Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min Enlige gæsling nu med billede  (Læst 18531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Min Enlige gæsling nu med billede
« Dato: 05 Maj , 2008, 10:08 »
Jeg har fået en enlig gæsling som var svag ved fødsel og derfor blev udstødt... den er to dage gammel og det sidste døgn har den levet i min kavalergang  ;) hvordan skaber jeg optimale forhold til den? skal den have en makker? HVORNÅR KAN DEN KLARE SOG SELV? Jeg aner intet om gæs men syntes det var synd at den skulle have hovedet af bare fordi den var en lidt langsom starter......  ALLE gode råd modtages med kyshånd.... den bot i en kasse ligenu (nåtr den ikke residerer i kavalerga´ngen for at få varme og den virker til at trives, dog synes jeg ikke den spider særligt godt.... den kunne ikke stå da den blev født men står fint nu og kan gå enkelte skridt...den virkwer til at blive stærkere og stærkere....


jeg fik besked på at man på ottende dagen skulle "klippe" vingerne fordi det ikke var en ren dansk gås, kan man finde nogen der kan det i lokalområdet? det var en blanding medllem en engelsk et eller andet og en alm. dansk landgås.....


som i nok kan se: en masse spørgsmål men ingen viden


tanker vi har gjort os pt:

ud i haven og gå om dagen...ind i hundegården og sove om natten (der er hunden i huset) evt sende den videre til et andet hjem når den har klaret skærene.... (med masser af gæs den kan lege med)...


kom endeligt med jeres input

og nu med billeder

først en ordentlig tørring efter svømmetur


oh så lidt fri dressur med den ældste knægt






hygge på hængekøjen med "mor"



flere billeder følger
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2008, 14:31 Fra Janni Pedersen »
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2008, 11:07 »
Jeg skal måske lige tilføje at jeg er meget seriøs omkring ønsket om levedygtighed. Vi har mange kæledyr som kun får optimal pleje så trods ringe viden pt om gæs er det min intention at sætte mig grundigt ind i emnet så den kan få det optimalt...... Jeg har pt ikke mulighed for at finde en makker til den da græsarelaet de kan boltre sig på simpelthen ikke er stort nok til to gæs..... Vi har dog marker bag ved haven men dem går der heste på og jeg aner ikke hvordan heste og gæs harmonerer?

Bliver gæs tamme på samme måde som ænder kan blive det?


huha jeg kan godt mærke at jeg har mange spørgsmål men hold op hvor familien nyder at pusle om det lille kræ ;D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2008, 11:36 »
Din gæsling kan du fodre ved at lægge fjerkræstart i vand, så den kan snadre vis den med fingrende at man kan pladre, du kan også give den lidt brød i vand, for at lære denat der er mad.
Den kan blive meget tam, og går sikkert lige efter dig når du kommer dertil, hvis du bliver ved med at kæle den og sludre med denså bliver den ved med at være tam, hvis det víser  sig at være en gase, så kan den blive ret haverisk, så det er en god ide alligevel at begrændse dens kærlighed ;D
vad du ikke kan vide er om den faktsik fejler noget så den alligevel altid vil være lidt skravlet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2008, 11:56 »
tak skal du have! vi skal afsted til møllen når manden kommer hjem så vi kan hente fjerkræstart til den. Den er rimeligt gående idag og ballancen ser ud til at blive bedre time for time den snadrer lidt i lidt vand med havregryn og brød, men jeg synes det bliver til mere pjask end mad. Hvad med badning? skal jeg fylde babybadekaret så den kan svømme? eller er det bedre a vente til den bliver større? Ligenu sidder den og soler sig på trægulvet i en solstråle  :D og den har fundet ud af at komme når jeg kalder den. Tror navnet bliver Pistling hvis den klarer skærene <H

Hvis det bliver en Gase er jeg bange for at nytr hjem er påkrævet  ::) Gaser, babyer og små drenge der vil lege er vist ikke en god kombi.... :D

Lige nu er vi ved at vænne hunden til den. Vi har en rottweiler som lige skal lære at det ikke er mad  ;) det går nu meget godt men jeg havde heller ikke forventet andet  :)
så nu består "hobbylandbruget" af to marsvin, en hund, to nymfeparakitter en hulens masse akvariefisk og en gæsling <H
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2008, 12:12 »
Du sal ikke lade den svømme, når den ikke har en mor at komme ind i varmen hos, de bliver våde, fordi de kun har dun, så det er en dårlig ide, med mindre du er ok med at få en lille våd fjerting ned i kavalergangen.. uhhh koldt, men det kan vel gå  <M
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2008, 12:30 »
he he jeg synes den er kold nok når den har været oppe i den skål med havregryn og brød og vand  :D jeg fik læst mig frem til noget med spastiker fjerkræ og beskrivelsen passer ganske udemærket på pistling. Dog er benene allerede rettet ind og efter at den blev flyttet op på et ru vådligger lagen klarer det krableturen meget godt omend lettere hjulbenet.....

vi må se vi må se....enten klarer den det eller også gør den ikke....så har vi i det mindste haft oplevelsen  ;D
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2008, 13:48 »
Jeg har nu fundet ud af at det er en blanding mellem canadagås og elm dandk landgås, samt at stækning ved klipning er ulovligt. Personligt er jeg faktisk meget lettet over at der kan stækkes ved bare at klippe i fjerene, da jeg egentligt helst ser at man "piller" mindst muligt ved sine dyr. det gælder sig fugle, grise hunde osv... medmindre ti taler sterilisation ;) det er i mine øjne en anden sag
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2008, 16:32 »
Hej


Din gås vil blive så tam at den vil følge dig allevegne, du er dens flok da den ikke kender andet, så den skal du nok få megen glæde af, du må ikke stække den da det er ulovligt, den vil nok heller ikke flyve væk fra dig.

En varmlampe i en kasse vil være fint til gæslingen, så kan de holde varmen, sæt lidt vand og med til den, efter nogle dage kan du prøve med lidt græstotter og se om den vil have det, det er dens naturlige føde.
 

Tommy 

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2008, 16:42 »
En varmepude på trin 1 har været en god nødløsning for mange moderløse kyllinger hos mig. Evt med en lille styroporkasse som 'høne' til at gå ind under, hvis kyllingen vil have det mere varmt end bare ved at ligge/stå på puden. Men der skal også være mulighed for at være uden for puden, hvis  den vil det.
Læg varmepuden i den plastcpose og tape kanten til, pak derefter et viskestykke om, så den ikke er glat at gå på.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2008, 16:45 »
se nu er jeg helt forvirret...er det ikke lovligt at stække overhovedet? her tænker jeg også på at klippe fjerene?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2008, 17:21 »
Hej


Det er ikke ulovligt at stække ved at klippe vingefjerne af, det er kun det som heddere kronstække, ved at klippe et stykke af selve vingen som er ulovligt, men jeg tror ikke det bliver nødvendigt, den vil altid være ved din side.

Tommy

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2008, 21:12 »
Jeg tror ikke du skal tænke om du skal stække din lille gås, jeg har haft gæs og dem har jeg aldig stækket, de blev fodret godt med grutning, + megen grønt og frugt, de blev lidt gumpe tunge, så de fløj ikke.
Jeg håber det kommer til at gå godt med din lille gås og i finder en eller flere den kan gå med, for det er aldrig godt at gå alene, med hensyn til at blive tamme, det kan du tro de kan blive, jeg gik tur med 12 gæs, som det var hunde skøn ikke  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2008, 09:52 »
I skal lige have en lille update :D Pistling vralter afsted det bedste den har lært og har også fundet ud af at sætte turbo på til tider ;) Den bor stadig i sin kasse, dog er kassen skiftet til en større, da Pistling præsterede at hoppe ud og gemme sig i det fjerneste hjørne af soveværelset så jeg var helt i panik da jeg kom hjem og den var pist. Den var dog i god behold og kun en smule kold, så den tilbragte natten i armene på min kæreste og er sit gode gamle jeg igen i dag. Vores Rottweiler Kenzo har efterhånden lært at gæsling ikke er lig med mad og nu kan vi have dem begge rendende på græsplænen, dog stadigt under behørigt opsyn da jeg ikke stoler på kenzo over en dørtærskel hvis vi vender ryggen til <H der går nok en rum tid før Pistling kan løbe frit rundt i haven uden opsyn. Her en af dagene skal jeg lige have fat i landmanden om det er ok hvis Pistling kunne finde på at søge ud over marken eller om vi skal have hegnet haven ind...lige pt er den meget åben...derudover skal jeg have undersøgt hvor højt et hegn sådan en gås skal have for ikke at hoppe over og æde naboens grøntsager :D


Pistling får andestart nu og trives rigtigt godt...benene er som sagt rettet ind igen


Tak for hjælpen allesammen. Skal lige have batterier i kameraet og så skal jeg nok kaste et par billeder herind
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2008, 11:56 »
Tak for update....hæ, bare vent til Pistling er stor, så er det nok Kenzo der går i en bue uden om gåsen.....

Jeg tror ikke du behøver at stække - vi har en enlig gås og hun har kun 1 eneste gang (hvor hun blev rigtig godt forskrækket og bange) lettet sig 20 cm. over jorden - det holdt også kun et par meter. Det var sikkert første og sidste gang vi fik det at se.

Som indhegning bruger jeg grønt hegn ca. 50-60 cm. højt og sætter alm. jern-hegnspæle i hver 5-6 meter - det kan holde hende hjemme. Dejlig nemt at flytte, hvis der bliver behov for det. En gås hopper endnu mindre end en and, så de er ret nemme at holde inde. OBS de eeeelsker køkkenhaven med alt det fine, nye spændende som dukker op af jorden... :)

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Min Enlige gæsling
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2008, 15:17 »
Det er jeg ikke i tvivl om HanneJ


Er der forresten nogen herinde der kan fortælle mig hvilken slags hus jeg skal have til min gås? hvad er nemmest/billigst/mindst(her tænker jeg dyreetisk)?

jeg forventer at vi skal have enten en gåd mere eller et par ænder, men er i tvivl om om det er forsvarligt? vi har en 450 kvm stor grund så plads er der ikke meget af....... hvilket er grunden til at jeg overvejer ænder frem for flere gæs :D eller skal vi satse på en gås mere? eller må vi erkende at en sådan have er for lille til både gæs og mennesker og at Pistling skal have nyt hjem til sommer?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have