Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tommeltot???  (Læst 7010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Tommeltot???
« Dato: 14 Juni , 2013, 19:27 »
Jeg har netop haft en af mine små 14-dages Barnevelder-kyllinger oppe på skødet - jeg har ikke haft denne race før - og fandt ud af at i hvert fald netop denne kylling havde små kløer på vingerne, som en tommeltot-klo - lidt a'la denne: http://www.arthursclipart.org/prehistoriclife/life/archaeopteryx.gif

Er det noget der er typisk for racen? Eller er det en rudimentært tilbagefald til dino-fuglestadiet? Eller hvad? Jeg synes ikke jeg har set det før...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tommeltot???
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2013, 20:04 »
Det har jeg godt nok ALDRIG set på mine barnevelderkyllinger.  :o Det må være en eller anden sær mutation, som du også selv foreslår.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tommeltot???
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2013, 20:48 »
Det lyder som en sensation. Billeder, billeder.  <E
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Tommeltot???
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2013, 20:50 »
ja billeder - tænk vi går tilbage til dinosaurer ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Tommeltot???
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2013, 23:36 »
Jeg går ikke udfra at det er ligesom på billedet?

Hvis det kun er en lille "klo" ca. på midten af vingens forside (ved leddet) så er det noget alle kyllinger/høns har.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Tommeltot???
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 12:00 »
Øv Danny. Nu var det lige så spændende. Men nu du siger det er der jo også et lille ben der stikker ud fra det vingeled, når man ser på en slagtekylling.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tommeltot???
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2013, 19:10 »
Jeg har prøvet at tage billeder - det er godt nok ikke nemt, kyllingen synes IKKE den skal vise noget til nogen!
Nåmen, på vingen, lige der hvor den bøjer og bliver til 'hånd', der hvor dunene stritter ud, gemmer der sig en lillebitte 'tommeltot' - jeg har nu været alle kyllerne igennem, og denne er den eneste der har det. På 'totten' sidder en lille krum klo, næsten som en mini-mini-katteklo, ca 3-4 mm lang. Jeg ville ønske jeg kunne vise jer det rigtigt, jeg har aldrig set det før. Bortset fra det er det en livskraftig og smuk lille fyr, som ligner sine søskende så meget, at den ikke kan udpeges i flokken i øvrigt. Jeg er spændt på kønnet - hvis det er en hane, ryger han i gryden, (med mindre nogen insisterer på at redde hans archeopteryx-gen) hvis det er en høne, bliver det en havehøne med en ekstra historie ved - så skal den bare se godt ud og lægge fine æg...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tommeltot???
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2013, 19:14 »
Her er et billede i fuld figur af lille Kaptajn Klo, en smuk og stærk lille Barnevelder-kylling. Den røde neglelak skyldes at jeg i torsdags optrådte med det kor jeg synger i - så skulle vi være fine :-) På nærbilleder kan man se at glansen er ved at gå af...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tommeltot???
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2013, 20:59 »
Det er helt normalt og den lille knogle kaldes faktisk for tommel. Så det er (desværre) ikke nogle baglæns evolution vi er ude i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Tommeltot???
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2013, 21:26 »
NÅÅÅ Bente ... Den er vokset godt  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tommeltot???
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2013, 08:30 »
Til Linda (som har ruget disse skønne kyllinger ud) Ja, de arter sig rigtig godt, og er stadigvæk meget ens - stort set lige store, meget livlige, æder og skider, dygtigt fødesøgende, flyver (tror de selv :-) de er i den grad lydefri - jeg glæder mig til at følge dem. Men en af dem har tommeltotter, det synes jeg er ret sejt.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tommeltot???
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2013, 09:44 »
Det varer ikke så længe inden du kan kønsbestemme dem. Barneveldere er ret hurtige til at sætte kam og hanerne får rødere kamfarve meget tidligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tommeltot???
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2013, 00:13 »
De 'små' kyllinger er nu kommet i øgle- og lømmelalderen. Der kommer fjer ud alle vegne og de er piggede og mystiske at se på - og de er blevet frække og hakker ud efter vores hænder, rigtig pubertetsagtige! Der er med sikkerhed fire høner og tre haner, den sidste kylling er jeg ikke helt sikker på - den ligner sådan midt imellem endnu, men mon ikke der snart sker noget for den også. De fine, store fjer der kommer har skønne brune og sorte farver, de ser meget barnevelder-agtige ud, selvom det ikke er det endelige fjermønster.

Æggene i rugemaskinen skal klække cirka på mandag - det er lidt spændende hvor mange der kommer synes jeg. Jeg har set foster i alle de æg jeg kunne kigge igennem - hvilket ikke var så mange, da maran-æggene er for mørke og araucana-æggene for 'tætte'  i det. Det ser i hvert fald ud til at din hane er på plads og i orden :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Tommeltot???
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2013, 14:24 »
Bente
Hvor er det godt at høre du er glad og at min hane gør sin pligt  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk