Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blåt eller grønt æg??  (Læst 43469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Blåt eller grønt æg??
« Dato: 31 Januar , 2012, 19:02 »
Jeg har spurgt før, men kan stadig ikke helt finde ud af det.. Hvis ejg gerne vil have BLÅ æg og ikke grønne eller turkisgrønne, hvilke høns skal jeg så have? Eller kan man risikere/chance for, at en Araucana eller engelsk Araucana lægger den ene farve og dens søster lægger den anden farve?  ??? ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Sydsjælland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
    • http://www.stutteriedelweiss.dk/
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2012, 19:33 »
Jeg har nogle blå guldhalsede og blå høner (haleløse)v der lægger de fineste BLÅ æg. Æggene fra de Engelske er lidt mere grønne i det, i alt fald dem jeg har.

Store silkehøns i sorte, perlegrå og dalmatiner alle med skæg.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2012, 20:02 »
Men alle araucana burde lægge turkis æg :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2012, 20:34 »
Ifølge standarden så skal både Araucana og Engelsk Araucana lægge turkisblå æg. Farven  kan sikkert variere fra lys til lidt mørkere, men den skal være turkisblå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2012, 20:41 »
Jeg har spurgt før, men kan stadig ikke helt finde ud af det.. Hvis ejg gerne vil have BLÅ æg og ikke grønne eller turkisgrønne, hvilke høns skal jeg så have? Eller kan man risikere/chance for, at en Araucana eller engelsk Araucana lægger den ene farve og dens søster lægger den anden farve?  ??? ???

Det er altså et kompliceret spørgsmål, for her i huset er vi ikke enige om hvad farven på vores araucanaæg kaldes ::)

Jeg tror, det bedste du kan gøre er kun at ruge på de æg, du synes har den rigtige farve. Men husk at den samme høne godt kan lægge æg, der varierer i farven... Det er ikke let :o ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2012, 20:43 »
Jeg har begge slags Araucana og de Engelske Araucana har samme turkis farvet æg, som de haleløse Araucanaer.

Jeg kan ikke ses forskel, hvis de lægges ved siden af hinanden  :)


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2012, 20:44 »
Jeg synes mine varierer fra lys blå til turkisgrøn og helt over i det olivengrønne; alt sammen fra araucana ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2012, 21:00 »
Mine æg har en grøn ring i toppen af ægget!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2012, 21:14 »
Der er nogle høns i england der hedder cream legbar som lægger blå æg, har søgt efter dem herhjemme men ikke fundet nogle. Og har så læst lidt om import af rugeæg men det kunne jeg ikke helt finde ud af :-\
http://poultrykeeper.com/legbar/legbar-photos/cream-legbar.html
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2012, 21:23 »
Der er nogle høns i england der hedder cream legbar som lægger blå æg, har søgt efter dem herhjemme men ikke fundet nogle. Og har så læst lidt om import af rugeæg men det kunne jeg ikke helt finde ud af :-\
http://poultrykeeper.com/legbar/legbar-photos/cream-legbar.html

Jeps, kender godt cream legbar, den er flot, og det er dens æg også..men på linket ser ægget fra denne også mere blåt ud end dét fra Araucanaen..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2012, 21:25 »
Desuden synesjeg, der er HIMMEL til forskel på turkisBLÅ og turkisGRØN, og ejg synes, at de fleste æg, jeg har set, har været turkisGRØNNE. En enkelt tråd herinde viste et mega flot BLÅT æg, men jeg fandt aldrig ud af yderligere med dette.. Så har jeg set en tysk hjemmesiden, der sælger rugeæg af vildtfarvet Araucana, her ser ægget også flot blåt ud  /o

Vil I ikke vise et billede af jeres æg og skrive, hvem der har lagt det ?  <+
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2012, 07:17 »
Vil I ikke vise et billede af jeres æg og skrive, hvem der har lagt det ? 
Æggene fra mine "gamle" araucanaer fra 2010 er meget lyse, og jeg vil sige blå, mens de unge høner fra 2011 lægger mørkere æg, changerende fra lys blå til turkisgrøn og helt hen i det olivengrønne (troede det var en af de unge maraucana der var påbegyndt æglægning da jeg fandt det).

Øverst: Æg fra araucana 2010
Nederst: Æg fra araucana 2011

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2012, 08:44 »
Super flotte æg, og flot grøn farve nederst...men jeg synes ikke, jeg kan se blå..altså som denne her side fx viser  ;)

http://www.1a-ei.de/
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2012, 09:11 »
Jeg har ALDRIG set så blå æg her på siderne. Er du sikker på de ikke har manipuleret med farverne? De er ellers flotte, meeen jeg tror ikke helt på dem.  ;) Er der nogen her fra forum der har set så blå æg i virkeligheden og ikke kun på billeder?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2012, 09:17 »
Jeg har ALDRIG set så blå æg her på siderne. Er du sikker på de ikke har manipuleret med farverne? De er ellers flotte, meeen jeg tror ikke helt på dem.  ;) Er der nogen her fra forum der har set så blå æg i virkeligheden og ikke kun på billeder?

Jeg tror simpelthen heller ikke på at det ikke er et manipuleret billede. Det er også lidt mærkeligt, at æggene har PRÆCIS samme farve. Der vil vel altid være lidt variation?! ???
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk