Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem kan hjælpe  (Læst 5994 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Hvem kan hjælpe
« Dato: 22 April , 2008, 21:00 »
Hvem kan hjælpe, jeg hentede 3 ænder som nu er 7 måneder, jeg ved jo ikke meget om ænder, men for mig er det forkert at en af ænderne parre sig med de andre, jeg har jo en stor flot andrik, er der flere forskellige racer inde for moskus racen, ham jeg har har en stor rød maske på og  han er sort og hvid, og hunnerne er hvide, og ingen maske. <+ Hjælp mig
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #1 Dato: 22 April , 2008, 21:08 »
Moskus ænder kan både være hvide sorte og kombinationer heraf. De kan være helt hvide eller næsten helt sorte og der er kun "en race". Dog findes dere også en brun variant.
Den røde maske er noget af det der kendetegner hannen/andrikken. Dog plejer hunnerne også at være lidt røde ved næb og øjne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #2 Dato: 22 April , 2008, 21:55 »
Tror du så bare leger, når de parrer sig i vandet, de ser ud som ænder, men deres adfærd kan jeg ikke forstå,  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #3 Dato: 22 April , 2008, 22:22 »
Hej Berit,
ja, det er rigtigt - ænderne (hunnerne) kan også tage sig en lille "paringsleg" en gang i mellem. Dog har det ikke noget med parring at gøre, men med hakkeorden. Hende der står på ryggen har overtaget :)
Det er i hvert fald min konklusion, og det er altså en helt normal adfærd.
Andrikken er i øvrigt næsten dobbelt så stor som ænderne, så ud over hans røde ansigt er det let at se forskel. Ænderne får ligesom en brillemaske rundt om øjnene og over næbet, og den er mere orange end rød. Måske mine billeder i galleriet kan give dig en idé om hvordan de vil udvikle sig?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #4 Dato: 23 April , 2008, 07:28 »
Tak Mette
Så er jeg mere rolig, de 3 hvide ænder har samme størrelse, og andrikken er som du skriver næsten dobbelt så stor.
Jeg synes ænderne er noget blegenæbbet, er det fordi de er unge, eller fordi de mangler noget, da jeg hentede den havde de aldrig været ude, og gik i en stald, hvad foder de fik ved jeg ikke for der var ikke noget i stalden, men jeg giver byg, og hvede, og andefoder, som var meget svært at finde, de får grønt, og når jeg vil være god ved dem, så en skive hvidt brød, er der noget jeg ellers kan gøre, for at de får mere farve, andrikken har meget farve over næbet, så han er som han skal være.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #5 Dato: 23 April , 2008, 16:07 »
Hej Berit


Det bedste du kan gøre for dine ænder at lukke dem på græs, moskus er en af de ænder som bruger meget tid på at søge føde og de er næste alt spisende, græs, bille, orme og snegle, så ud i haven og de vil nok få lidt mere kulør, ænderne vil altid se lidt mere blege ud.

Tommy 

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #6 Dato: 23 April , 2008, 16:14 »
Hej Tommy
De går på græs, ned til et stort vandområde, de er jo stækket,  og når nu vingerne vokser ud tager jeg hegnet væk omkring græsset, for så flyver de jo nok, og så må jeg jo håbe de kommer tilbage, vi ligger jo ikke ret langt fra Stillingsø,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #7 Dato: 23 April , 2008, 17:49 »
Her har ænderne både slåset indbyrdes og parret sig med hinanden - både til vands og på land - det går hårdest for sig i denne tid, hvor det er højsæson for æglægning m.v.

Moskus starter også ret tidligt - her begyndte de allerede i februar og var klar til at ruge i marts, hvis jeg ikke havde fjernet æggene.

Farven: den synes jeg svinger lidt - ja, andrikken er mere farverig - men vore ænder var nu også højrøde omkring næbbet. Deres fødder var nogen gange blege, for det meste synes jeg at de så sådan ud når jeg lukkede op om morgenen. Når så der var gang i blodomløbet fik de fine farvede "futter".

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #8 Dato: 23 April , 2008, 17:51 »
Suk - glemte at skrive...

Vi bor ca. 500 meter væk fra en dejlig stor sø - men ingen af vore ænder søgte derhen. Jeg tror at de bliver hvor der er godt foder og så muligheden for vandplask....vore ænder var ikke stækkede..

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvem kan hjælpe
« Svar #9 Dato: 23 April , 2008, 18:25 »
I skal have tak for jeres svar, det er en utrolig god hjælp, i kan lige se deres reder ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte