Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange æg lægger en moskusand?  (Læst 9451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Dato: 28 Februar , 2016, 09:58 »
Min ene moskusand har nu lagt et æg om dagen i ugevis. Jeg har taget dem, for jeg vil helst ikke have ællinger, når jeg er væk i april.
Jeg vil helst heller ikke have et kuld på 30 eller lignende. Er der en måde jeg kan begrænse antallet?
Kan jeg bytte nogle af æggene med plastikæg, når hun har lagt sig?
Eller er der andre måder at gøre det på?

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2016, 13:55 »
Mine moskusænder lægger mellem 15-25 æg . Hvis du ikke vil have så mange ællinger kan du tage nogle af æggene og koge dem i 20-25 min  også lægge dem tilbage igen. Dette skal selvfølgelig gøres  inde hun ligger sig til at ruge.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2016, 20:06 »
MANGE. Moskus er en race, som ER rigtig god til at ruge store og mange kuld (2-3 stk.) ud på et år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2016, 21:00 »
Ja, det var det jeg "frygtede". Jeg har ikke plads til så mange, men vil rigtig gerne have nogle ællinger.
Jeg vil prøve det med at koge nogle af æggene.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2016, 21:03 »
Ellers kan man jo bare samle æggene ind og bruge dem i husholdningen, indtil man er klar til et kuld ællinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2016, 21:11 »
Du kan lade hendes æg ligge indtil hun begynder at blive på reden. Fjern alle æg på en gang og så holder hun en pause indtil hun begynder at lægge igen. På den måde undgår du ællinger i april. Ja de kan ruge flere gange men det er dig der bestemmer om de kan få lov lige nu. Mine må også vente pænt indtil maj måned. Og som Lene skriver man kan også bare blive ved med at fjerne deres æg hver dag og bruge dem i husholdningen. De bliver nem skruk hvis de har en rede med æg så det skal nok lykkes i løbet af sommeren.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2016, 21:32 »
Det plejer at være nok at ryste dem kraftige så blomme og hvide blandes inde i ægget.

Hvorfor besværet med at koge dem.

Man kan også have held med at når hun lægger sig til at ruge og fjerne alle på nær dem hun skal ruge ud. Lidt afhængig af skrukken om de acceptere det og forsætter.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #7 Dato: 29 Februar , 2016, 14:43 »
Hvis man bare ryster dem, rådner de så ikke? Det gør de måske også, når de er kogt?

Jeg har med stor fornøjelse spist andens æg.

Og jeg kan forstå, at jeg ikke behøver at være bange for, at hun holder op med at lægge æg lige med det samme.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvor mange æg lægger en moskusand?
« Svar #8 Dato: 01 April , 2016, 00:11 »
Som regel lægger de ikke mere end 25 æg ad gangen, som der også blev skrevet. Men efter nogle uger prøver de igen ved at starte 'forfra'. I den periode, hvor du slet ikke vil have æg, spiser du dem bare.

Hvis du vil have ællinger i næste omgang æglægning, men ikke for mange, kan du spise de første 5-10 og bagefter se, hvor mange der er, når hun begynder at ruge. Hvis der er for mange til din smag, kan du stadig tage de overskydende og spise dem, når du bemærker, at hun opholder sig længere tid på reden og lægger dun i den. Med mindre de har ligget i flere uger ved meget høje temperaturer (men æg holder sig nu godt også ved stuetemperatur). Det skal helst være, inden hun har lagt sig fast, for så bliver hun sur. En moskusand vil dog sikkert stadigvæk ruge på de resterende.

Jeg ville aldrig ryste eller koge æggene, det er jo gode fødevarer og hun kan lige så godt producere æg til ejeren, samt de æg, der skal blive til ællinger.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.