Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.  (Læst 141471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #30 Dato: 27 ſeptember , 2010, 08:40 »
er der nogen der reelt har set moskusand spise stor brun dræbersnegl?


Hej.
Vi har lige fået 2 halvstore moskus ællinger, netop fordi vi har rigtigt mange dræbersnegle i haven.
Det første de 2 gør, når de bliver lukket ud om morgenen, er at gå på jagt efter snegle.
De er super gode til at finde dem, og de hapser dem i en mundfuld, og ser ovenikøbet ud til at nyde dem :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #31 Dato: 27 ſeptember , 2010, 09:12 »
Velkommen på forum Christie  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bookman

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #32 Dato: 21 December , 2011, 11:07 »
Super tråd! Men hvorfor er det lige man ikke må bruge regnvand?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #33 Dato: 21 December , 2011, 16:29 »
Det siger Fødevarestyrelsen

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/Sider/forside.aspx
Fjerkræ og fugle må ikke få vand fra søer, åer eller opsamlet regnvand.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #34 Dato: 21 December , 2011, 18:41 »
Det siger Fødevarestyrelsen

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/Sider/forside.aspx
Fjerkræ og fugle må ikke få vand fra søer, åer eller opsamlet regnvand.



Mine høns kan heldigvis ikke læse, ej heller forstå et forbud.... de drikker regnvand og de drikker en del :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #35 Dato: 21 December , 2011, 20:53 »
jeg kan se at det gælder kun fugle i "fangerskab" hvad så når de går frit ;D ;D ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #36 Dato: 22 December , 2011, 08:28 »
Jeg fortæller mine høns gang på gang, at de ikke må drikke af vandpytterne. ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #37 Dato: 22 December , 2011, 18:41 »
Hehe, jeg kan se, de foreslår, at man tørlægger vandpytter. Det er jo ren beskæftigelsesterapi! Hvad havde de egentlig tænkt sig - at man fistrer ud med Kärcheren, hver gang der kommer en byge?

Men det bedste råd er nu det om tøjvask: vaske tøj ved en temperatur, der passer til det pågældende tøj og med en sæbemængde, der passer til vandets hårdhed. Er det ikke det, man normalt forstår ved tøjvask? Ellers har jeg da gjort noget forkert hele mit voksne liv. Tror de, at fjerkræfolk plejer at stå med vaskebrættet ude i åen?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #38 Dato: 01 Juni , 2012, 10:03 »
Og så lige en video af årets ællinger der er i gang med at leve op til forventningen om sneglespiseri..
http://youtu.be/EZVrl2wEu_M
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #39 Dato: 01 Juni , 2012, 10:10 »
Godt at jeg HAVDE spist morgenmad /3. Vores moskusænder gjorde det samme: snuppe en snegl, skylle den i drikkevandet - og så NED MED DEN!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #40 Dato: 01 Juni , 2012, 10:16 »
Hæ hæ, ænder er sagen  /o    Men må så tilføje at vores kyllinger altså også spiser dræber snegle ... dyyyyygtige kylle basser  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #41 Dato: 01 Juni , 2012, 10:37 »
finn fejl i indlæg  nr 1 i linket "http://fjerkrae.dk/"
Jeg rettede lige dit link
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2012, 16:03 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #42 Dato: 01 Juni , 2012, 16:01 »
Gad vide hvornår Bonbon, kommer med nogle bolcher, der hedder "dræbersnegle"?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Thyboen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #43 Dato: 26 Juni , 2012, 21:43 »
Hej alle

God tråd omkring et problem jeg også har fået. Dræbersnegle!!!  >:(

Jeg nyder min have men efter at have taget dødsrunden hver aften gennem længere tid har jeg indset jeg ikke kan klare denne opgave alene. Her tænker jeg at et par (læs: 1 andrik og 1 and) kan bruges. Herinde kan jeg læse en masse om Moskusænder, hvilke forhold de kræver og rigtig gode erfaringer fra jer alle. Men inden jeg løber ud og får nogle ænder har jeg lige et par spørgsmål.

Et af mine spørgsmål der går på beliggenhed. Mit hus ligger midt inde i byen med naboer rundt omkring mig. Grunden er ca.1800 kvm og jeg har fin mulighed for at lave deres tildækket hus og bur i bunden af haven da der her ligger et gammelt muret hønsehus. Et af de spørgsmål jeg sidder med er det med Moskusænder jo flyver. Jeg ved de kommer tilbage hvis jeg sørger godt for dem men kan man forsvare at have dem til at lette i tide og utide midt inde i byen? Kan det måske tænkes jeg kunne lukke dem ud om aftenen et par timer og ellers have dem i stort lukket bur og er det overhovedet nok at have dem ude et par timer? Skal hele haven hegnes ind når jeg går med dem og kan mine børn (3 og 1 år) være i samme have som dem?

Det er selvfølgelig sneglene jeg vil til livs men får jeg ænder eller andet (læs: Kunne der være andre arter der passer bedre inde i bybilledet som også tager snegle?) har jeg dem jo også for deres skyld.

Derudover savner jeg lidt ideer til hvordan jeg får indrettet et godt bur til dem.

Tak for jeres forslag og ideer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #44 Dato: 26 Juni , 2012, 21:52 »
Tjah, moskusænder ææææælsker dræbersnegle - men høns tager dem også. Begge slags kan stækkes så de ikke flyver nogen steder hen før næste fjerskifte og så har de som regel glemt at de ville flyve væk. Moskusænder er generelt venlige og stille dyr, der går nikkende og halerystende rundt og siger hvæselyde (der er venligt ment). De lærer hurtigt at tigge og skal nok snart få opdraget hele familien til at komme med GUF. Høns er lidt mere højlydte. Men leverer dejlige friske æg af madresterne (og sneglene). Begge slags kan finde på at besøge naboen gennem huller i hækken og skal måske derfor hegnes inde. Men hvis du laver en ande-/hønsegård så kan de jo ikke tage sneglene. Så det er nok løsningen med hegn rundt om hele grunden (ja, altså - vi har 7000kvm, der ER indhegnet og det er rart). Velkommen til og god fornøjelse med en dejlig hobby med mange positive sidegevinster!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand