Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DropLop kontra Anti-utøjsdråber  (Læst 13625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Dato: 19 Januar , 2008, 12:20 »
Helen har talt med America-Thisted:

Jeg har talt med Lasse Thomsen fra firmaet www.america-thisted.dk
Indholdet i det nye forebyggende middel mod utøj er som flg:

Indhold:
Propylénglucol, hvidløgsekstrakt, lavendeludkog og stabilisator.
Betegnelse:
Parfume-produkt med virkning mod lus og lopper. Velegnet til duer samt mindre fjerkræ.
Anvendelse:
1-2 dråber på huden to til tre gange årligt

Hvor vi før med Anti-utøj dryppede 2 gange årligt, anbefales det nu at vi drypper 3 gange om året.

Hvidløgs ekstrakt kender vi i forvejen, det er et godt gammelt husgeråd der virker sundhedsfremmende på mange fronter. Utøj kan ikke fordrage lugten af hvidløg Very Happy så sørger vi for at alle vore dyr dufter af hvidløg vil det være os mennesker der står først for hvis de små mider og lus og lopper søger nye værter. Lavendler er effektiv at hænge fra loftet i hønsehuset, også det er et godt gammel husgeråd.

Det er meget dyrevenligt at det er os der bliver bidt ved besøg i hønsehuset Wink Rambo Dermed siger jeg ikke det er fint vi bliver bidt Wink, men jeg er ret sikker på, at der så bliver gjort noget ved det hurtigt, modsat når det er dyrene, mange ser det først når de stakkels befængte dyr er så plaget af det, at de står og hænger.

Huset skal tømmes for inventar, der skal støvsuges og vaskes af, brug her Virkon-S, kan også købes hos www.america-thisted.dk har man en damprenser er den effektiv mod utøjsæg. Kalk husene indvendig og læg ny strøelse ind.

Dyr der er meget befængte med utøj, anbefaler jeg I vasker i en anti utøjs shampoo til hunde, vil man ikke det, kan man bestille en Ivomec opløsning hos dyrlægen til at sprøjte ind som et depot præparat under huden på dyrene. Ivomec var det aktive stof i vores gamle dråber Anti-utøj, men dette produkt er det ikke længere lovligt at sælge, da lægemiddelstyrelsen forlanger det solgt via recept fra dyrlægerne.

I der har købt det nye produkt DropLop, vil i ikke være rare at notere ned hvordan, hvornår og med hvilket resultat i et skema, så vi kan formidle vores erfaringer videre til andre omkring produktet?


Venligst

Helen
« Senest Redigeret: 20 August , 2008, 14:17 Fra Hanne Lottrup »
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #1 Dato: 07 August , 2008, 11:04 »
Jeg har personligt, og næsten egenhændigt dryppet omkring 80 høns og kyllinger med DropLop. Det har været lidt slemt med blodmider inde i det ene hønsehus, men nu håber vi det bliver bedre. Det er gjort indenfor de sidste tre uger.

Er der nogen der ved hvad Propylenglucol er? Er det giftigt?

Jeg har muligvis fundet en artikel som siger "letfordøjeligt sukkerstof", men Wikipedia kender den ikke.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #2 Dato: 07 August , 2008, 11:14 »
Det er et konserveringsmiddel og ufarligt.

Det er ved at være længe siden vi havde denne artikel i, og der er ikke indkommet respons på den.

Personligt ville jeg ikke turde stole på det til blodmider, men ville købe et decideret utøjsprodukt som Matas insektspray eller chockspray fra Amerika Thisted.

Disse sprays indeholder stoffet pyrethrin, som er udvundet af chrysantemum og giftigt for encellede insekter, men ikke høns og mennesker. Det har en lynhurtig halveringstid og er hurtigt ude af systemet igen.



Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #3 Dato: 07 August , 2008, 11:20 »
Ærligt talt, så stoler jeg ikke på gift. Alle gifte - uden undtagelse - kan sandsynligvis udvikles modstandskraft mod. Og desuden forekommer tanken mig ækel.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #4 Dato: 07 August , 2008, 11:23 »
Hold øje med dine dyr. Blodmider kan skade dem langt mere med en 'naturlig' gift, der er ude af kroppen på få timer.

Men det er jo dit valg.... ;)

MartinJ

  • Gæst
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #5 Dato: 07 August , 2008, 18:53 »
Propylenglycol er et sukkerbaseret stof, kunstigt fremstillet. Det bruges bl.a. i frostvæske (lavt frysepunkt), men også til behandling af dyr, specielt køer, hvor det kan gøre underværker.
Her bruges det nok som et opløsnings- og konserveringsmiddelmiddel, som nævnt. Det findes på wikipedia.dk

Hanne, jeg er ikke sikker på jeg ved hvad et encellet insekt er :)
Men pyrethrin i stald chok og andre insektgifte er et industrielt stof, som ikke er udvundet af crysantemum, men er en syntetisk fremstillet kopi. Der findes simpelthen ikke så mange crysantemummer i verden at man kan udvinde nok pyrethrin heraf. Men det gør nu heller ikke nogen forskel på giftigheden.
Man kan nok ikke sige at det ikke er giftigt for høns og menersker, men de mængder der bruges, og som du også skriver, den hurtige nedbrydningstide, gør at det ikke er noget problem. Det er stensikkert at blodmider er værre!!, også ret ækle :).
Det er naturligt forekommende enzymer som nedbryder pyrethrin.

I virkeligheden er det sådan at alle planter er meget lidt eller meget giftige. De sunde, som vi gerne spiser mange af, er meget lidt giftige (og det har ikke noget med sprøjtede eller ikke sprøjtede at gøre). Mange mener at den "skjulte" giftighed er en af grundene til at de er sunde. Det styrker vores forsvar mod andre giftstoffer - mener nogle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #6 Dato: 07 August , 2008, 19:18 »
Here we go again....

Beklager encellede organismer.

Martin jeg har fået mine oplysninger fra en seniorforsker fra Det jordbrugsvidenskabelige fakultet ved Århus Universitet, Institut for Plantebeskyttelse og Skadedyr.

Dette i fortvivlelse over at jeg ikke synes vi har en ordentlig viden om de giftstoffer vi kommer på vores dyr - ofte er de alt for potente.

Han anbefalede Pyrethrin, med nogenlunde den begrundelse som jeg har givet, og gav mig ret i problematikken.

Hermde slut med denne diskussion for mig. Jeg har givet et råd og så kan man bruge det eller lade være.



MartinJ

  • Gæst
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #7 Dato: 07 August , 2008, 19:37 »
Hanne.
?
Jeg syns vi er ret enige. Jeg har måske oplysninger fra et andet sted (industrien der fremstiller). Men jeg vil helt bestemt bruge dit råd hvis jeg fandt blodmider.
?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #8 Dato: 07 August , 2008, 21:40 »
Og jeg kan da lige tilføje at drop-lop ikke virker imod blodmider. Det slår dem ihvertfald ikke ihjel. Om det så holder blodmiderne lidt i skak på grund af "lugten" fra hønsene, skal jeg ikke kunne sige.
For mig at se virker det muligvis forbyggende men jeg ser umiddelbart ikke nogen effekt under "angreb".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #9 Dato: 08 August , 2008, 08:11 »
MartinJ skrev

Citér
Hanne, jeg er ikke sikker på jeg ved hvad et encellet insekt er

det ved jeg :) det er en slåfejl.... dem mennesker der yder en stor hjælp her i trådenene ikke kan undgå ind imellem, og hvad mig angår springer jeg let og elegant videre til næste linje.... det er hjælpen det drejer sig om, ikke gramatik og slåfejl.

Tilbage til emnet. Blodmider er en dræber og tager livet af masse af fjerkræ hvert år, fordi man ikke får gjort nok ved problemet fra start af. Der skal forebyggelse til, hønsene skal kigges efter jævnligt. Når det store massive angreb sætter ind, og det kan vi alle komme ud for, selv erfarne opdrættere, er det dyrlægen man henvender sig til. Dyrlægen kan udskrive midlet Ivomec, og dette skal som insulin injiceres ind under huden på hvert dyr. Det virker 100 % derefter skal alle hønsenes omgivelser have en tur, alle revner og sprækker og her er insektsprayen god, den kan komme ind i små sprækker i sidepinde og redekasser.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #10 Dato: 08 August , 2008, 10:43 »
Citér
Beklager encellede organismer.
Mig bekendt er encellede organismer helt ufatteligt små. Alger kan være encellede, plankton er encellet, men en synlig, edderkoppeagtig, insektlignende snylter med ben som blodmiden, falder næppe indenfor denne kategori, med al respekt.

I kan sige hvad I vil, men der er altså færre blodmider end der var. Om jeg kan takke hvidløg og lavendel ved jeg ikke, men der er i hvert fald færre.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #11 Dato: 08 August , 2008, 12:01 »
og du er sikker på de ikke bare sidder i revner og sprækker og venter på et nyt angreb på dine høns?

Nu er det her altså ikke et universitet, men et forum hvor vi hjælper hinanden. Det er spændende med input fra videnskaben, men det skal ikke sættes ind i tråde for at "overrulle" en anden persons svar.

Jeg vil bede jer der besidder viden på det plan at starte selvstændige tråde op om emnet, dette for ikke at ødelægge en god debat bruger til bruger, der ingen intentioner har om at læse videnskabs teori, men blot søger daglig råd og vejledning.

Denne tråd kunne f.eks foranledige en ny tråd med emnet encellede organismer - hvad er det?

MartinJ

  • Gæst
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #12 Dato: 08 August , 2008, 19:18 »
Helen:
Jeg satte en :) efter bemærkningen om de sjove, små insekter. Jeg håbede på det kunne antyde en vis morsom tilgang til betegnelsen, som jeg naturligvis godt kunne se var utilsigtet. Jeg beklager meget hvis det har ødelagt nogens humør, eller temaet her i tråden. Det var bestemt utilsigtet.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #13 Dato: 08 August , 2008, 20:11 »
Jeg kunne faktisk godt tænke mig om du startede en tråd om bakterier og vira der har indflydelse på vores opdræt af fjerkræ Martin, det er et meget spændende emne.

Jeg er glad for at det ikke var tilsigtet :)


MartinJ

  • Gæst
Sv: DropLop kontra Anti-utøjsdråber
« Svar #14 Dato: 08 August , 2008, 21:08 »
Helen, det er et vældig stort emne, vira og baktusser.
Der står allerede meget herinde om sygdomme af den art. Jeg tror jeg foretrækker at komme med kommentarer ved given lejlighed. Men jeg tar ideen med i overvejelsesregistret
:)