for evigt.

Held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Gal gase!
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2013, 23:58 »
Ellers kan jeg komme forbi og hjælpe dig i processen :-)

Mvh.

Lars
Lars

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gal gase!
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2013, 00:03 »
@ Lars

Duer ikke.

Det er Rikke der skal sætte sig i respekt. Ellers skal du jo komme dagligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Gal gase!
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2013, 02:51 »
Jeg kan jo tage fat i bæstet og overlevere ham til Rixen - mon så ikke også han får respekt for hende, når han dingler i hendes hænder  :o :o

Mvh.

Lars
Lars

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gal gase!
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2013, 10:57 »
Tak Lars  :police:..jeg kontakter dig hvis det går helt galt ::)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gal gase!
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2013, 21:11 »
@ Rikke - eller gasen.

Hvem af Jer giver en opdatering?  *f *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Gal gase!
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2013, 13:11 »
Jubii..så lå det første fine gåseæg i en dynge halm i hjørnet(og godt dækket til)..men jeg fandt det  :)..156 g vejer det..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Gal gase!
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2013, 14:44 »
Tillykke - det bliver spændnde med Gæslinger  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Gal gase!
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2013, 14:57 »
Eeej, sikke spændende Rikke tilykke.
Hvor mange æg plejer de at ligge før de ruger på dem?
Altså om det er som moskuser der skal se en redefuld, eller hen alla duer der snupper 2 ad gangen, eller som høns der smider sig når de synes? ( Sorry, jeg er helt ny med gæs, så jeg håber i med erfaring øser lidt viden  ;))
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"