Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Burhøns` forvandling  (Læst 23048 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #15 Dato: 01 Marts , 2010, 18:50 »
Anne Vibeke, du har sikkert ret, for får de 5 kr. for en afdanket høne, er det bedre end ingenting, og dermed støtter man dem jo så.

Jeg havde egentlig håbet på nogle af dine fantastiske billeder til agitation for havehøns, men det kan jo også laves, uden at opfordre til at købe burhøns.
Hilsen
Peter

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #16 Dato: 01 Marts , 2010, 18:59 »
Nu har jeg ikke anskaffet en som sådan af lyst.

Men syntes også dyrevelfærd er lige så meget at vise, de høns at der findes et "naturligt" liv uden for murene. Man må sige de fortjener det.. bryder mig faktisk ikke om tanken de ikke får set andet.. måske menneskeliggørelse?

jeg syntes nu ikke som sådan man støtter det.. landbruget får jo en kunde mindre, ved at man tager de høns (her omkring bortgives de vist).

Formålet ved planchen, er vel lige så meget at give folk en øjenåbner.. at der er vej frem? Og man kan se de rent faktisk kan blive til høner. Eller det rent faktisk er en høne/kylling med et instænkt hybrid eller ej, man så vælger at fratage dette indstænkt..
så det er direkte dyrplageri, det man støtter ved at købe æg.

det er en større magt at bekæmpe, for det er jo ulovligt at sælge æg fra vores racehøns- Her er man jo tvunget til at indkøbe høns fra hønserier hvis man vil forebygge dyrplageri.
Men ved at vise forbrugeren hvilket liv der var før, til hvad et rigtig liv er.. Kan man vel også flytte et lille bjerg, så de forlanger bedre forhold?. Ved ikke lige hvorledes man ellers skal rykke en lovgivning, så længe man ikke er i flertal? Så der skal man jo have flertallet med..  
 
Ikke alle har mulighed for høns i baghaven.. så de er jo også tvunget til at købe ind i supermarkeder, der er jo langt i mellem stalddørssalg i byen og ikke mindst en hønsefarm. Sån hvad man ikke ved/ser har man jo ikke ondt af.  
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #17 Dato: 01 Marts , 2010, 19:09 »
Jeg har det altså lidt dårligt over, at I tager det så let ang. anskaffelse af burhøns. - Det er jo dyr, der direkte er avlet frem til masseproduktion i industrien. - Så, uanset pris på dyret, så støtter man det, når man anskaffer dem.

Hej Anne Vibeke

Det forudsætter vel, at ægproducenterne erstatter de fugle, vi henter, og det tvivler jeg altså på, at de gider, bare for så lidt. Herregud, hvor mange høns dør mon i løbet af en produktionsperiode?

Da jeg lavede fotodagbogen, hentede jeg en flok, der i industriens øjne var udtjente. Det er de efter et år i helvede. To uger senere var alle høns forvandlet til minkfoder.

Siden har jeg hentet flere hybrider - dog ikke samme sted, og denne gang helt unge hønniker på 18-19 uger.

Jeg tror ikke på, at nogen ægproducent gider have besværet med at anskaffe en ekstra fugle, fordi der kommer en hobby-avler og henter 5-6 høner til havehygge. Og da slet ikke, hvis man, som i det første tilfælde, henter dem tæt på "udløbsdato".

Noget andet er så, at det faktisk er ulovligt, medmindre reglerne er lavet om siden. Selvom risikoen er lille, er den der, når man sætter ND-vaccinerede høns sammen med f.eks. en hane, der ikke er vaccineret.
Johan Gadegaard

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #18 Dato: 01 Marts , 2010, 19:32 »
Noget andet er så, at det faktisk er ulovligt, medmindre reglerne er lavet om siden. Selvom risikoen er lille, er den der, når man sætter ND-vaccinerede høns sammen med f.eks. en hane, der ikke er vaccineret.

Uden at vide en million om det mener jeg, at det er fuldt lovligt at have ND-vaccinerede og ikke vaccinerede høns til at gå sammen hjemme, kun i tilfælde af samling f.eks. udstilling kræves det at alle høns er vaccinerede, men kun dem der er på udstilling.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #19 Dato: 01 Marts , 2010, 19:36 »
Jamen altså :-)

Dette handler for mig udelukkende om måden at se dyr på ! -  Er det OK at avle direkte mod masseproduktion af dyr til industrien?

Og skal vi bare accepterer det, og vise andre `før og efter` billeder. ?  - Hvorfor ?  Det er vel ikke vejen frem, hvis du ikke har muligheden for at holde høns ?

Vi er nogen med alt fra en lille have til store arealer, som er så heldige at kunne have høns. Men vi skal da ikke støtte den produktion der foregår ? Vi skal da netop vise at vi går en anden vej. - Folk i byen vil søge på landet for at købe æg, hvis det er fra høns der ikke er tiltænkt masseproduktion.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #20 Dato: 01 Marts , 2010, 19:53 »
Bjørn:
Citér
Uden at vide en million om det mener jeg, at det er fuldt lovligt at have ND-vaccinerede og ikke vaccinerede høns til at gå sammen hjemme, kun i tilfælde af samling f.eks. udstilling kræves det at alle høns er vaccinerede, men kun dem der er på udstilling.

 Jeg vil heller ikke lægge hovedet på blokken. Jeg kan bare huske, at jeg senere blev advaret om, at det faktisk var ulovligt af de nævnte grunde. For mit vedkommende spiller det ingen rolle længere, da jeg har haft hybrider for sidste gang :)

Anne Vibeke:
Citér
Dette handler for mig udelukkende om måden at se dyr på ! -  Er det OK at avle direkte mod masseproduktion af dyr til industrien?

Og skal vi bare accepterer det, og vise andre `før og efter` billeder. ?  - Hvorfor ?  Det er vel ikke vejen frem, hvis du ikke har muligheden for at holde høns ?

Vi er nogen med alt fra en lille have til store arealer, som er så heldige at kunne have høns. Men vi skal da ikke støtte den produktion der foregår ? Vi skal da netop vise at vi går en anden vej. - Folk i byen vil søge på landet for at købe æg, hvis det er fra høns der ikke er tiltænkt masseproduktion.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at støtte produktionen. Der bliver jo ikke avlet flere hybrider til industrien, fordi hobby-folket aftager en lille håndfuld.
Moralsk er der da slet ingen støtte til industrien. Tværtimod er det lykkedes mig at gøre indtryk på mange af mine gæster, når de både har set billeder af fjerpillede burhøns, og liv og glade dage i hønsegården :) Jeg vil gætte på, andre med hybrider i haven har gjort lignende erfaringer.

Jeg har så "avlet" på hybrider, og det er der kommet en blandet landhandel ud af. Men de trives alle fint, og deres gener kommer aldrig videre. Så hvori består støtten? Jeg er sikker på, vores holdning til dyr er stort set den samme...
Johan Gadegaard

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #21 Dato: 01 Marts , 2010, 20:04 »
Egentligt synes jeg at en del af problemet er at høns ikke betragtes som individer med ret til en vis livskvalitet. Det er vel den afvejning den enkelte er nødt til at foretage: redde få høner til en bedre livskvalitet OG støtte industrien med 5-10 kroner per liv (fratrukket hvad de ville indbringe som minkfoder) - Eller bare sidde og være forarget over de LOVLIGE burhønsefabrikker..... Jeg mener stadig at Signalhorns (og min egen) pædagogiske indsats har større effekt på uvidende æggekunder end bare at være forarget. Jeg kan forsikre for at man som storby-boer ikke har nogen anelse om at forholdene er som de er - man går ud fra at der er styr på dyrevelfærden. Surprise, surprise når man så flytter på landet og ser døde grise ligge klar til afhentning i vejkanten, hører de levende grise skrige når de står parkeret i anhængere og venter på afhentning - eller hønsene, som vi her diskuterer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #22 Dato: 01 Marts , 2010, 20:07 »
Ja, sådan noget kan være meget, meget abstrakt.

Som èn sagde til mig fornyligt: Hvad er der galt i at købe denne kylling fra køledisken, den er jo slagtet, ellers går den jo bare til spilde ?
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #23 Dato: 01 Marts , 2010, 20:13 »
jeg prøvede at skrive..

At det er jo også ulovligt at sælge æg fra racehøns. Så det at der findes et stalddørssalg.. så er man jo også tvunget til at indkøbe hybrider. Så om man vil det eller ej? så SKAL man støtte den avl.

Så er det da bedre at vise hvad de hybridhøns er for nogle? og hvad de også kan gå igennem.. selv om de kommer fra friland. De ser også herrens ud mange af dem.

så derfor er det vel godt nok at prøve at påvirke en forbruger, således at de ved hybrider også bør se sunde og raske ud. Så de kræver det? som sagt det er jo flertallet der bestemmer.

ved ellers ikke hvorledes jeg skal formulere mig?  :-[
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #24 Dato: 01 Marts , 2010, 20:19 »
For ægproducenterne er målet æggene. Hønsene er et affaldsprodukt som man skaffer sig af med enten ved at spejderne får lov at sælge dem mod at betjene guillotinen og plukkemaskinen - salg af levende høns til en kort fremtid som æglæggere - eller at de ryger i containeren som minkfoder.
Jeg tror ikke at der bliver produceret flere hybrider fordi jeg køber 12 kasserede høner for en symbolsk sum.
Hvis nu vi tænker hunde og katte ind i stedet for høns. Skulle vi så afskaffe internaterne der videreformidler "kasserede" hunde og katte? De er også "affald", meget ofte blandinger der ikke levede op til forventningerne..... Har de mere ret til et anstændigt liv end høns?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #25 Dato: 01 Marts , 2010, 20:26 »
Men fortæl mig så, hvorfor man vil have hybrider, når der findes så mange lækre, smukke, dejlige og sunde racer ?
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #26 Dato: 01 Marts , 2010, 20:36 »
Ja, sådan noget kan være meget, meget abstrakt.

Som èn sagde til mig fornyligt: Hvad er der galt i at købe denne kylling fra køledisken, den er jo slagtet, ellers går den jo bare til spilde ?

At forbrugernes indflydelse er forsinket, betyder ikke, at den ikke er der. Hvis vi allesammen begyndte at købe øko-kyllinger, ville al anden produktion lukke ned. Det giver masser af mening af gå i en stor bue udenom industri-kyllinger i køledisken :)

Det samme kan man ikke sige om at hente en håndfuld burhøns hos ægproducenterne, medmindre de straks går ud og køber ekstra individer af den grund. Og det nægter jeg at tro på. På positiv-siden kan man sige, at vi giver en lille heldig flok et anstændigt liv, hvor de ellers var dømt til et liv i helvede resten af deres sølle liv...
Johan Gadegaard

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #27 Dato: 01 Marts , 2010, 20:49 »
Jeg synes Pernelles forslag er rigtig godt, nogle plancher eller collager med dine billeder, Johan. Det der var i  (vistnok) Dyrevennen var super godt. Man må kunne lave noget tilsvarende i planche/collage-form. Det må da helt bestemt give stof til eftertanke, at se at høns, der har været tvunget til at leve på så lidt plads "fordi almindelig hønseadfærd var avlet bort", lynhurtigt genoptager den såkaldt bortavlede naturlige adfærd.
Min kæphest er jo oplysning, oplysning og mere oplysning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #28 Dato: 01 Marts , 2010, 20:53 »
Kære Johan - jeg har først nu opdaget at du er synonym med  `Signalhorn` - og jeg har uendeligt stor respekt for dit eksperiment -  og for dine fantastiske billeder. - Men jeg forstår ikke du ser afhentningen af levende burhøns på anden måde som at hente dem i køledisken?

Du går jo på kompromis med noget, jeg ikke troede du gik ind for :-(
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2010, 21:02 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Burhøns` forvandling
« Svar #29 Dato: 01 Marts , 2010, 20:55 »
Men fortæl mig så, hvorfor man vil have hybrider, når der findes så mange lækre, smukke, dejlige og sunde racer ?
Det ved de færreste "burhønsekunder" nok noget om - endnu. For mig var det bare et spørgsmål om ikke at være nødt til at købe buræg. Dengang kunne man ikke få andet i lokalbrugsen i min lille landsby. Samtidigt ville jeg gerne give nogle af dem et ordentligt liv. Deres alternativ var at ende enten som suppe eller minkfoder. I øvrigt var mine allerførste høns sort/sølvhalsede italienere, købt hos en seriøs opdrætter. De havde salmonella og medførte distriktsdyrlæge, dyrlægeregninger - og aflivning. Derefter købte jeg burhøns udfra en annonce i lokalavisen. Dem var jeg faktisk glad for indtil de blev lukket ud af hønsegården og fik problemer med at de ikke kunne bide græs over (næbkupering - menneskeskabt) og derfor fik stoppet kroen til med hø-kugler så de døde af sult. Havde de ikke været næbkuperede havde der næppe været problemer.  Jeg tror at det for de fleste er en start at købe nogle burhøns. Senere vil man gerne have pæne høns eller specielle æg. Synes dog stadig at de fortjener et ordentligt liv, hybriderne....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand