Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.  (Læst 19724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Dato: 12 Januar , 2010, 20:40 »
Jeg tillader mig lige at oprette denne tråd med henblik på at jeg heri vil komme med en masse spørgsmål andgående udstilling, som jeg ikke syntes høre direkte hjemme i mariannes tråd om A-fejl ;)

1. Hvor mange stammer har i af en race i samme farve? Hvor mange mener i der er nødvendige?
2. Hvor store er jeres stammer?
3. Hvor megen plads har i i jeres løbegårde?
4. Hvornår begynder i på at ruge?
5. Hvor mange kyllinger ruger i ca ud hvert år for at kunne have nye unge dyr af god kvalitet til udstilling i jeres stammer?

Det var lige de første, men jeg har flere :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2010, 20:52 »
Hej Mikkel

 1. Jeg har en stamme af hvert farve, det er kun af plads hensyn.
 2. det afhænger lidt af hvor stabil avlsdyren er, men 1,3-5 max, jeg har haft haner der har gået med 10 høner ude nogle problemer, men har også haft en hane med kun 2 høner hvor han kun ville have den ene.
 3. Løbegårdene i mit hønsehus er 4,20 meter lange og 1,20 meter brede.
 4. Jeg begynder, alt efter vejret, omkring Jul og slutter gerne inden 1 Juli.
 5. Det bliver til ca. 250 kyllinger på et år, men det er også på grund af de mange farver og varianter jeg avler med.

Hilsen
Tommy   

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2010, 20:58 »
Tak for svar Tommy :D

Hvad gør du så med de gamle høns når du er færdig med at ruge?
Hvor gør du af ungdyrene? Skal de ikke deles op?
Hvor stor er din udvendige hønsegård så?
Hvor mange kyllinger laver du inden for en bestemt farve? Altså eksempelvis dine hvide silkehøns, hvor mange kyllinger laver du ca på dem på et år for at være sikker på at have nok, som også er gode nok?

Sikke en masse spørgsmål ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2010, 21:49 »
Ja bare spørg løs Mikkel... Så lære jeg også noget ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2010, 23:03 »
Rigtig gode spørgsmål Mikkel, jeg er lige med på en lytter her :)
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2010, 23:22 »
Hej

De gamle dyr for som regel lov til at blive, da jeg gerne bruge ældre avlsdyr der har vist hvad de er vær, jeg sætter som regel et par ny høner in i stammeren hvis jeg kan bruge nogle af kyllingerne eller jeg køber nyt blod til stammerne.
Jeg sætte som regle de gamle høner sammen i en voliere efter avl, så plejer de af fælde over sommeren.
Avlshanerne forsøger jeg st sætte sammen med de unge haner eller de får en flok store kyllinger at gå samme med.
Jeg sorterer meget i mine dyr, så der forsvinder altid nogle løbende så der ikke bliver for mange når de vokser til, det er et nødvendig onde når man ikke har mere plads.
Jeg sortere hane og høner fra hinanden løbende, når de unge haner begynder at rende efter hønsene så bliver hønerne flyttet over i en anden voliere, jeg flytter løbende høner, nu bliver der jo flest haner, så det er dem der kræver mest plads og de vokser også godt til, så her er det vigtig at sorter de dårlige fra når man kan se de ikke vil bliver gode nok til vidre avl eller til udstilling, men det kræver jo selvfølgelig  lidt øvelse at se goder og fejl og så vurdere om det er noget man skal lade blive, men øvelse giver mester.

De løbe gårde jeg har er hvad jeg har udendørs, jeg har ingen stor hønsegård hvor jeg kan lukke hønsen ud i, men jeg lukker nogle hold ud i haven, så de kommer lidt ud og finder noget grønt, eller få de grønt når jeg ordner have eller slå græsset.

Hvor mange kyllinger jeg lave af hvert farve, det afhænger lidt af hvor meget jeg planlægger at lave og hvor mange æg jeg får at de forskellige, og hvor godt der er befrugtet, det slår aldrig fejl, at en af farverne ikke giver ret mang kyllinger eller der er nogle tilbage at udstille, de hvide laver jeg ca 100 stk af om året gerne lidt flere, men så sælger jeg også dem som små kyllinger og det er gerne efter maj månde jeg sælger små kyllinger.

Tommy     

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2010, 19:21 »
Tak for svar Tommy  /o

Når du siger sortere, afliver du så, eller hvordan? Hvad med alle de hønekyllinger der måtte være i overskud? Sælger du dem som "ikke udstillingsegnede" eller afliver/slagter du også dem? :)

Når jeg engang selv bestemmer, så havde jeg tænkt at have et par store gårde til alle kyllingerne, og så blev de bedste efterhånden taget fra og sat i stammer. Dem som ikke duede ville så blive, og senere blive slagtet. Nogle af hønerne solgt som "ikke udstillingsegnede". Er det en dårlig idé?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2010, 20:12 »
Jeg kan selvfølgelig ikke svare for Tommy, men mener nu ikke der kan være noget i vejen for at sælge racerene høns som den race de nu engang er, men samtidig pointere overfor køber, at det ikke er udstillingshøns. Hvis man nu f.eks. gerne vil have silkehøns i haven, betyder det vel ikke så meget om f.eks. tæerne er helt som de skal være? Hønen ligner jo en silkehøne og mange vil jo ikke udstille, selvom de gerne vil have racerene høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #8 Dato: 14 Januar , 2010, 20:18 »
Det var netop dette jeg tænkte. Jeg har det sådan at hønerne, hvis de ellers ser okay ud og kun har få fejl, lige så godt kan komme ud at gå i en have med en enkelt hane fremfor at blive slagtet, for hvis man er oppe i det antal kyllinger, så bliver ens kødbehov formegentlig dækket ind af hanekyllingerne alene ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #9 Dato: 14 Januar , 2010, 20:20 »
jeg har da købt frasorterede høns, og det er jo den fantastiske måde at komme igang på hvis det er det man vil.
Man køber en frasorteret flok og måske en hane af en anden stamme, og så er man igang med selv at finde den rette vej til lige tæer i rette antal kamfarve fjerstruktur mv. mange dyr er jo ikke sorteret fra på de kæmpestore fejl, bare på en detalje, så der er da en vej frem.

Jeg vil da tro de fleste er begyndt med de forhåndenværende høns.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #10 Dato: 14 Januar , 2010, 21:20 »
Jeg vil da også lige give et lille svar.
1. Én af hver (men to en halv dværgstamme i det forgangne år).
2. Stammer på alt mellem 2 og 6 høner (og én hane).
3. Plads er svært at sige...
4. Rugesæsonen starter så snart den første høne bliver skruk, medmindre der er i februar. Den varer til August.
5. I år var antallet oppe over 120, flest af de sølvhalsede store, hvis forældre var tvivlsomme. Alt for mange, med andre ord.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #11 Dato: 14 Januar , 2010, 21:28 »
Tak for svar Magnus  /o - det er rart med nogel indputs ;)

Ina@ nemlig også hvad jeg tænkte :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2010, 15:43 »
Hvad gør i med de overskydende kyllinger, altså hvis i har ruget 100 kyllinger ud, men kun 20 er gode nok. Hvad så med de sidste 80? Bliver de sorteret fra undervejs og aflivet efterhånden eller gemmer i dem alle til de er store nok til at blive slagtet?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2010, 19:55 »
Da jeg startede i sin tid, havde jeg en blandet flok silkehøns og en kok.

Lige pludselig falder man over en farve, som man har lyst til at avle videre med.

Jeg prøver også lige med lidt svar ( første gang jeg udstillede var 2009)

1: jeg har 2 stammer af hver farve. ( 12 stamme ialt)
2:  2-4 høner og 1 kok. jeg har også et par extra kokke, som går sammen.
3: 1,5 x 2,5 meter
4: fra nu og ind til Juli måned
5: det vides ikke endnu.

Hvad gør i med de overskydende kyllinger, altså hvis i har ruget 100 kyllinger ud, men kun 20 er gode nok. Hvad så med de sidste 80? Bliver de sorteret fra undervejs og aflivet efterhånden eller gemmer i dem alle til de er store nok til at blive slagtet?

Ca 50-60 af de sidste 80 kyllinger bliver kokke, så de må nok lade livet, ellers bliver de solgt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Til dem der udstiller.. Spørgsmål.
« Svar #14 Dato: 15 Januar , 2010, 20:05 »
Hvordan kan du sige at så mange bliver kokke? ;)

Tak for svar. Det er altid dejligt med flere forskellige svar, så man kan danne sig et godt billede :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.