Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart af vagtler i drivhus  (Læst 9238 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeanette lund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Opstart af vagtler i drivhus
« Dato: 02 April , 2014, 13:27 »
Vil gerne have vagtler i drivhuset, men synes jeg mangler hjælp til at komme godt fra start.
Det er nemlig et helt nyt univers for os. Har læst men synes jeg bliver mere forvirret end klog.
Hvordan gør vi bedst mht vagtelbur inde i hønsehuset, skal buret være ligesom et hønsehus bare i mini format? skal der være redekasse og hus? de får mulighed for at komme ud indefra huset men skal den udendørs løbegår have gitterbund eller "graver" de sig ikke ud?
Hvor meget plads skal man beregne til dem inde i drivhuset? (et par eller måske en hane og to høns)
Vi regner med at det skal være Japanske Vagtler, hvordan er de til at få kyllinger?
Håber meget på hjælp fra jer

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #1 Dato: 02 April , 2014, 15:53 »
Jeg har haft 3 og 4 jumbovagtler i vore to drivhuse hele vinteren. De har bare haft en flamingokasse vendt på hovedet med halm i og over. De har renset drivhusene fuldstændigt for alt grønt.
Jeg havde vagtlerne i drivhusene i et par dage sidste sommer, men da de havde gnavet den første tomatplante i sig, blev de taget ud igen. Jeg overvejer, om jeg kan hegne planterne ind, så vagtlerne kan blive i hele drivhuset.
De lagde æg over det hele. De ruger vist ikke, men æggene kan sagtens ruges ud i maskine.
De graver/skraber meget, så de skal hegnes helt ind.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #2 Dato: 02 April , 2014, 16:40 »
Undskyld jeg spammer din tråd Marianne, jeg har tillægs spøgsmål; skal drivhuset lukkes? Flyver vagtlerne i sin vej hvis de har fri adgang til det fri?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #3 Dato: 02 April , 2014, 16:56 »
Hej Jeanette :) det er så skønt med vagtler i drivhuset, men prøv at søge på drivhusvagtler eller japanske vagtler herinde, så kommer der rigtig mange tråde, som besvarer alle dine spørgsmål og flere til :) Det kan være svært at sætte sig ind i selve vagtlen som fugl, specielt når der ikke rigtig findes noget litteratur om det at holde vagtler, derfor henviser jeg til at søge på gamle tråde herinde, for det er det bedste faglitteratur du kan finde om vagtler.

For at svare kort på dine spørgsmål: vagtler er "vilde fugle", de er altså ikke mini høns, de lægger æg på jorden og ikke i en redekasse, da de er bundfugle. De kan lide genmesteder, som samtidig er åbne, så de kan slippe væk fra potentielle rovdyr. De flyver ingen steder, hvis du griber projektet rigtigt an, dog kan en dør af flyenes anbefales, da drivhuset bliver meget varmt om sommeren! De har det bedst med så meget plads som muligt, dvs gerne hele drivhuset, men de spiser stort set alt og er nysgerrige efter at pille i alt, og man må for Guds skyld aldrig give dem en flamingo kasse, for den spiser de også og kan dø af det. De kan under de rigtige forhold sagtens udruge egne kyllinger, men det kræver plads og bundvegetation.. Små buske, jordbærplanter, krukker, indrømmede kapilærkasser mv kan se sagtens bo sammen med.. Men vagtler støvbader og det støver MEGET ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #4 Dato: 03 April , 2014, 01:42 »
Metmus: Helt enig. Dog er kapilærkasser jo lavet af flamingo... og med mindre man bruger en form for kapilærkasse-skjulere, så vil japanere formentlig også kaste sig over dem (skriver desværre af dårlig erfaring :-/).

Jeanette: Jeg er i gang med at skrive noget om, hvorfor jeg ikke anbefaler japanere i drivhuset (jeg anbefaler kinesere), som jeg nok lige skal lægge op i en ny tråd en af de kommende dage... så hold øje med det:-)

Tapani - det er ikke tamme dyr, men vilde fugle som Metmus også skriver... dvs. er de først ude i det fri, så vil de i de fleste tilfælde være pist væk :-/
« Senest Redigeret: 03 April , 2014, 01:45 Fra Dan Ullerup »

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #5 Dato: 03 April , 2014, 07:59 »
Metmus: Helt enig. Dog er kapilærkasser jo lavet af flamingo... og med mindre man bruger en form for kapilærkasse-skjulere, så vil japanere formentlig også kaste sig over dem (skriver desværre af dårlig erfaring :-/).

Jeanette: Jeg er i gang med at skrive noget om, hvorfor jeg ikke anbefaler japanere i drivhuset (jeg anbefaler kinesere), som jeg nok lige skal lægge op i en ny tråd en af de kommende dage... så hold øje med det:-)

Tapani - det er ikke tamme dyr, men vilde fugle som Metmus også skriver... dvs. er de først ude i det fri, så vil de i de fleste tilfælde være pist væk :-/

Det er selvfølgelig fordi jeg altid har haft store kapilærkasser skjulere, så dyrene ikke har kunne komme til flamingoen :)

Jeg er uforstående overfor, hvorfor kineseren er bedre i drivhus end japaneren..jeg synes japaneren er perfekt i drivhuset ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #6 Dato: 05 April , 2014, 22:23 »

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #7 Dato: 06 April , 2014, 08:24 »
Derfor - http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=38225.0 :-)

Jeg kan slet ikke se det, du skriver! Mine har aldrig svinet i drivhuset, hanen larmer ikke, hvis man betragter det som larm, så 'larmer' en solsort også. De støvbader, og det støver ja.. Men om sommeren har jeg altid blot vasket alle planter ned med haveslangen, ingen problem, og de elsker at gå rundt i den fugtige bund bagefter. Alle dyr spiser af det grønne, og ðt gjorde mine da også, men min bund var konstrueret således, at de ikke havde det store behov for at spise af mine afgrøder. Tamme dyr? Dejligt :) Kineseren hører til i en fuglevoliere, mener jeg..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Opstart af vagtler i drivhus
« Svar #8 Dato: 06 April , 2014, 15:06 »
Metmus - jeg er (ikke overraskende) uenig... ikke bare rent holdningsmæssigt, men også faktuelt er der ting, der bestrider, det du skriver.

Men lad os tage det i den anden tråd, det er trods alt det, den er der for :-)