Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg og hønsestørrelser  (Læst 15818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
æg og hønsestørrelser
« Dato: 11 Januar , 2010, 09:28 »
Sidder her og tænker ?????????  synes jeg læser mange steder, at folk skifter deres høns ud hvert år, så de kun beholder de bedste fra hvert år.
Hvis man går meget op i at hønsene skal være store, og det er således at de lægger lidt større æg 2. år, vil man jo være tilbøjelig til at have hønsene i to år, da det kommer an på hvor store rugeæggene er, for at den kommende kylling også bliver en stor høne en gang.
Eller er det mig der er gal på den?
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2010, 09:34 »
Kobler mig lige på den her - GODT spørgsmål!    /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2010, 20:27 »
Om at man skifter hønsene hvert år, kommer lidt an på hvorfor man holder høns..

Hvis man holder høns for æggenes skyld, behøver man ikke og skifte høns hvert år, æggene bliver tit større efter som hønen bliver ældre, æg-produktionen falder med ca. 20% om året, så kan man gøre op med sig selv når tiden er til udskiftning.

Lidt anderledes ser det ud hos en hønseavler der avler racehøns til udstilling, der er æg til køkkenet "lidt" en side-gevinst, æggene bliver hvert år brugt til udrugning af kyllinger, gerne mange kyllinger så der er mange at vælge imellem, kun det mest perfekte bliver gemt til udstilling og avl, grunden til den hurtige udskiftning er for at forbedre racen i forhold til standarden, mange avlere avler på sidste års tillæg, kun hvis man har dyr i særklasse bliver de ældre.

Æg størrelsen har intet med størrelsen på kyllingen at gøre, der er en ideal vægt på æg af de forskellige racer, de er nævnt i Skandinavisk Fjerkræ Standard, æg kan være både for store som for små til rugeæg.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2010, 20:52 »
Det siges at et stort æg giver en stor kylling og dette er så at foretrække ved alle de store racer. I standarden står der en angivet vægt for rugeæg.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2010, 20:55 »
Giver små æg så små kyllinger ???

For så ville det da være bedst, hvis man ville forhindre at ens dværge blev for store!... ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2010, 21:06 »
Små æg giver mindre kyllinger end store æg. Små æg vejer jo mindre og giver derfor også en mindre "fødselsvægt" end et stort æg. Det kan ikke diskuteres :)
At jeg så ikke tror på at det har noget med dyrets udvoksede vægt, at gøre, er en anden sag. De gange jeg har ruget på æg fra unge høner (små æg), er kyllingerne blevet nøjagtig lige så store som de kyllinger der er kommet ud af æg der har vejet 20 gram mere.

Jeg havde engang nogen store Orpington. Og de var store. De stammede fra en der klarede sig godt til udstillinger. Disse dyr lagde æg der kun vejede omkring 50 gram. Så det er ikke altid at store høns lægger store æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2010, 21:12 »
Giver små æg så små kyllinger ???

For så ville det da være bedst, hvis man ville forhindre at ens dværge blev for store!... ;)
Det med for store dværge og ditto dværgæg er faktisk et interessant dilemma. De dværghøns jeg arbejder med har en tendens i den retning. Det skulle jo lade sig gøre at modvirke det ved at udvælge de mindste af afkommet til avl, men jeg vil meget nødig udvælge de svageste, og de svageste bliver helt automatisk mindst.

Den eneste grund jeg kan se til, at store æg skulle give store kyllinger er, at kyllingerne ville - så at sige - få et spark i den rigtige retning rent ernæringsmæssigt. Små æg er altså lig med mindre startpakke, og jeg vil nødig have høns, der er små fordi de blev sultet som fostre... :(
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2010, 21:19 »
Jeg har samme erfaring som Danny, normalt vælger jeg de mindste æg fra til rugning, men hvis der liiige skal fyldes op, så ryger de med. Og det giver normalt mindre kyllinger når de kommer ud. Men ikke nogen speciel forskel når de er udvoksede.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2010, 21:26 »
Jeg tror ikke at man kan sige at de bliver sultet som fostre... Det er jo æggets størrelse der bestemmer fosteret "fødselsvægt". Lidt ligesom at fosterets mor, indenfor pattedyr, bestemmer dets fødselsvægt. Hvis du eks. parre en lille hunderace (ligesom et lille hønseæg) med en stor hunderace så er det jo også tævens størrelse der bestemmer afkommets fødselsvægt. Selvom afkommet godt kan blive en del større end sin mor.
Fostrene har jo ikke sultet af den grund. På trods af at de har generne for at blive store (større).

Men jeg giver dig ret i tanken om at avle en race mindre. Uden at jeg har nogen erfaring i det så skal man vel passe på at racen ikke bliver mere og mere skravlet.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2010, 12:45 »
man skal vel heller ikke avle på høns der har anlæg for at ligge små æg? /d

Hvis en af mine sussexhøns(stor race) lagde æg på f.eks. 20gram så ville jeg da aldrig avle på den.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #10 Dato: 12 Januar , 2010, 12:51 »
Jeg vil da også mene at man skal udvælge de æg der har den rette størrelse efter standarden og desuden vælge dem der har den rigtige farve. Jeg har da f.eks. tænkt mig at vælge at udruge de mørkeste barnevelderæg, da det er typisk for den race, selv om der i nogle stammer der er begyndt at lægge nogle temmeligt lyse æg. Man skal jo heller ikke begynde at udruge mærkeligt formede æg f.eks meget aflange, rynkede eller dem der er 2 blomme i.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2010, 14:29 »
Hummmm ok, synes jeg har hørt at det var et generelt problem, at hønsene bliver avlet for små, feks. Dorkin og at det også har noget at gøre med, at man bruger for små æg, men hvis slut resultatet bliver det samme er der jo ingen kylling på glat is, men man bruger det da inden for dværghøns ik ?
Jeg vil jo gerne have nogle ordentlig store høns der holder standarten, og gerne er til den gode side.

det kan være det bare er mig der har opfattet det forkert. ;D
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2010, 14:39 »
Hej

Inden for de store Brahma er det lidt af en opgave at sørge for størelsen er god.Det med æg størelser et et godt tip,men jeg har nu også oplevet kyllinger der klækkede ud af et lille æg ,har vokset sig store og stærke.Livskraft er en fatal ting ,når man avler med de store /o

Hmm hvordan ser bestanden inden for Dorking ud? Er i mange der arbejder med dem ?

Brahma hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #13 Dato: 12 Januar , 2010, 15:07 »
Jesper..

Jeg har Dorking, men om jeg "arbejder" med dem vil jeg ikke sige..jeg synes det er sjovt at ha en race som man ikke ser hver dag..men jeg må sig jeg tror det bliver svært at finde nyt blod her i Danmark..og hvad gør man så? Tror også mine er for små(vil snart veje dem), men de skulle vist helst være en del tungere..

med hensyn til Brahma har jeg haft kontakt til en som sælger haner(ikke rene i farven) hun ruger ikke på æg under 65 g..og det er da meget store æg for racen, er det ikke?har overvejet at få fat i sådan en hane og så bare se dert dejlige farvespil, der måtte komme ud af et sådan mix..brahma er jo dejlige må jeg sige..vel også i blandede farver, ik?

en af Brahma damerne er lige starte æglægningen midt i kulden, en ægbegyndervægt på 55 g..det er vel egentligt også meget flot..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æg og hønsestørrelser
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2010, 15:26 »
Med hensyn til lige netop Dorkingen så er problemet med at holde størrelsen løst ved at standard vægten er blevet sat ned fra 6 kg. til 4½ kg. for hanen.
Dette er den nemme og lidt sørgelige (synes jeg) løsning.  
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2010, 15:31 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub