Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyopdræt  (Læst 13511 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #15 Dato: 24 August , 2011, 08:27 »
@ Gunni: Der findes vel ingen farve der er mer komplicered at avle end blaa. Du burde tage kontakt med din club, og finde nogen der har avlet blaa i mange aar, slig at du kan faa aeg ifra en godt etableret "gammel" blaa familie. De tager aarevis at faa fine, saa istedetfor at "gaa hele vejen" selv, begynn samtaler med en etablered blaa avler nu, saa maa vi finde transport til dine aeg i Dec/Jan/Feb.
Paa den DVD der heder "Vintage", del 2 finder du "Wrights Book of Poultry 1912", gaa til side 288 og les hvad de skriver om etableringen af Blue i racen "Modern Langshan". Genetikken er den samme, saa du finder det nog interressant.

@ Joern: Har du set de disker med gamle Engelske og Amerikanske Poultrybooks? Hvis du gerne vil ha en kopi, send mig din post-adresse, saa kan jeg gerne sende dig en kopi. Der er ca 150 boeger, de fledste over 100 aar gamle.
Med sportslig hilsen!

GKV

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #16 Dato: 24 August , 2011, 09:09 »
@ Thorleif, så nemt er det vist ikke! Efter hvad jeg kan se, har de ikke engang et billede af den blå, men bruger et af en anden race, hvis farve de vil arbejde hen på.

Hvor de har, eller vil hente farven aner jeg ikke, men min ydmyge mening er, at her i Danmark er den smukt og stabilt repræsenteret hos de haleløse.Det indebærer desværre også at der kommer nogle mislinger, dels med skæv hale og dels toppede skæggede eksemplarer der er haleløse,( sjove høns forøvrigt) men mon ikke det er derfor, at der i den engelske standard netop står, at skæv eller misdannet hale er en fejl.

Når jeg har slagtet hanekyllinger efter de "rene" englændere har jeg bemærket at gumpen i nogle tilfælde faktisk er betydeligt mindre end normalen, uden at det har været synligt i levende live.

Jeg har da også erfaret, at man i England bruger de haleløse, eller skal vi sige, at de bruger de engelske til at få lidt flere haleløse, da de er i stor mangel af netop disse dyr.

Jeg har faktisk tilbudt sekretæren, at jeg kunne finde gode æg til hende, hvis hun ville bytte med nogle hvide æg af engelske, men det er som at slå i en dyne og det vil være begrænset, hvor meget mere tid jeg vil bruge på dem.

Da jeg henvendte mig til sekretæren derovre ang. sorte fik jeg een opdrætter opgivet,som forøvrigt skulle overtales meget for i det hele taget at ville sende æg udenlands, men fandt så selv en anden som også udstiller med gode resultater. Desværre havde posten mishandlet pakkerne så ingen af dem blev til noget, luftlommen var helt ødelagt, det vil jeg gøre noget ved igen til foråret, sikkert nok med hjælp fra dig.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #17 Dato: 24 August , 2011, 09:32 »
En lille tilføjelse til ovenstående. Jeg synes ikke det er en god ide som sådan at krydse de to slags araucana, tor der vil blive for mange haleløse med haler og for mange englændere uden. Desuden er der genet for tufter som ikke skal være hos englænderne, samt toppe der ikke skal være på de haleløse. Der vil blive alt for mange "spildprodukter" og usikkerhed om hvad man får ud af evt. rugeæg.

Jeg har gjort det i min frustration over at englænderne er så "tavse" og ligesom med mange af de seriøse opdrættere herhjemme, kan man ikke finde dem på diverse fora.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #18 Dato: 24 August , 2011, 10:02 »
Nemt er det ikke, specielt naar man har med mennesker at goere? Hvids jeg hadde vaert (meget) yngre, vilde jeg helt sikkert arbejdet for at lave blaa Croad Langshans, uden at gaa udenfor racen. Den blaa Tyske Langshan (en helt egen race) som Joern visede et billede af var utrolig flot. Jeg fortsetter istedet med mine Store Hvide Croad Langshans.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Nyopdræt
« Svar #19 Dato: 24 August , 2011, 10:13 »
@ Gunni

Jeg kommer lige med et foreslag som du måske ikke har prøvet.

På ebay.uk og ebay.de kan man søge efter rugeæg. Det kan sommetider give pote og finde en eller 2 opdrættere med gode dyr som er villig til at sende rugeæg, selvom de ikke må i uk. Der kræves en speciel tilladelse i UK for de må sende rugeæg ud af landet, og der slås hårdt ned på dem som bliver nappet. Det er dog lykkedes mig flere gange at få kontakt med nogen som gerne gjorde det, de sender så æggene uden afsender som regel. Men der er da også få som er registreret men ikke oplyser det.

Man opretter bare en profil som ebay godt må slette hvis de hører om det, for de er imod salg udenom deres site og opfordring til det.

Men som sagt er det et forsøg værd, for det er lykkedes for mig flere gange. Problemet har været æggene nogen gange har fået knubs, jeg er endnu ikke blevet snydt og ikke fået æggene.

GKV

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #20 Dato: 24 August , 2011, 10:44 »
@ Nielsen.

Tak for rådet. Jeg har til tider været derinde og snuse lidt, men det jeg har set af engelske araucanaer har været for dårligt.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nyopdræt
« Svar #21 Dato: 24 August , 2011, 12:31 »
Åh, nej, Jørn - nu skal jeg også have rendyrket de blå randtegnede ::). Hvor er den flot, den andalusier.....
Nu må du altså snart stoppe /1!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Nyopdræt
« Svar #22 Dato: 25 August , 2011, 00:19 »

Som avler af blå i mange år kan jeg skrive med hvor svært det er at lave en rigtig blå.

Det bedste resultat er sort til spættet, man stadig kan de falde ud i alle varianter af blå, men der kommer flere rigtige blå ud af det, jeg har altid forsøgt at lave dem så dueblå så muligt, man der har jeg fundet ud af at det vil dommerne ikke have, så dem gemmer jeg til avl og udstiller de mere mørke.

Ind i mellem kommer der også andre farve varianter, hvid med lyst skind og næsten røde hovedele, denne varietet har altid en fantastisk blød silkestruktur.

Den næste er en "beskidt" hvid, de er musegrå når de bliver født og bliver så mere "hvide" med alderen, men aldrig rigtig hvid, de har så mørkt skind og mørke hovedele, men lidt lysere end alm. silke, jeg har ikke prøvet nogle af variteterne i videre avl, da de ikke bliver så gamle, hanerne dør når de bliver 6-8 måneder, det sker lige med et, så ligger de bare og er død, hønerne ligger nogle få æg, så dør de også.

Hvis man skal gå ud fra at høns med mørke ben farver skal være randtegnet og dem med gule ben ens farvet blå, så skal en blå silke være randtegnet, man kan "bare" ikke se det /o

Der kommer desværrer ikke så tit en spættet mere, så jeg håber min sidste spætte holde et år mere, hun er 6 år.

Angående Jørns billeder af de blå fodbefjeret, så vil jeg kalde hønen meget grumset, ved godt de ikke er så gamle, hane er lidt svær at bedømme ud fra billedet, men randtegnet er den da.

Tommy
   

GKV

  • Gæst
Sv: Nyopdræt
« Svar #23 Dato: 25 August , 2011, 08:26 »


Sikken en masse svar, dejligt med respons.

Jeg er næsten sikker på, at mine ikke er randtegnede, selvom de har mørke ben og det er heller ikke det jeg har sigtet efter.

Igen, mit oprindelige spørgsmål var om det havde betydning, at ikke alle dyrene er lige mørke, hvis jeg ville udstile dem for en evt. avlsgodkendelse. Hertil vil jeg så også tilføje om dommerne har med i beregningerne, at selve farven er svær. Regner med at jeg dropper den ide i år, for så kan jeg få slagtet nogle af alle de haner jeg går og samler på.

Her er det dårlige billede jeg tog af en af mine voksne blå, hun er i fældning, så det snyder lidt, men hun har en farve der er meget jævn.





Her som lille.



@ Jørn.

Billedet af den blå randtegnede høne overrasker mig, var den dukket op i mit opdræt ville jeg have troet at det var en fejl at den er så brunlig, men igen jeg bliver klogere og klogere.

@ Tommy.

Det er interessant at læse om dine hvide for jeg har jo også hvide engelske araucana, der helt spontant dukkede op.Sidste år undrede det mig at de var så sarte som kyllinger i forhold til de andre, men jeg tvivler dog på, at det er det samme gen der gør sig gældende.Nogle af mine hvide kyllinger er også nærmest nougatfarvede når de klækkes, desværre har jeg ikke tænkt på at mærke dem så jeg kan ikke sige om det var dem der var skravlede.

I år har jeg fået flere igennem, de fleste virker ligeså "friske" som de øvrige. De er blevet lavet på en lidt anden linie end de første, nu får vi se om de kommer igennem det næste år.Deres fjerstruktur er bedre end på de perlegrå som let bliver løs i det.Beene har også fået farve, hvor de første der kom havde gule ben!!! :o

Underligt det med at dommerne ønsker de mørke blå, nogle af de blå silker vi har, er næsten sorte især hanerne og jeg synes som du at de lysere er meget pænere og mere rellet blå, rent optisk.

Sammenligner man de forskellige racer kan jeg godt se, at på andalusier og de der Lanhans er det ualmindelig smukt med den mørke farve, men det betyder jo ikke at det samme gør sig gældende for samtlige racer. Bare en fundering.

VH Gunni.