Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN  (Læst 25064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Dato: 15 ſeptember , 2008, 14:05 »
Jeg læser jo trofast stort og småt her på forum, og har også fulgt med i Magnus' tråd om blodmider. Hver gang jeg har læst om det og også andre problemer i diverse hønsehuse, har jeg glædet mig over, at vi heldigvis var sluppet fri.
Jeg har nok ikke banket nok under bordet.  :'(
Vi har jo kyllinger pt. og jeg bor næsten i hønsehuset, og pusler med stor glæde om dem hver dag. I går da jeg tømte deres madskåle og tog dem med ind for at vaske dem (det gør jeg hver dag), fandt jeg blodspor nedenunder og også nogle små kravlende punktummer.
Takket være den gode viden, jeg har erhvervet mig her, var jeg slet ikke i tvivl: blodmider, så jeg tjekkede de steder, jeg havde læst, man skulle kunne finde dem, og der var da nogle stykker.
Det var Havens Dag i går - heldigvis, for vi har en planteskole, der også gør i artikler til hobbydyr, jeg købte ind af kalk til kalkning af huset indvendigt, insektspray til brug indendørs til krybende insekter, og også noget man kan sprøjte direkte på dyrene. Sprayen måtte iflg. påskriften IKKE bruges i hønsehuse, men jeg havde jo læst her, at det var ok, bare hønsene ikke var der i nogle timer efter.

Alt ude, alt rengjort, huset kalket og sprøjtet langs alles revner og sprækker, men jeg var alligevel i tvivl om det middel, jeg havde købt til dyrene, så jeg har lige været forbi min dyrlæge i dag.
Her i omegnen har man ikke hønsebesætninger, så de anede faktisk ingenting, men ringede til en af producenterne og fik vejledning af deres dyrlæge. Der findes et middel specielt mod blodmider, som bruges i store besætninger, de vil sende mig noget pr mail om det. Det kan bruges både i omgivelser og på dyrene, og også på kyllinger. Man skal sprøjte af flere omgange med det.
Min dyrlæge skal have en tilladelse fra fødevarestyrelsen til at tage det hjem, men det vil de gerne. Jeg kan kun få en stor dunk, det er så også ok. Det hed noget i retning af ByeMite (ved ikke om det er stavet rigtigt).
Men så tænkte jeg, er der nogle her, der har fået det produkt hjem, og evt. har noget at dele ud af? (Mod betaling selvfølgelig), Er det sådan at andre ville være interesserede i en portion, hvis jeg får en dunk hjem.

Så vidt jeg kunne forstå på min dyrlæge var det ganske alvorligt med blodmider i et fjerkræhold, og man var nærmest sikker på at kyllingerne ville dø af angrebet, hvis man ikke gør noget ved det.

Jeg har dog ikke bemærket noget som helst på hverken voksne eller kyllinger, men angrebet er også forholdsvis lille, og det bliver ikke større, hvis jeg kan gøre noget  <B <R <B <R

Dyrlægen sagde endvidere, at det er højsæson for blodmider netop nu, og at man højst sandsynlig får dem fra de vilde fugle.
De høns jeg har nu, har jeg haft siden begyndelsen af april, og jeg er 99,99 % sikker på at vi ikke har haft miderne så længe, for jeg er sikker på at jeg ville have opdaget dem, eftersom jeg bruger ret megen tid på mine høns, og gør ret grundigt rent i huset hver dag.

Lige nu tror jeg ikke der er en levende mide i hønsehuset, men der er sikkert æg, der klækkes, og sandsynligvis også nogle levende på mine høns.

Je har også købt Matas Insektfri Spray som anbefalet i leksikon her. Der står det er til brug på planter. Kan jeg risikere at bruge det på mine høns, og hvad med kyllingene, de er tre uger nu.
Jeg vil gerne behandle nu, også selvom min dyrlæge får ovennævnte produkt hjem, for der går jo nogle dage inden det er hjemme, og mine dyr skal bare ikke gå med det skidt, hvis jeg kan forhindre det.

Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, fandt jeg at skrukkerne instruerede kyllingerne i at spise de døde mider, der var kravlet ud af sprækkerne - nu håber jeg bare, at de ikke har taget skade. Jeg har selvfølgelig været huset efter med kost og fejeblad lige nu, og fjernet alle de døde mider jeg kunne komme til.
Det blev vist en længere svada  :D
« Senest Redigeret: 15 ſeptember , 2008, 14:48 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2008, 14:24 »
Åh, Marianne, sikke noget.  Jeg føler med dig. 

Men jeg er alligevel fuld af fortrøstning, for med dit gå-på-mod har miderne ikke en chance. 8) Du skal nok få has på dem.  Jeg tror også, dit hønsehus er småt og rengøringsvenligt nok til, at det vil kunne lykkes at holde det insektfrit.

Mvh Liski   :-*

PS  Jeg fandt selv en "dræbersnegl" under hønsenes vandskål inde i hønsehuset for et stykke tid siden. <R <J Den var nu hurtigt fjernet, og de er heldigvis store nok til, at man kan se, hvis de er der.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2008, 14:51 »
Jeg tror også du har gjort nok. Er det andet ikke list at skyde gråspurve med kanoner ;)

Hvilken del af processen er det du tvivler på. Alle råd, er gode gamle kendte råd, som har virket gennem årene :)

Mht Matas insektfri spray, så indeholder den det samme som Chocksprayen, i følge indholdsfortegnelsen, og den er jo beregnet til fjerkræ.

Jeg ville som dig heller ikke spraye et hønsehus, med et produkt hvor der står at det ikke er velegnet her til Det er jo det bedste bevis for at det er alt for potent.

Jeg tror du har gjort det fint. Giv dem et strint igen om en uges tid med Matas, så skal du nok få has på skidtet :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2008, 15:14 »
Hanne, tak for venligt svar, det jeg er i tvivl om, er om det ene middel jeg købte i går som hedder Bio Liberator, det virksomme stof er: caprylic acid og capric acid, som er udvundet af kokosolie. Der står ikke noget på dansk på flasken.
Som du kan se, har jeg også fulgt alle de råd, jeg har kunnet læse mig til i leksikon, men jeg er jo aldrig helt sikker på at det er godt nok, det jeg gør. Jeg vil jo ikke have at mine dyr skal lide, allerhelst ville jeg have en magisk tryllestav, der kunne fjerne alt skidt på deres vej  :D
Men jeg tror jeg vil give dem et pust af Matas Insektfri i aften, når det bliver mørkt.
Hvad med kyllingerne, kan de mon tåle det? De er ml. 19 og 21 dage gamle nu..
 <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2008, 17:27 »
Her er lidt om ByeMite.. Interesant!

KLIK HER
Hilsen Susanne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2008, 17:37 »
Nej Marianne hvor er det streng, ajeg føler med dig, men hvis du finder en tryllestav, så vil jeg gerne låne den,for jeg er også bange for at mine høns skulle få blodmider, jeg tror jeg skal se efter en ekstra gang, synet er jo ikke helt i top  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2008, 18:12 »
Susanne, hvordan fandt du den artikel? Jeg googlede, og kunne ikke finde noget om det produkt?
Og du har ret, artiklen er ret interessant, det lader til at det er et godt produkt samtidig med at det ikke ikkr ksn være så farligt, når der ikke er nogen tilbageholdelsestid for æg lagt efter sprøjtningen.
Er der nogen tilbageholdelsestid, hvis jeg bruger Matas Insektfri på hønsene, og hvad med kyllerne, kan de tåle at få et pift?
Berit, jeg ved lige hvordan du tænker, for jeg har jo selv troet, at mine høns var "fredede", men skidtet kan altså komme fra de vilde fugle  >:(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #7 Dato: 15 ſeptember , 2008, 18:15 »
Jeg googlede 'byemite'..
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #8 Dato: 15 ſeptember , 2008, 18:41 »
Citér
Er der nogen tilbageholdelsestid, hvis jeg bruger Matas Insektfri på hønsene, og hvad med kyllerne, kan de tåle at få et pift?

Det er lavet af udtræk fra chrysanthemum planten så der skulle ikke være tilbagehold. Jeg bruger chokspray hvor der er det samme i, og jeg har spist æggene og jeg lever endnu, Jeg vil også tro dine kyllinger kan tåle et pust.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #9 Dato: 15 ſeptember , 2008, 19:51 »
@ Marianne ja her går man og sørger for der er rent hos sine dyr, og så kommer blodmider alligevel, og tro mig jeg er i fare zone for oppe på loftet af hønsehuset er der et utal af reder, og på gavlen ja der har vi sat mange redekasser op, til mejser og div fugle, så jeg må vist heller gøre noget mod blodmider  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #10 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:45 »
Det var dog nogle meget beskidte hønsehuse i den rapport, især i det første eksempel! Måske ville det virke bedre, hvis de gjorde rent imens hønsene var i huset og ikke kun i mellem hønseholdene! Så ville de heller ikke behøve at bruge mere gift fordi der er div. organisk materiale til at opsuge giften!!!  ::) 

Jeg har haft blodmider og har prøvet at fjerne det med alle de råd jeg kunne finde her på forumet. Det ser ud til at de er væk nu, men jeg renser nu hønsehuset på samme måde igen for tredie gang i næste weekend (Så er det også kalket næsten helt hvidt i hele huset også træværk og det meste af loftet/taget). Det er god motion og det giver hård hud i håndfladerne!!!!!!  ;)
Venlig hilsen
Liv

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2008, 22:58 »
I følge Amerika er der ikke tilbagehold på pyrethrinsprays.

Da jeg for nogle måneder siden dyggede ned i emnet gift, kontaktede jeg en seniorforsker på jordbrug i Århus, og det var ham som anbefalede os pyrethrin, som det mest virksomme og mindst giftige. Og det virker for jeg bruger det selv.

Jeg vil også hellere som Liv kalke en ekstra gang, end at bruge denne industrigift. men hver sit valg ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #12 Dato: 16 ſeptember , 2008, 07:27 »
Jeg har lige været ovre hos mine høns, og det ser ud til, at de har klaret aftenens raid med Matas Insektfri Spray. Jeg sprøjtede dem under vingerne og bag i, i går aftes da det var mørkt. Jeg turde ikke sprøjte kyllingerne, måske en fejl, men jeg håber, at når skrukkerne var sprøjtet godt under vingerne, og kyllingerne så sover der hele natten, ja, så skulle det forhåbentlig også virke på dem.
Jeg tror, det må være et godt tidspunkt, for miderne skulle jo være aktive om aftenen og natten.
Jeg vil give hønsehuset en omgang de næste to lørdage, og også give hønsene et sprøjt igen, og håber at det vil befri os for miderne i denne omgang.
Jeg er dog stadig meget forbavset over, at vi har fået dem. Eftersom jeg gør det hele lige efter bogen: hønsene har deres støvbade, de går ude frit i haven, huset er altid pænt og rent og sådan kunne jeg blive ved.
Men det er vel ligesom med lus på mennesker, alle kan få dem, og det er ikke en skam at få dem, bare man behandler for det.
Derfor er det nu alligevel ØV, og igen bliver man bekymret for sine små vingede venner. :( :( :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #13 Dato: 16 ſeptember , 2008, 09:40 »
Puha sikke en artikel! Selvom jeg ikke gør hovedrent hver dag i mit hønsehus, kan jeg godt se at der nærmest er funklende rent i forhold til den ene af de viste besætninger.

Jeg har ikke fundet mider siden jeg gjorde alt godt rent og sprøjtede hus og dyr med staldchok.
Jeg har flyttet fodertønderne ud i drivhuset ved siden af, det er godt nok irriterende at skulle ud og ind flere gange med foder, men hellere det end mider.

De sække med foder hvor jeg først spottede krybene har jeg stillet langt væk fra alting - krybene lever ensnu, og kravler lystigt rundt hvis man skubber lidt til sækken. Jeg troede lidt at Finn overdrev når han mente at de kunne leve op til 6 mdr, væk fra dyrene :-[ Undskyld min mistro Finn.

Jeg har et hold kyller som var helt nye da jeg fandt miderne, og flere af dem er gået til.

De voksne høns er nu så småt begyndt at lægge æg igen, men dda de fælder også er det ikke så mange.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #14 Dato: 16 ſeptember , 2008, 10:21 »
Ja, de mider er godt nok nogle træls og uønskede gæster.
Er du ikke lidt bange for at miderne på en eller anden måde kan komme fra de sække og tilbage på hønsene? Jeg ved ikke hvordan du evt. kan komme dem til livs, når det nu er fodersække, men måske kan du hælde foderet over i nogle store tønder eller lignende, og så brænde sækkene?
Det ville jo være noget rigtig skidt, hvis du får dem tilbage til hønsene igen. Og bare en gravid midehun kan jo starte cirkus forfra.
Det lyder godt, at du tilsyneladende er sluppet af med dem efter én omgang rengøring, hvor længe er det nu siden du gjorde det? Midernes livscyklus siger jo klækning af æg efter ca. en uge, og så vidt jeg ved bliver æggene ikke påvirkede af Stald Chok.
Mht. midernes evne til at overleve uden værtsdyr, kan du jo også tænke på lopper, de kan ligge som pupper i årevis, og når der så kommer rystelser i underlaget = fodtrin fra levende væsner, klækker de og springer lystigt på.
Vi boede i Paris for en del år siden, og det hus vi boede i havde stået tomt i nogen tid, inden vi flyttede ind. Der var faste tæpper næsten over det hele, og jeg lyver ikke, når jeg siger at vores bukseben var "levende" af sorte fnug da vi kom ind i huset. Dengang kunne man få Absolut D, og efter en omgang med det, havde vi huset for os selv  8)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk