Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)  (Læst 4465 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine Horn

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 10
Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)
« Dato: 29 April , 2008, 14:03 »
Min mand og jeg skal hente 1.3 moskusænder på lørdag, og er nybegyndere med stort N. Jeg har derfor brugt meget tid på at læse i dette forum, og har samlet mig et lille notat med nyttig begynder info (se det vedhæftede notat).

Kan jeg få nogle garvede øjne til at skimme notatet og eventuelt komme med tilføjelser og/eller ændringer ved misforståelser?
<+

På forhånd tak for jeres hjælp!
<E

Mvh Stine  :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)
« Svar #1 Dato: 29 April , 2008, 17:24 »
Ser fint ud  <M

Lige lidt personlige erfaringer og betragtninger.

I andehuset vil der alt andet lige blive splattet hvis ænderne bruger det. Fast bund der kan spules er at foretrække.

Jeg ville dog droppe svinefoderet med mindre det er uden medicin oa. Kværnet korn og majs er også guf. En balje med vand ved siden af foderet er ren lykke for en and.

Fjerkræstart er ikke nødvendigt. Blot tilsæt vitaminer til kværnet foder.

Har ællingerne deres mor søger hun for læ, varme og hvad de ellers behøver. Husk et lavt vandfad, så ikke de drukner.
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)
« Svar #2 Dato: 29 April , 2008, 20:07 »
Ja, som susanne også er inde på så behøver ællingerne kun ekstra/kunstig varme hvis de ikke har nogen mor. Der behøver heller ikke at være 32 grader i rummet men kun under varmelampen/varmepladen/kyllingemoderen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)
« Svar #3 Dato: 29 April , 2008, 22:41 »
Hej Stine,
og velkommen til!

et par enkelte kommentarer:

Halm suger bedre end hø (hø er tørret græs, halm er stråene fra korn).
Jeg bruger halm til ænderne og spåner til hønsene. Ændernes klatter er ret våde, så spånerne bliver hurtigt våde. Halm 'holder' længere.

Ænder skal som høns også have adgang til grus til kråsen. Det havde jeg ikke selv tænkt på da jeg i sin tid fik ænder - men ænderne fandt hurtigt selv en overgroet grusbunke, som de hakkede hul på, og som efterhånden er blevet til lidt af et krater :D

Held og lykke med ænderne!
Spørg endelig løs, når dagligdagens små problemer og bekymringer begynder at melde sig ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Er jeg på rette spor? (vedrører moskusænder)
« Svar #4 Dato: 30 April , 2008, 09:47 »
Hejsa

Her er lige mit input - eller rettere sagt sådan som jeg har gjort/gør:

Bruger spåner i stalden – det synes jeg var nemmere end halm - spånerne kan nemt rengøres (rives sammen) der hvor de sviner mest. Det gør jeg sådan ca. hver 14 dag.

Ænderne her hos os vil gerne ruge i de mørkeste hjørner af stalden - også selvom andehusene f.eks. står lige ved siden af ind/udgangshullet til stalden.

Franskbrød får de i store humpler (ikke i vandet). Ænderne samler humplerne op og bærer det i næbbet hen til vandskålene - for så at snaske rundt i det - god beskæftigelse for dem.

Ideelle vandfade til ællinger – gamle bradepander er supergode til dem i de første 14 dage. De kan plaske lidt rundt og ikke drukne. Senere får de en stor hundekurv i plast – det smarte er, at den har høje sider og samtidig en lav kant fortil, hvor de kan komme op og ned. Så kan man stadig holde det nogenlunde tørt i resten af stalden. Lidt senere går jeg over i de ”avancerede” bade – det er opvaskebaljer med en stor sten i, så de altid kan komme til/fra baljen. Som rampe bruger jeg også store flade sten eller træramper.

Ænderne kan drukne – stækkede eller ej - hvis de ikke har mulighed for at kunne komme op af vandet og blive helt tørre – vi har desværre prøvet det med et par ænder, der fløj op i en gammel gyllebeholder, hvori der står vand. Nu hænger der permanent et langt kraftigt rio-net tværs over beholderen, så kan de altid svømme derhen og sætte sig på det.

Dejlig nemt vand til udenfor – en lille kunstig sø – lavet a-la traditionelt havebassin med bassinfolie – flade op- og nedstigningssteder til søen. Vi lavede én til ænderne og vandet bliver godt grønt i løbet af en sæson, men det lader vi blive sådan – efter ællingesæsonen tømmes den med spande og/eller pumpe. Vandet i den skiftes en gang årligt. Fordel: kan laves i præcis den form og størrelse man kan tænke sig. Søen er overdækket med net, lavet af et gammelt telt-stativ og så det grønne net der bruges primært til frugttræer/jordbær. De har også vandfade inde i stalden og et lille ekstra fad udenfor – det vand skiftes dagligt. (OBS den kunstige sø fik vore først efter 2 år – det gjorde alt det med vand meget nemmere og det er ”ren lise” for sjælen at sidde og kigge på ænderne der svømmer rundt).

Uha – det blev jo en hel stil….. :)