Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativer  (Læst 20829 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nikolaj Hyttel

• Bruger
Hønseregulativer
« Dato: 27 Oktober , 2024, 01:46 »
Kære alle

Mange tak for at jeg måtte være medlem af dette forum.

Jeg sidder i den situation at jeg bor i udkanten af Dianalund, der jo er kategoriseret som byzone af Sorø Kommune og jeg vil rigtig gerne have et mindre hold af ænder i min have da de skal tjene både et rekreativt formål og så skal de selvfølgelig hjælpe mig af med horder af dræbersnegle som efterhånden har gjort et godt indhug i min køkkenhave, jeg tror de efterlod mig et par squash som jeg så kunne tygge lidt på.

Som den autoritetstro borger jeg nu er skriver jeg til kommunen og hører om reglerne hvorefter jeg får smidt deres hønseregulativ i hovedet hvor der står at kalkuner, gæs og ænder, med undtagelse af prydænder ikke er tilladt i byzoner.

Jeg bad selvfølgelig om aktindsigt i regulativets oprindelse og den politiske behandling, hvorfor jeg så fik beskeden at de ikke havde andet end selve regulativet i deres journalsystem og at det var udarbejdet af en tidligere medarbejder i Sorø Kommune. - Det synes jeg ikke er specielt fremmende for rets følelsen eller den demokratiske proces når et ret så indgribende regulativ ikke har været til politisk behandling og at kontekstdokumentationen ikke er på plads

Så fik jeg spurgt pågældende sagsbehandler om hvordan de definere en prydand og her fik jeg en noget vævende tilbagemelding om at prydænder er nogle små ænder og at moskusænder på ingen måde kan defineres som prydænder da det er et produktionsdyr og de har ikke noget at gøre i en byzone. - Men jeg må godt holde 30 høns og en hane  ???

Det jeg egentlig mangler er en definition af hvad en prydand egentlig er for en størrelse? Spørger jeg den nye internethjerne Chatgpt fremhæver den at moskusænder faktisk holdes som prydænder og bliver anvendt til det formål hvilket jo er vand på min mølle men ikke et brugbart svar til en forvaltning der har lavet et regulativ der er MEGET åbent for fortolkning i forvaltningens favør.

Hvad er den faglige begrundelse for at man ikke må holde alm ænder men man må godt holde prydænder, for en and er vel en and når det kommer til stykket lige meget om den vejer 1000 gram eller 5 kg?

Og hvordan kan 30 høns plus hane være mindre generende overfor naboerne end 5-6 ænder?

Så kort og godt: Hvad er jeres erfaringer på dette felt og har vi nogle smuthuller til at komme udenom et tåbeligt regulativ der mest af alt synes at være lavet for regulativets skyld

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hønseregulativer
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2024, 08:07 »
De kommunale fjerkræ-regulativer i rigtig mange kommuner er en skandale.
Jeg vil tro, at de fleste endda er ulovlige p.t., da det er de færreste kommuner, som har indberettet regulativerne til miljøstyrelsen som loven kræver.

I mange år har Fjerkræ Forum og senere Frit Fjerkræ med Finn Jensen i absolut front kæmpet med mange kommuner om deres uretfærdige, ulogiske og/eller undøvendige regulativer på området og en stor del af disse sager er vundet - men opbakningen og støtten til dette arbejde og retfærdige forhold for fjerkræ er svundet ind til stort set ingenting, hvilket selvfølgelig bevirker, at kommunerne igen kan sætte en vilkårlig medarbejder til at designe et regulativ uden det kommer i høring, uden nogen griber ind.

Prøv at læse disse to indlæg
Det første er skrevet af vores ildsjæl Finn Jensen og det andet af en af vores meget dygtige fjerkræpersoner, som desværre ikke er her mere, Bjarne Andersen. Bjarne kommer i sit indlæg også lidt ind på prydænder.

'Var det på tide at få fat i nogle politikere i Miljøudvalget' af Finn Jensen
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5379.msg49120#msg49120

'Kommunale regulativer' af Bjarne Andersen
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3671.msg30845#msg30845

Hvis du er interesseret i at lære mere om, hvad Fjerkræ Forum har været involveret i omkring de kommunale fjerkræregulativer, kan du søge på "regulativer" i søgefeltet. Der ligger masser af meget interessant læsestof.

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search2
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14