Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt om registrering af brugere på DFF.  (Læst 42967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #60 Dato: 27 November , 2008, 22:30 »
Berit skriver:
"Med hensyn til at blive hacket så tror jeg at det sker når man er inde på nogle usikker sider, for hvis man ellers passer på, så tror jeg ikke på det sker."

Kære Berit - det er ganske simpelt ikke rigtigt! For ganske nyligt var der et banner på Politikens hjemmeside som indeholdt en temmelig ondartet virus! De fleste vil vel betragte Politiken som en relativ sikker hjemmeside at besøge.  

Jeg er så "heldig", at mit navn er en massebetegnelse og derfor er jeg forholdsvis anonym. Men faktisk skal der ikke ret mange oplysninger til, før andre kan få rigtig mange oplysninger om en given person på en given adresse. Prøv fx OIS "Offentligt informations system" - her kan du se salgsoplysninger, grundværdi, skatteoplysninger og kombinerer du det med googlemaps eller kraks har du også et ganske godt overblik over hvordan der ser ud, telefonnummer mv på en adresse.

Så jeg kan godt forstå, hvis folk er meget forsigtige med hvilke oplysninger, de ønsker at oplyse. Så det er ganske fornuftigt, at overveje hvilke oplysninger man vil give fra sig, også på et medlemsforum! Og med det, vil jeg egentlig bare sige, at det er nemmere for de af os, der har et forholdsvis anonymt navn, at acceptere betingelserne end det er for en med et mere specielt navn.




hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #61 Dato: 27 November , 2008, 22:32 »
Skal man egentlig opgive alle sine mellemnavne eller er for- og efternavn nok?

Og husk en virus er ikke det samme som at blive hacket  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #62 Dato: 27 November , 2008, 22:34 »
Uha en tråd at komme igennem. Beklager mit fraværd, men familien har haft brug for min tid. Jeg er den eneste Helen Ørndorf i verden, og googler man mig dukker der en masse op, jeg er ikke anonym på nettet, hvorfor skulle jeg være det, nettet er mit andet hjem og har været det i mange mange år. Jeg har aldrig oplevet ubehagligheder af den grund, det har tværtimod udvidet min kontaktflade i real life.
Jeg har aldrig brudt mig om at debattere med anonyme, men har sat målet at fremme fjerkræets tarv højere, end undlade den anonyme debat. Jeg hilste debatten om fuld navn velkommen da den startede på det gamle forum, og var lykkelige hver gang en ny bruger meldte på med rigtigt menneske navn.
For mig højner det kvaliteten af en debat at vide at det er mennesker der står ved deres navn der deltager og jeg er meget tryg ved den beslutning vi har truffet i admin gruppen.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #63 Dato: 27 November , 2008, 22:36 »
Sussexmor - enig! Nej, en virus er ikke nødvendigvis det samme som at blive hacket - men resultatet kan hurtigt blive det samme!
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #64 Dato: 27 November , 2008, 22:43 »
Lone --> Det kan det ja.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #65 Dato: 28 November , 2008, 08:11 »
@ Lone jamen så kan det jo være jeg bare er heldig, men jeg går heller aldrig ind på banner, jeg logger mig rigtig på hver gang, så det må være forklaring på at jeg ikke er blevet hacket.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #66 Dato: 28 November , 2008, 09:34 »
Spændende debat  :) og hvad der er så kendetegnende for dette forum - så foregår debatten i en ordentlig tone. Der skal åbenbart meget til at sætte vores hønseblod i kog.

Jeg kan godt forstå det synspunkt, at registreringen giver en falsk tryghed - jeg kan vel bare oprette mig som John Hansen, 52 år fra Holstebro.

På den anden side, så kan jeg godt li tanken om en (forsøgt) af-anonymiseret debat. Der er jo et utal af eksempler på debatfora, som er kørt fuldstændig af sporet. Jeg tror, at der ligger en adfærdsregulerende effekt i at opgive sit (angiveligt) rigtige navn, og derfor synes jeg det er et forsøg værd.

Da jeg oprettede min brugerprofil herinde, så valgte jeg at anvende mit rigtige navn som brugernavn. Det gjorde jeg fordi forummet forekom mig anstændigt, og fordi mange af de toneangivende (læs mest aktive) debattører optrådte ved navns nævnelse - enten som brugernavn eller som signatur. Da jeg skrev mit første indlæg, så fik jeg en venlig hilsen i PM - det viste sig at en af brugerne herinde er gift med en gammel klassekammerat. Det er da brandhyggeligt, og det var jo aldrig sket hvis jeg bare hed **Hende-med-pippi-hønsene**

Jeg har heller ikke noget imod at oplyse min fødselsdato, men så forventer jeg også at vi får en lille boks i statistikdelen med dagens fødselarer  - noget for noget  ;D

 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #67 Dato: 28 November , 2008, 11:51 »
 :) Berit - ja eller også er det ikke held, men god omtanke.... :D
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #68 Dato: 28 November , 2008, 11:55 »
Ikke at jeg skal gøre mig klog på det med virus og hackning etc....

Men tænk på, at hver gang vi går på nettet med vores computer, bliver vores IP-adresse registreret af de hjemmesider vi besøger - uanset om vi opgiver navn, adresse, cprnr, nummerplade, chr-nr, cvr-nr osv osv.

Og det er via vores færden på internettet og via mails, at vores computere inficeret med virus og bliver hacket osv.

Så - selvfølgelig skal man ikke udenvidere opgive cpr.nr. og bankkonto og adgangskoder på nettet.
Men man skal også huske på, at hver gang man klikker på et banner, eller åbner en mail fra ukendte afsendere, er risikoen for visus mv. der.

Det man kan gøre er at have et godt virusprogram og firewall, slå pop-up-filter til og installere programmer der undertrykker reklamer og bannere. Finn, du nævnte engang et sådant tilføjelsesprogram til Firefox?

Og så i øvrigt tænke sig om, når man besøger nye hjemmesider, klikker på bannere, åbner vedhæftede filer m.v. :) :) :)

Til sidst vil jeg gerne rose Finn, der står for det tekniske her på forum og om nogen ved en masse om disse ting, for at gøre forum til et godt og sikkert sted i cyberspace  <M
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline welsum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #69 Dato: 28 November , 2008, 17:26 »
Ikke at jeg skal gøre mig klog på det med virus og hackning etc....

Men tænk på, at hver gang vi går på nettet med vores computer, bliver vores IP-adresse registreret af de hjemmesider vi besøger - uanset om vi opgiver navn, adresse, cprnr, nummerplade, chr-nr, cvr-nr osv osv.

Via IP adressen kan der kun registreres hvilken udbyder man har sin netforbindelse ved.
Har man TeleDanmark har man sandsynligvis en dynamisk IP adresse, ( en fast IP adresse koster ekstra) så hvis du slukker for dit modem og tænder det igen efter 5 sek. får du en ny IP adresse

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #70 Dato: 30 November , 2008, 10:09 »
Jeg regner med at jeg har gjort det rigtigt, oplyst om navn osv.
Jeg kan udmærket forstå begge synspunkter som er gjort rede for her i tråden. Om det er så nødvendigt med navn, bopæl og specilet alder, kan jeg godt være noget i tvivl om. Men reglerne laves af de frivillige administratorer, og vil man være her må man følge dem.
Det er nu heller ikke så svært.

Under alle omstændigheder har hacking og spam ikke noget med ens rigtige navn og bopæl at gøre. Men hvis et hønsehusfirma pludselig begynder at sende hønsehuskataloger til adresserne fra DFF, er det vel en slags snail mail hacking. Men mon det kommer til at ske :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #71 Dato: 06 December , 2008, 12:55 »
Jeg vil lige berolige eventuelle urolige sjæle med at der er ingen der bliver "smidt ud" uden videre. Efter nytår så kigger vi lige medlemslisten igennem stille og roligt og er der nogen der mangler at give nogle informationer, så tager vi lige kontakt til dem og vejleder med hensyn til hvilke informationer der mangler og hvordan de kommer ind. Så hvis man ikke hører noget så er alt OK.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #72 Dato: 06 December , 2008, 14:19 »
IP-adressen kan spores helt tilbage til computeren, udbyderen registrerer ALT. Men naturligvis ikke af alle og enhver. Det kræver politiets indblanding.
Det er ligegyldigt om det er en dynamisk eller en statisk IP.

Offline welsum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #73 Dato: 06 December , 2008, 17:47 »
Mit indlæg gik på hvilke oplysninger ikke myndighedspersoner, så som Fjerkræ Forum, kunne skaffe via IP adressen.

Et andet indlæg, i denne tråd, gav det indtryk at Fjerkræ Forum kunne hente mange oplysninger ud fra IP adressen.
« Senest Redigeret: 06 December , 2008, 17:50 Fra welsum »

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Nyt om registrering af brugere på DFF.
« Svar #74 Dato: 07 December , 2008, 13:39 »
Kære Welsum.

Vi er ikke ude på at kompromitere vores medlemmer eller gøre jeres vej over internettet mere farligt. Vores intention med dette forum er at hjælpe nye hønseejere godt i vej, bidrage til bevarelsen af havehøns i DK samt skabe et forum, hvor alle vi hønsefreaks - som kan tale mere om fjerkræ end andre mennesker - har et forum til at dele og lære med hinanden :)

Som skrevet mange gange efterhånden ;) så er formålet med de udvidede profiler ene og alene et ønske om åbenhed, ærlighed osv :)