Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "dumme gås"  (Læst 5968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
"dumme gås"
« Dato: 18 Maj , 2011, 16:42 »
Ja vi har jo lavet en fin indhegning og et fint hus til dem med masser af plads...

Hvorfor f..... er det så hun blir ved med at lægge æg midt ude i det fri  /d  ???  >:(
Og jeg render jo og putter æggene ind i huset i en fin dejlig rede...men nej, hun skal absolut småplukke sig og har besluttet sig for det ene sted hvor de skal lægges... "dumme gås"...

Min venindes gås laver samme nummer...går ind og sover i huset, og lægger æg og laver rede midt ude i ingenting!

Jeg kan jo ikke lade dem ligge dér, for så får kragen da smag for dem når han opdager dem  :-\

Min gås er 3 år, men har vist aldrig ruget (hos tidligere ejer)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "dumme gås"
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2011, 17:22 »
Jamen hun skal da småplukke sig, dunene skal jo bruges til redefyld, så den er god nok.

Hvis hun ikke acepterer dit hus, hvad er der så galt med det.... fortæl om det...
Måske er det bare naturligt for gæs at ruge ude, selvom mine i år har opgivet og gerne vil bygge rede ude i hjørnet af gårdspladsen på afløbet, ligesom hønen der mener at afløbet i bunden af kældertrappen er det mest ideelle sted.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2011, 18:18 »
Tak for du gider hjælpe mig Ina  ;)

Hun plukker sig på den bestemte spot hun har valgt sig midt ude i græsset... hun er på ingen måde i skjul, hun ligger midt på et stykke græs... og det er der hun lægger æggene... som jeg fjerner for at kragen ikke skal ta' det...

Hun må sådan set gerne ruge ude, fint med mig...men æggene får jeg jo ikke i fred for krager og skader... Skal jeg lægge noget halm og dække med så? Det ville blæse af pommeren til for det er frit mod både nord og vest, og på Bornholm blæser det desværre uhørt ofte omkring de 10 m/s.

Hmm... de har bare altid andre planer end os de dyr  :D


Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "dumme gås"
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 10:19 »
Hvis gåsen ikke vil være i huset, så må huset komme til gåsen, byg et hus udenom hende  <H

Nej jeg tror jeg ville lukke hende inde, det hele handler om at hun skal have en rede hun synes er i orden.
Hvis du nu lægger en stor runde mursten og fylder halm i så der ligesom er en stor fordybning, og så lukker for hende et par dage, eller lægger hendes æg der så hun kan se dem, det vil måske friste hende.

Jeg er ikke klogere, end at jeg ved hvordan Mibbe i årevis, har indrettet sin rede i store fordybninger.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 22:23 »
Jeg har tænkt på at bygge skrukhuse til hønsene, og at jeg skulle starte med at sætte det hos Dunfin... men de er jo ikke lavet endnu  ::)

Jeg er svært bange for de er blanke de æg hun laver, det har de i hvert fald været de forrige... det er bare så dumt at få hende til at lægge sig, og så kommer der ingenting  :P Men æggene ligger såmænd i en dejlig rede med fordybning og det hele... jeg ser tiden an!

Hun har iøvrigt fået det meget bedre, og havde et vandforbrug på 2 af de store murerspande pr. dag dagene efter  :o så jeg tror de var løbet tør uden jeg var klar over det, og det måske medførte forstoppelsen. Jeg er meget obs på deres vandbeholdning nu i hvert fald, for det skal jo helst ikke ske igen. Hver gang jeg går ind i gåsefolden flygter Morten nemli ind i den bagerste ende af deres hus (og ham har jeg slet ikke rørt :D) og så må Dunfin ellers selv klare sig mod overgrebskvinden (læs:mig)... mage til bangebuks og gemal!  :D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "dumme gås"
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 22:49 »
Fra naturens side vælger gæs (og svaner) jo at bygge rede og ruge meget åbent. De gør ikke meget for at skjule deres tilstedeværelse.

Jeg har altid tilskrevet det at dyrene føler sig tryggest ved at have overblik over hvad der kunne være af fjender i nærområdet. Når de først har lagt sig fast for at ruge er der ikke mange der kan komme til reden, hverken af dyr eller mennesker. Den rugende fugl forsvarer sig og reden med endda meget voldsomme slag med vingerne.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2011, 22:59 »
Det har du ret i Erik...og var det ikke for de krager var der jo ikke noget galt i for mig at hun lagde sig der...men hun mister jo sine æg den "dumme gås"  <A

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "dumme gås"
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2011, 23:16 »
Kunne du evt lave et 'bur' i hønsenet omkring hendes foretrukne plads, med indgang for hende fra en enkelt side? Jeg ved ikke om det er nok til at holde kragerne fra hendes æg for de er godt nok frække. Men det var måske et forsøg værd.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2011, 23:23 »
Der kunne måske strikkes noget sammen dér... det ville jo hjælpe gevaldigt på det, hvis man dækkede med en plade fx oppefra, så de ikke opdager æggene fra luften.

Hmm...endnu et projekt  :D Tak for engagementet  /o den lurer jeg lige på...indtil videre er der kun 5 æg.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: "dumme gås"
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 01:23 »
En halv tønde delt på langs og viola du har et gåsehus.

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 07:19 »
Ja den ku' jeg nok fikse... go ide Lene, især hvis hun vil gå ind i den  :D Hvorfor tænkte jeg dog ikke på, det er jo en gammel go ide  /o

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2011, 07:22 »
Den skal seføli lige pløkkes fast i jorden med de vindstyrker vi har  :D

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: "dumme gås"
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2011, 09:45 »
Vores gæs foretrækker klart et hus, hvor hele forsiden er åben og de lægger sig kun helt ud i åbningen og aldrig længere inde i huset, så måske handler det om at de helst vil ligge så åbent som muligt for at kunne holde øje med eventuelle fjender fra luften !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

karina dj

  • Gæst
Sv: "dumme gås"
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2011, 09:56 »
Jeg har lagt hendes æg alleryderst i deres hus som har 3½ væg. Den halve væg er ved deres udgang og væggen er en palle, så hun kan sagtens kigge ud...

Tak for jeres input, jeg holder øje og melder tilbage  ::)