Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af gift  (Læst 133441 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #30 Dato: 11 Marts , 2008, 21:50 »
@Susanne og Lars - prøver med mit stegetermometer ;D

@Anette - min nye ormeveninde ;D ;D - Selv tak!! Thujon kender jeg ikke. Jeg prøvede engang at lægge rejnfan ind i en rede hos en skruk. Det så bare herligt ud. Hun tog resolut alle de små grene med sit næb og smed dem ud af reden - det samme med mynte, men lavendel fik lov at blive. man har vel en god duftesans ;D

Rejnfanen blev i stedet hængt op i loftet og jeg bilder mig ind at det hjalp på fluerne ;)

Skønt med gode ideer!! lad os lede efter flere gode sunde alternativer!

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Brug af gift
« Svar #31 Dato: 12 Marts , 2008, 11:24 »
Kom så lige til at tænke på rejnfan og fandt den her: http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/11.html Lyder nemt og "grønt", men så er det, at jeg bliver bekymret for stoffet "thujon" - nogen der er kloge på det  ???

Først en advarsel: Du skal ikke stole på at jeg er lige så klog som jeg lyder.  ;D

Som tommelfingerregel har alle midler der virker et indhold af "aktiv stoffer". (Undtagelsen er selvføgelig olierne der fysisk blokkerer kræenes ilt-tilførsel.)

Huskeregel: Sokrates døde af at drikke 100% rent økologisk skarntydesaft.

Ved søgning på nettet fandt jeg frem til at thujon findes i vores fødevarer. Dødelig dosis kan for eksempel opnås ved at spise 20 (tyve!) muskatnødder. (Jeg kan godt lide muskat, men at spise det rent ... urgh)

Mit gæt er at det er bedre end alle de stoffer der bare ikke forekomme i fødevarer.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #32 Dato: 13 Marts , 2008, 19:23 »
Jeg har været ved at nærlæse brug af blomster; lavendel, regnfan m.m og man mener de er effektive, men kun så længe de er friske. Det samme gælder peppermynteolie og eucalyptusolie..

Jeg har nu hørt fra én af de instanser, jeg har spurgt til råds - en seniorforsker på Aarhus Universitet, Institut for Plantebeskyttelse og Skadedyr.

Han giver os ret i at der ikke findes noget eksakt godkendt middel til bekæmpelse af utøj på fjerkræ. Han har dog et par gode forslag, i den for mennesker ugiftige ende.
Det ene er diatoméjord og det andet er midlet pyrethrin.

Diatoméjord - eller kieseljord - silisium, er knuste fossiler og virker ved at udtørre evt. insekter/utøj - det er ugiftigt for hønsene at spise. Jeg har set på flere øko-sider at man bruger det til at drysse ud i strøensen og i reder.

Pyrethrin - er et insektigift, som er tilladt at bruge ved økologisk jordbrug af miljøstyrelsen. Det er udvundet fra Crysantemumblomster og fås både som shampoo og spray! Det er giftigt for insekter og utøj, men ikke mennesker og det er hurtigt ude af værtskroppen igen.

Det fås ved Matas, hvor det hedder Matas insektfri spray - nemt!!.

Alternativt:
Shampoo eller spray:
http://www.porcani.dk/product.asp?product=389

Lidt ekstra info:
Pyrethrumekstrakt er udtræk fra de tørrede blomsterhoveder af Chrysanthemum cinerariifolium. De aktive stoffer i pyrethrum er hovedsageligt pyrethrin I og II, som er insektdræbende ved direkte kontakt. Pyrethrumekstrakt anvendes udvortes imod lus, lopper, flåter og andre ydre parasitter ved vask af dyret 1-2 x ugentligt. Insekter er omkring 100 gange mere følsomme for giftstofferne end pattedyr. Stoffet anvendes også i human medicin. Det anbefales optaget på bilag II til alle fødevareproducerende dyrearter kun til lokal anvendelse. - Dette er uddrag fra behandling af midlet i folketinget:
http://www.folketinget.dk/Samling/19972/udvbilag/SUU/Almdel_bilag192.htm

Det kunne være ret fantastisk hvis én ude i det danske land lige nu har utøj - på sine høns altså :) - og ville gå en tur i Matas efter sådan en spray, så vi kunne få det prøvet af!!! ;D



 

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #33 Dato: 21 Marts , 2008, 16:28 »
Der er kommet svar fra dyrlæge ved Fødevarestyrelsen.

Hun skriver at der ikke findes deciderede utøjsmidler beregnet til fjerkræ, men at man ved brug af noget der hedder kaskaderegler, kan anvende veterinære lægemidler beregnet til andre produktionsdyr. Vedr brug af gifte beregnet til Katte, hunde, mink m.m skriver hun følgende:

Når der anvendes lægemidler til produktionsdyr efter kaskadereglen, er det en forudsætning, at de aktive indholdsstoffer er opført på bilag I, II eller III efter Rådets forordning nr. 2377/90. De aktive stoffer i Program Vet. og Frontline er IKKE opført på disse bilag og må derfor ikke anvendes til fjerkræ. Derimod findes der talrige lægemidler godkendt til behandling af utøj hos andre produktionsdyrearter, som er receptpligtige. Fødevarestyrelsen anbefaler at, der tages kontakt til dyrlæge for diagnosticering og behandling ved problemer med utøj.

Det er jo en vældig dyr løsning for os almindelige hønseholdere, og jeg er ikke sikker på at der er mange af os der vil tage Putte med under armen og besøge sin dyrlæge, for at få en konsutation til ca 300 kr + evt utøjsmiddel!

Det var så ikke her fra vi fik de vise sten, men jeg er alligevel lidt glad for linierne om at Program og Frontline ikke må bruges, så ved vi det!


Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Brug af gift
« Svar #34 Dato: 21 Marts , 2008, 16:43 »
Ja, det er mig en noget dyr løsning, den med besøg hos dyrelægen hvergang en af hønsene klør sig. Vi må have nogle flere alternative løsninger på bordet.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at samle rejnfan til sommer og så kigge tilbage på de gode idéer i den her tråd, når nu alt krybet dukker op til sommer. Uhmm, der kommer til at dufte som et helt parfumeri i hønsehuset  :D

@ Jens - klog og klog  <A Du var da klog nok til at "google" thujon - det var jeg ik'......
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #35 Dato: 24 Marts , 2008, 21:52 »
Så er det endlig lykkedes at finde frem til hvad den gode gamle Stald chock indeholder.

Mette N. og jeg gik i krig sammen over google og nede ved Mettes ænder, hvor sprayen stod!

Det viser sig at den indeholder pyrethrin!! (chrysamtemumblomst som vi har drøftet tidligere ) + piperonylbutoxyd.

Akurat det samme som Matas fluespray i øvrigt!

Her gik undersøgelsen lidt i stå, for hvad er 'piperonylbutoxyd'. Er det giftigt af h-til eller??

Mette kender en kemiker, som hun vil spørge, hvis andre med sammen kunne, kan fortælle noget mere, vil det være dejligt....


Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #36 Dato: 26 Marts , 2008, 17:41 »
Så er der svar fra kemiker vedr ovenstående produkt:

Piperonyl butoxid er en insecticid synergist, der øger virkningen af et insecticid. Den bruges meget netop i forbindelse med pyrethrum.
Stoffet i sig selv er ikke voldsomt giftigt med en LD50 på 6 - 7 g/kg legemsvægt - d.v.s. at en høne på 4 kg skal have 24 g sprøjtet ind i næbbet for at have 50% risiko for at dø af stoffet. - og så meget er der ikke i en flaske fra MATAS
Der er ikke klor i stoffet og derfor skal man heller ikke være bange for tungtnedbrydelige klorerede DDT-lignende stoffer.
Alt i alt et temmeligt fredsommeligt kemsik stof, som jeg ikke ville være bekymret for at bruge.


Min dyrlæge som har erfaring med høns er, som også nævnt andet sted, gået i gang med at undersøge evt tilbagehold for æg og kød (=en periode efter påføring af dyret, hvor man ikke må spise æggene og slagtekødet).

Der er desuden svar fra Fødevarestyrelsen igen - for dem der stadig hænger på tråden ;).

Vi har spurgt til navne på evt. veterinære midler mod utøj, som dyrlægen kan ordinere. Her med svaret:

Jeg kan desværre ikke oplyse dig om navne på præparater, som i kan anbefale. Jeg vil derimod opfordrer jeres medlemmer til at gøre dyrlægen opmærksom på, at det ikke er lovligt i henhold til § 8 i bek. 482 af 29/05/2007 om dyrlægers anvendelse, udlevering og ordinering af lægemidler til dyr, at anvende Program Vet og Frontline Vet
til høns.


Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Brug af gift
« Svar #37 Dato: 26 Marts , 2008, 18:20 »
Jeg har lige købt en utøjsshampoo, som jeg vil prøve, indeholder også udvinding af krysantemumsblomst.
http://www.pcldogcat.com/ohyra_s.html

Prøv også at se dette
http://www.pcldogcat.com/ticstop_s.html
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2008, 18:24 Fra Patricia Haynes »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #38 Dato: 26 Marts , 2008, 19:23 »
Det ser godt ud Patricia!!

Hvor og hvad koster ;)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Brug af gift
« Svar #39 Dato: 26 Marts , 2008, 19:55 »
Shampooen har jeg købt i Maxi Zoo, den kostede kr. 60,-
Det var først da jeg gik på deres hjemmeside jeg så den anden, så jeg ved ikke om de har den og hvad den koster.

Så træt bliver man af at komme i bad.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #40 Dato: 26 Marts , 2008, 21:23 »
Nåe!!

Jeg vaskede engang min store stolte hane for nok 7 år siden. Bagefter satte jeg ham ud i solen, her blev han så flov at han drønede ned bag hønsehuset og ikke viste sig for sine damer før han var tør igen ;D

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Brug af gift
« Svar #41 Dato: 28 Marts , 2008, 21:17 »
Nu har jeg så haft ham i bad igen, og prøvet at fjerne alle "Kagerne" brunt klistret stads. Men det sidder godt fast på hans hud, så jeg bliv lidt bange for at jeg var ved at flå ham levende, men han sagde ikke en lyd, har dog ikke kunne få det hele af. Kan det evt. være sårskorper??? :-[
Jeg har pillet rimeligt meget af dette af, er det luseæg eller hud, jeg håber på det første, selv om jeg har det skidt med at han havde så meget af det uden jeg havde opdaget det, men hvis det er hans hud jeg har pillet af har jeg det endnu værre.
« Senest Redigeret: 28 Marts , 2008, 21:52 Fra Patricia Haynes »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Brug af gift
« Svar #42 Dato: 28 Marts , 2008, 23:03 »
Patricia, har den stakkels dreng rejst sig igen, eller hvordan har han det,,,, jeg har ikke noget bud på hvad du har hevet af ham, men jeg håber da han kommer sig i en fart....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Brug af gift
« Svar #44 Dato: 29 Marts , 2008, 07:36 »

Patricia det er sårskorper. Lusene sidder i huden og gnaver sig frem, de stikker ikke som f.eks lopper.

Når der er tilpas mange små bid et sted, begynder huden at væske og danne sårskorpe og huden irriteres vældig meget.

Jeg har set høns se sådan ud. Sidste sommer købte jeg tre super flotte agerhønefarvede orper (se dem i mit galleri evt). De kom fra flotte, flotte forhold og så rigtig godt ud - udefra.

Lært af bitter erfaring tog jeg dem ud af kassen én efter én og de ser ud som du beskriver:

Orange lus over alt. På fjerene omkring kloakken er der fyldt med klumper af askeagtige æg og huden er rød, irriteret og med disse flager mange steder. Da jeg piller dem af kan jeg se det er væskende sårskorper.

Jeg behandler efter alle kunstens regler og fjerner sårskorper. Mine var ikke i bad, men det  er nok en god ide hvis skorperne skal af, uden af det gør for ondt eller bløder.

Jeg tog noget madolie på fingrene og masserede dette ned i den tørre og irriterede hud og det + lusenes død virkede hurtigt!

Godt du fik opdaget det Patricia Det er et lille vink også til vi andre om at få vendt bunden i vejret på vore fjervenner, tjekket og behandlet!!

Jeg er i øvrigt enormt spændt, for du har jo brugt to af disse produkter med pyrethrin (Chockspray og Uhyreshampoo) som vi er i gang med at undersøge - det er jo enormt spændende at se om de virker :D

Tak fordi du vil dele dette med os ;)