Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: befrugtede æg?  (Læst 6354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
befrugtede æg?
« Dato: 22 Februar , 2010, 16:03 »
Hej. er der nogen her på forum, som kan fortælle mig, hvor lang tid der går fra at en hane har parret sig med en høne, til at man kan forvente befrugtede æg?
Han blev sat ind til hønerne i går, og har allerede sat sig i respekt, og nu tænker jeg på, hvornår jeg kan begynde at indsamle rugeæg.
Vh
Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: befrugtede æg?
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2010, 16:26 »
Jeg mener at ægget er ca 1-2 døgn undervejs, så hvis der ikke har været nogen anden hane ind over, kan du tage rugeæg i løbet af nogle dage. Har der været en anden hane i hønsegården, ville jeg nok vente ca. 3 uger for at være sikker på at den gamle hanes sæd var ude af systemerne.
Held og lykke  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: befrugtede æg?
« Svar #2 Dato: 23 Februar , 2010, 19:01 »
Tak, Marianne :). Allerede efter et par dage? Jeg troede at et æg var et par uger undervejs fra at det bliver befrugtet, til det kommer ud, men jeg har slet ikke kunnet finde noget om det i litteraturen.
Vh
Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: befrugtede æg?
« Svar #3 Dato: 23 Februar , 2010, 19:10 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: befrugtede æg?
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2010, 19:24 »
Da jeg satte min gule sussex kok ind til hønerne gik der nok ca 15 dage inden at æggene begyndte at være rimelig befrugtet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: befrugtede æg?
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2010, 17:18 »
Det var en god artikel i leksikon :)
Jeg tror at jeg venter 14-16 dages tid regnet fra den dag, hvor han blev sat sammen med dem. Er der nogen der ved, hvorfor man skal påregne lidt længere tid, hvis hønen er 1.års (som der står i leksikon)?
Tak for de gode svar!
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Jane Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: befrugtede æg?
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2010, 19:36 »

jeg har lidt det probem at jeg ikke ved 100% om jeg har enkelte haner imellem i min hønseflok på 8.. jeg har 3 mistænkte for at være haner.. nu spørger jeg, hvordan kan jeg finde ud af om de befrugter mine høns æg ???

skal jeg lyse dem eller er der andre måder?

lægger hønen sig i skruk hvis hendes æg er befrugtede eller ???

mine høns er mellem ½ år og et år.. og syntes de allesammen har hanekam (nogle større end andre)
jeg har sussex, batman, skalborg, oprington og new hampshire. og mine 2 lyse sussex er klart de største sammen med opringtonen og jeg ,mistænker lidt den ene sussex for at være hane sammen med de 2 new hampshire..

jeg har ingen der "kykkeligkyer" ;) men de to new hampshire "gokker" meget højere end de andre.
har heller ikke observeret nogle slåskampe mellem nogen af dem og slås haner ikke hvis der er flere i samme hønsegård ???

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: befrugtede æg?
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2010, 20:42 »
Du kan ikke se på æggene, om de er befrugtede, man kan først lyse, når æggene har været ruget ca. 5 dage, og så kan man se et begyndende foster, det ligner næsten et edderkoppespind.
Om hønsene skrukker eller ej har ikke noget at gøre med om æggene er befrugtede. Høner bliver stimuleret til at skrukke ved synet af en rede med æg. Det kan dog også ske at en høner skrukker, selvom man samler æg hver dag.
Den måde du kan se, at hanen parrer sig med hønen, er når han gør kur til hønen: han går på stive ben rundt om hende og slår den ene vinge lidt ud, og ende med at gribe hende i nakkefjerene og træde op på hende. Det tager kun få sekunder, så det kan nemt ske du ikke ser det. Man siger, at hanen træder hønen. Skriv igen, hvis ikke dette var klart.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sussie Baassel Holdt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 51
Sv: befrugtede æg?
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2010, 21:41 »
Du kan ikke se på æggene, om de er befrugtede, man kan først lyse, når æggene har været ruget ca. 5 dage, og så kan man se et begyndende foster, det ligner næsten et edderkoppespind.
Hvad nu hvis man slår ægget ud, er der nogen tegn der fra start af????
Jeg har et par gange (med supermarked æg) stødt på en blomme med noget sejt "snask" og en lille bitte brun plet på siden og troede egentligt at det var et befrugtet æg, men kan ikke finde noget om den plet....????

undrende hilsner
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: befrugtede æg?
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2010, 05:44 »
Sussie, det "seje snask" kan måske være en af de strenge, som holder æggeblommen "fastspændt" i midten af ægget. Den lille brunlige plet er en lille dråbe blod, som kommer fra et bristet blodkar i æggelederen. Det man muligvis kan se på et æg, er en lille kim-plet, som vil være der, uanset om ægget er befrugtet eller ej:
http://www.vestrehus.dk/Dyresider/Aeg.htm
du kan læse mere i disse (og sikkert mange flere) tråde:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1319.msg10225.html#msg10225
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4735.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sussie Baassel Holdt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 51
Sv: befrugtede æg?
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2010, 16:52 »
tak det må lige læses igennem:-)
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: befrugtede æg?
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2010, 17:00 »
@ Jane Berg

Sæt nogle billede ind af dine høns, så kan vi nok hurtigt finde ud af om det haner eller høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub