Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Wyandot og dens udseende!  (Læst 15769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Wyandot og dens udseende!
« Dato: 10 Marts , 2012, 10:03 »
Kære alle kloge avlere..

Jeg hat tidligere sagt, at jeg bare helt bestemt ikke er interesseret i avl WHAT SO EVER..men man har jo et standpunkt til man tager et nyt, ik  ;)

Jeg har forelsket mig i og købt 1,2 guld blå/randede wyandotter i stor...men nu, da jeg har fået dem hjem, synes jeg faktisk ikke, de er så pæne igen. Jeg synes, de mangler hale (de er meget stump bagtil), specielt når jeg ser på billedet fra wyandotklubbens hjemmeside. De er fra september 2011. Jeg købte dem af en avler, som havde alle farver, flink mand, udstillede ikke selv, men solgte tit til nogen fra klubben, fine forhold, ikke noget at sætte en finger på..

Nu ved jeg ikke, om jeg skal beholde dem, fordi jeg synes de ser lidt amputerede ud.. Nogle der kan give links til andre steder eller info, hvor jeg kan finde ud af mere om disse flotte fugles udseende?

Hilsner fra Mette...der altid har hadet farven blå  :-\
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #1 Dato: 10 Marts , 2012, 10:15 »
Wyandotter har jo en meget "stump" hale i forhold til mange andre racer. Har du ikke mulighed for at tage nogen billeder af dine dotter? Så kan "vi" da vurdere om de ser rigtige ud eller ej.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2012, 19:49 »
Here goes!! Plus et billede af én af mine to elskede wyandotter, der er fantastisk smukke og HELT flade på kammen!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2012, 19:50 »
...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2012, 19:59 »
De mangler helt klart haleafslutning. (De ligner en blanding af wyandot og Gumpehøns)
Har du købt dem som havehøns eller avlshøns??
For jeg synes ikke kammen på den øverste høne er rigtig god.
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 20:02 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #5 Dato: 11 Marts , 2012, 21:10 »
Jeg købte dem, fordi jeg godt ville have dem.. Og så var avlen sådan set i bagtankerne.. Men jeg har jo ingen ide om, hvordan de skal se ud.. De ligner ihvertfald IKKE mine guld/randede og de ligner IKKE dem på wyandotklubbens hjemmeside.. De er unge, de her.. De er fra september.. Jeg så forældrene, som var meget smukke (primært hønerne kiggede jeg på), og hanefar havde en anelse mere hale, men ham her ser altså bare dum ud, synes jeg :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #6 Dato: 11 Marts , 2012, 23:26 »
Nu er de meget unge at se på og kan se at både en hane og høne næsten ingen hale har, men den skal først vokse ud før vi kan kommentere på den. Den høne som har hale mangler til gengæld halestigning og måtter gerne være bredere i spidsen af halen så den får en mere afrundet form.
Det er en meget svær og vidst også lidt ny farve og derfor må man nok forvente at den er lidt bagefter. Det gode er dog at den kan parres sammen med de Guld sortrandede og give halvt af hver. Dette kan også forbedre kvaliteten på de Guld blårandede så de kommer til at ligne disse.
Hvis halebrede og halestigning bliver et problem du gerne vil have forbedret kan du bruge en Hvid. Disse plejer at være gode i disse punkter og vil ikke genere avlen alt for meget igen.

Det jeg godt kan lide ved de dyr du har fået i forhold til de billeder jeg har set er at dine har en dejlig mørk guldfarve og ikke det lyse jeg ellers har set.

Jeg synes bestemt du har noget at arbejde videre med, hvis du lige lader dem få alderen med sig. Så nu gælder det vel bare om at få lagt nogle kyllinger til i tide og måske få parret de Guld sortrandede ind over hvis kvaliteten er bedre ved dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2012, 08:07 »
Hov hov, se det var interessant.. vil det sige blå hane på guld høne så? Dette lyder spændende, ved du, hvor jeg kan læse mere om det på nettet? Og ja, deres forældre så altså noget mere afsluttede ud, men slet ikke lige så flotte og runde som mine guld dotter!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2012, 08:30 »
Mine hvide så også lidt ufærdige ud da jeg lige havde hentet dem.De er også fra sidste sommer.De blev hentet i uge 7 (måske fra samme avler?)
De havde vist gået lidt for tæt og var pillet lidt bag i.Men nye fjer er på vej og hanen kommer allerede til at se mere færdig ud.Du kan sammenligne med mine i galleriet hvis du vil.De foto er taget lige efter de kom.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2012, 10:13 »
Dine ser så.meget flottere ud end mine, men mine får dog lige en chance :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2012, 10:30 »
God ide at give dem tid.Mine og især hanen ligner langt fra de fuldvoksne jeg så hos avleren.Det er store dyr.De tar vel lidt mere tid om at sætte krop og fjerdragt ? Ved ikke så meget om dem endnu.
Kun at jeg skal ha flere af dem.Og lære at sortere rigtigt :)
Tak for rosen af mine.Dine er nu også fine, selv om jeg nok er mere er til hvid eller sort kant :)
Forhåbentlig ender du med at blive tilfreds med dem hen over sommeren .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2012, 20:26 »
Guld sortrandede og Guld blårandede svare til at avle Sorte og Blå sammen hvis du kender avlighedslæren på disse. Dog kan de Guld blårandede godt være rimelig svære, da der som regel kommer meget affald(fejlfarvede) imellem kyllingerne.
Det gælder i hvert fald dværgene hvor jeg har set resultater som var sorte, blå, splash, guld sortrandede, guld blårandede, guld splashrandede og sågar nogle som var rene Guld hvidrandede. Så man kan få lidt af hvert ved at sætte Guld blårandede på Guld blårandede. Jeg ved dog ikke helt om man får lige så mange farver ved de store, som dværgene.

Du vil i hvert fald kunne sætte dine Guld sortrandede på dine Guld blårandede for at forbedre dem og det vil i princippet give 50 % af hver. Hvis du sætter Guld blårandet på Guld blårandet vil der også falde 25 % Guld sortrandede blandt kyllingerne og dette kan man ikke slippe for.

Så prøvat parre dem sammen og se om du kan forbedre dem hen imod det du gerne vil forbedre. Du skal være velkommen til at spørge og få hjælp med kyllingerne senere hen hvis det er.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #12 Dato: 12 Marts , 2012, 21:00 »
Her er lige nogle kombinationer :)

Guld blå/randet

 

Når der avles  giver tre farver  alle 3 farver kan bruges i avl     neden for er vist hvordan

Den farve der står først er hanen

Guld Blå/randet

Guld sort/randet

Guld hvid/randet  men lidt lyseblå i farven i randtegningen    (splash)

Eller som de fleste bare henviser som blå, sort eller splash

 

Den guld blå/randede kan komme i mange forskellige nuancer fra næsten sort til lyseblå, hvilket gør det svært på tide at skelne de lyseblå fra splash

 

Det er vigtig at huske at kyllingerne uanset om de er guld blå/randet, guld sort/randet eller splash  de indeholder alle blå gener

Guld blå/randet X guld blå/randet   100 %= 50 % guld blå/randet. 25 % guld sort/randet.  25%  splash

Guld blå/randet x splash                  = 50%  guld blå/randet. 50 % Splash

Splash x guld sort/randet                 = 100 % guld blå/randet

Guld sort/randet x guld sort/randet = 100 % guld sort/randet

Splash x splash                                = 100 % splash

Denne beregning er baseret på 100 kyllinger  det er muligt at få forskellige resultater

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #13 Dato: 13 Marts , 2012, 07:25 »
Ja, det lyder jo alt sammen meget spændende med de her farvekombinationer.. Hvad så hvis man har en blå/guld hane og guld/sorte høns? Hvilke farver giver det så??  :D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Wyandot og dens udseende!
« Svar #14 Dato: 13 Marts , 2012, 08:44 »
Der skal nok komme en ende på dem tror jeg.
Det er der altid kommet på dem jeg har haft der har manglet hale.
Og her sidder jeg bare og misunder dig den fantastiske farve.....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.