Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Div. gåse spørgsmål  (Læst 2872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Div. gåse spørgsmål
« Dato: 24 Januar , 2014, 07:56 »
Til alle erfarne dygtide gåseavlere - håber i kan hjælpe mig

Fælder gæs bare 1 gang årligt? og hvornår?

Hvad gør i mht. badevand om vinteren når det fryser? er det nok med drikkevand som de bare kan få hovedet i eller SKAL de også kunne svømme om vinteren

Hvilke sygsomme har i oplevet hos jeres gæs?
er kalkben kun noget der rammer høns?

Når man ruger i maskine skal æggene VENDES manuelt 1/2 omgang min. 2 gange dagligt. Men det forstår det ikke da maskinen jo vender (vipper??) nogen der kan forklare dette?

Håber på så mange gode svar som muligt på forhånd tak
Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Div. gåse spørgsmål
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2014, 13:19 »
Til alle erfarne dygtide gåseavlere - håber i kan hjælpe mig

Fælder gæs bare 1 gang årligt? og hvornår?
De fælder normalt kun én gang årligt, når de er færdige med at lægge æg/ruge. I naturen passer det så fint, at de voksne gæs mister fjerene, mens gæslingerne er for små til at flyve. De skal jo alligevel ingen vegne, mens de passer de små.

Citér
Hvad gør i mht. badevand om vinteren når det fryser? er det nok med drikkevand som de bare kan få hovedet i eller SKAL de også kunne svømme om vinteren
Det er nok med en spand drikkevand, men de elsker at bade og vil prøve at få vandet plasket ud over kroppen. Jeg har lige læst på et amerikansk gåseforum om en gase, der sad fast i en vandspand, fordi den prøvede at bade.

Jeg giver min gås en bred, flad beholder med en varmeplade under. Varmepladen kan holde vandet frostfrit, med mindre der er helt ekstreme frostgrader. Beholderen er en 90 liters rund murerbalje, hvor kanten er skåret af, så den kun er 10-15 cm. høj. Baljen står på et stykke 5 cm. tyk flamingo, hvor der er skåret et hul til varmepladen.

Hvis du ikke har en varmeplade, vil de absolut sætte pris på et dagligt bad i frisk vand, indtil vandet fryser til igen. De behøver ikke kunne svømme, men badning i 5-7 cm vand er altid et hit. Badning hjælper dem med at holde fjerdragten ren, så deres isolering fungerer optimalt.

De runde grillristrensebakker fra Weber er også fine til formålet. De firkantede, som man har kunnet få i fakta, er ret frostfølsomme og splintrer let. Jeg har set duebadekar, som har en fin størrelse, men jeg ved ikke, hvordan de har det med frost.

Citér
Hvilke sygsomme har i oplevet hos jeres gæs?
er kalkben kun noget der rammer høns?
Voksne gæs er normalt meget robuste og bliver meget sjældent ramt af sygdomme. Jeg har kun hørt om et enkelt tilfælde af kalkben hos en gås (i USA). Den havde ikke adgang til rent badevand.

Gæslinger er noget følsomme over for kulde og svampesporer. Det sker, de får lungeinfektioner, men ved hurtig aktion kan det behandles.

Jeg har selv oplevet et enkelt tilfælde af lungeinfektion, et ridset øje (gåsen overfaldt katten, som langede ud og ramte temmelig uheldigt), en knækket klo, der blødte og blødte (den blev brændt med en loddekolbe, så var alt fint), et stykke ståltråd gennem kråsen (opdagede det ved slagtning) og et æg, der sad fast langt oppe i æggelederen (fatalt).
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Div. gåse spørgsmål
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2014, 13:33 »
Super - tak for tilbagemelding!!
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,