Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vis os dine blå høns  (Læst 18990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Vis os dine blå høns
« Dato: 30 August , 2011, 16:09 »
Den blå farve er vist lidt populært her for tiden, så kom med billeder af jeres blå høns, så vi kan få en "snak" om dem. Eller for den sags skyld andre blå høns.

Skriv også hvilke race det er.

På billeder er det ikke 100 % at "fange" den rigtige farve, men grelle fejl som fjer i andre farver kan ihvertfald ses.

Blå er en øvrigt en svær farve at lave rigtigt og nogle racer skal endda også have en randtegning.
Racer med gule løb er ensfarvet blå og Racer med mørke løb er blå med randtegning.

Der bruges blå, sort og spættet/splash i avlen af blå. Spættet/splash opstår når 2 blå dyr parres sammen.

Jeg vil ikke udbrede mig så meget om genetik, da jeg ikke er så "stiv" i det, her må andre så bidrage.

Billedet viser 1,1 Andalusier i blå randtegnet. Hanens hals-og sadelbehæng er for mørkt.

« Senest Redigeret: 30 August , 2011, 16:34 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #1 Dato: 30 August , 2011, 19:54 »
Joern (Clevin) visede et billede af en "German Langshan" i blaa. Det er et af de flotteste billeder jeg har set nogensinde.  Jeg venter spent paa flere blaa. Jeg har selv kun hvide......

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #2 Dato: 30 August , 2011, 20:59 »
Vil da lige få taget billeder af mine blå i morgen - har allerede tænkt på, at jeg lige ville have billeder ind af dem, da jeg gerne vil have andres bedømmelse af dem. /o
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #3 Dato: 30 August , 2011, 21:03 »
Det er da bare løgn  <W Jeg har lige solgt mine eneste blå høne som jeg troede der havde fejlfarve, men kan se hun mindede meget om denne.
Nej nej nej og manden der var her blev bare ved indtil jeg overgav mig  /d
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #4 Dato: 30 August , 2011, 22:54 »
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=11698&fullsize=1

Her et billede af min fejlfarvede Brahma hane, som jeg iøvrigt synes er ganske køn.

Jeg har også lidt blå(lige) Orpington, men dem har jeg ikke nogen billeder af (endnu).
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #5 Dato: 31 August , 2011, 19:50 »
Jeg har et par kyllinger, som er krydsninger mellem blå australorps og gul sussex. faktisk synes jeg at det ser ud til, at det egentligt har givet mere randtegning, at sussex-hanen har været inde over, men det har muligvis lidt med columbia-genet at gøre. De er dog ikke randtegnet som Andalusiere, men eftersom de blot er et skridt på vejen til gul blå columbiafarvet sussex, så kan mindre også sagten gøre det ;D ...og blå det er de i hvert fald
« Senest Redigeret: 31 August , 2011, 20:20 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #6 Dato: 31 August , 2011, 20:05 »
wauu jeg syns de er flotte - og da jeg har lige præcis de to racer i min hønsegård ... hehehe... så får jeg forhåbentlig noget der ligner næste år - succetrals... ;)... fedest!

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #7 Dato: 31 August , 2011, 20:13 »
Da tråden omhandlede blå høns, så viste jeg de kyllinger, som er faldet mest rent blå ud. En del af hønekyllingerne har noget gyldent i halskraven, og hanekyllingerne har alle haft en del gyldne fjer spredt rundt på kroppen. ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #8 Dato: 31 August , 2011, 20:55 »
Super tråd, god idé Lene. Jeg vender tilbage i weekenden m forsøg på at downloade mine 7 blå australorps kyllinger, som er meget forskellige i det blå.............(cliffhanger.....)
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #9 Dato: 31 August , 2011, 21:17 »
@ kvb
jeg har sådan set lavet blå kyllinger i år - men det er æg jeg forærrede min lillesøster  *s til udrugning, og der kom såvel høner som haner!!
mine egne skrukker fik hver 9 æg og af dem kom der.... 2 kyllinger IALT... og selvfølgelig ikke nogen blå (1 stk. splash og 1 stk. sort og ovenikøbet haner!!  /f

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #10 Dato: 31 August , 2011, 21:50 »
Så fik jeg taget billeder af mine ungdyr - stort set kun australorps haner, men der er da også en enkelt høne, men det er en krydsning mellem australorps og sussex.



Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

thorleif

  • Gæst
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #11 Dato: 31 August , 2011, 22:08 »
Naar du har slige flote Australorps er det synd du mixer, og avler krydsninger. Hold racerne rene?

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #12 Dato: 31 August , 2011, 22:14 »
Naar du har slige flote Australorps er det synd du mixer, og avler krydsninger. Hold racerne rene?
Den er kommet af, at vi har en enkelt ældre sussexhøne gående. Den har gået mest sammen med vores brahmahane, og vi valgte at ruge æggene med henblik på at slagte afkommet. Der var så lige den ene kylling, hvor det har været vores blå australorpshane, der har været inde over. Desværre kom der ikke rigtig blå høner af de racerene australorps - har kun to splash høner.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #13 Dato: 31 August , 2011, 22:22 »
Ja, dine blå haner ser da rigtigt fine ud (også selv om jeg måske ikke har forstand til at udtale mig om det  ::)), især er der et par stykker, som ser ud til at være rigtig fint randtegnede  /o.

I dit galleri er der en gul-sort columbia høne. Er den faldet efter brahmahanen og sussexhønen? Den er altså fin. Det kan da godt være, at krydsning ikke er vejen, hvis man vil lave udstillingshøns, men det giver da lidt kryderi på tilværelsen :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Vis os dine blå høns
« Svar #14 Dato: 31 August , 2011, 22:29 »
Ja, dine blå haner ser da rigtigt fine ud (også selv om jeg måske ikke har forstand til at udtale mig om det  ::)), især er der et par stykker, som ser ud til at være rigtig fint randtegnede  /o.

I dit galleri er der en gul-sort columbia høne. Er den faldet efter brahmahanen og sussexhønen? Den er altså fin. Det kan da godt være, at krydsning ikke er vejen, hvis man vil lave udstillingshøns, men det giver da lidt kryderi på tilværelsen :)
Den der er på billedet med en af splash-hanerne? -Ja, det er en brahma/sussex-blanding. Har så tre hvid-sort columbia, der alle er haner, fra samme kuld/blanding. De er vældig fine, og jeg er sikker på de kommer til at smage godt ;)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter