Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Voliere uden hønsehus?  (Læst 15629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #15 Dato: 06 August , 2015, 22:45 »
Jens S, du har helt ret  /o

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #16 Dato: 06 August , 2015, 23:00 »
Tak, Hans Kurt.

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #17 Dato: 07 August , 2015, 01:02 »
Stadig tak for input.. Hvem har sagt det kun bliver tildækket i 3 sider ?
Jeg stillede spørgsmålet selvfølgelig for at få en masse forskellige indput.. Men lige meget hvad så var min ide at de skulle beskyttes mod viden i 4 sider.. Men at der så ikke skulle sluttes helt tæt i de fire sider som skulle Danne det som ikke er et hønsehus i volieren :)
3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #18 Dato: 07 August , 2015, 10:35 »
Nu vrøvler du vist lidt  <H, men ok, vi fik da nogle gode indlæg om høns og deres krav til livet og menneskers bekymring omkring samme  <:

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #19 Dato: 07 August , 2015, 14:22 »
Prøv du at skrive midt om natten, efter 38 timers arbejde ;)
3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #20 Dato: 07 August , 2015, 16:08 »
Jamen gud da, det var noget af en arbejdsdag. Pas nu lidt på dig selv - så lang en arbejdstid kan ingen holde til i længden.

Du skulle jo gerne holde i mange år endnu  /o

Offline Jay

  • Bruger
  • Indlæg: 44
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #21 Dato: 07 August , 2015, 23:11 »
Jamen gud da, det var noget af en arbejdsdag. Pas nu lidt på dig selv - så lang en arbejdstid kan ingen holde til i længden.

Du skulle jo gerne holde i mange år endnu  /o

Dagen idag er også bare blevet nydt i haven med hundene og alle gokkerne uden at løfte en finger :)

3,3 Bielefelde
0,5 Isa Brown
1,0 Stor fed rød missekat
1,1 Så kaldte kamphunde
0,1 Dejlig Kone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Voliere uden hønsehus?
« Svar #22 Dato: 08 August , 2015, 00:19 »
Min far og stedmor havde en masse fugle og lidt duer og høns til at gå sammen med dem. De havde nogle store voilere som var lukkede med træ i enderne og bagsiden. Forsiden var net, hvor der om vinteren blev sat plexiglas foran.
Taget var heldækkende.
Dette så nu ud til at fungere meget godt.
Af høns havde de dværg silkehøns.
« Senest Redigeret: 08 August , 2015, 00:26 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #23 Dato: 08 August , 2015, 07:16 »
Jeg har engang haft en gammel lade med bliktag, blikplader på to sider og rå granrafter på 1 1/2 side. Der var en stor åbning hvor traktoren- en mindre ældre model- kunne køre ind.  Foran 'portåbningen var en række gamle elmetræer. Så vidt jeg husker giver en hæk med 30% huller den bedste læ - bedst til at bremse vinden. Jeg tror den lade havde huller i den stil. Vi brugte den til opbevaring af hø - og traktor. Klimaet derinde var perfekt. Nogle af dværghønsene valgte at bo i laden i stedet for i hønsehuset, som var i den ene ende af en garage. De store høns brugte hønsehuset konsekvent.

Så kan man jo diskutere hvor hvor grænsen går mellem et hønsehus og en voliere. Hvis vi havde sat net for åbningen - ville det så være en voliere?

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #24 Dato: 08 August , 2015, 08:36 »
Jeg har såmen også,som mange andre fugleholdere,holdt Australske parakitter i voliere som havde åben front med volierenet,selvfølgelig fast tag.Om høns er mere sarte end parakitter skal være usagt,men fasaner stammer jo også fra et andet klima.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #25 Dato: 08 August , 2015, 08:47 »
Jeg har såmen også,som mange andre fugleholdere,holdt Australske parakitter i voliere som havde åben front med volierenet,selvfølgelig fast tag.Om høns er mere sarte end parakitter skal være usagt,men fasaner stammer jo også fra et andet klima.
Høns er måske mere sarte idet det er produktionsdyr og genetisk langt fra deres urform.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #26 Dato: 08 August , 2015, 09:17 »
Sjovt nok vil jeg lige have vendt den om,at efter så mange generationer i andet klima har afklimatiseret dem,;-)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #27 Dato: 08 August , 2015, 09:59 »
Sjovt nok vil jeg lige have vendt den om,at efter så mange generationer i andet klima har afklimatiseret dem,;-)

Det kan man måske også godt - der er vel et element af 'survival of the fittest'. Det jeg tænker på er den problematik der er i at avle mod noget specifikt - udseende og produktionsegenskaber. Indenfor andre husdyrracer er der set en mindre modstandsdygtighed overfor bl.a. visse sygdomme - fordi der er overvægt af gener for produktion ( mælk, kød) - og generne for 'selvopretholdelse' dermed er reducerede i den samlede genmasse. Blandt hønseracerne er der meget fokus på udseende - de bliver ikke først og fremmest avlet efter hårdførhed, ydelse, modstandsdygtighed ift sygdomme og evne til at klare sig selv. Jeg er ikke ekspert i det her - det er blot som jeg småfilosoferer mig til.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Voliere uden hønsehus?
« Svar #28 Dato: 08 August , 2015, 11:34 »
Mange af racerne er da netop avlet til ar passe ind i et hårdt klima, bl.a. mener jeg da at ha læst at  man i koldere klimaer typisk har racer med rosenkam, som ikke er så udsat for frostskader.

De fleste dyr kan jo tilpasse sig vores klima, bare se på zoo dyrene. Selvfølgelig har de bare brug for læ og nogen af dem lidt opvarmning hvis det bliver minus 20 og storm. Men det er jo sjældent vi har det efterhånden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Voliere uden hønsehus?
« Svar #29 Dato: 08 August , 2015, 18:46 »
Jeg vil nu også vove at påstå at de fleste racer høns eller mangel på samme, er rimelig robuste, bare de ikke skal gå i træk og fugtigt miljø.
For øvrigt hedder faktisk første punkt på et point kort (hvor der kan gives flest point) Livskraft, og så det var racen typiske, så selvom dyrene er racedyr, så lægges der vægt på at de er sunde og ikke nogle små usle skravl-
For flertallet af hønsefolk, vil trods alt helst have sunde og robuste dyr og ikke holde liv i ret og kravl.

Dog kan stor kammede racer eller hybrider for den sags skyld få frostskader på hoveddelene, hvis det bliver rigtigt koldt.
« Senest Redigeret: 08 August , 2015, 19:41 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub