Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange æg pr. moskusand?  (Læst 15387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline koxholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Hvor mange æg pr. moskusand?
« Dato: 19 April , 2008, 11:26 »
Hej.

Jeg har i nogen tid fulgt med i de kloge ord der er skrevet her på siderne, tak for al den gode viden der bliver delt, det har være uvuderligt.

Jeg har en lille flok Moskusænder og nu har den ene and så lagt sig til at ruge. Det der får mig til at skrive dette indlæg er at, hun faktisk ikke kan dække over de æg hun ligger på. Jeg vil tro at hun ligger på 30 æg.

Hvormange æg kan en moskusand ligge på? Hvordan fjerner jeg de overskydende æg? skal de andre ænder flyttes lidt væk så hun kan få fred i rugeperioden?


Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2008, 13:42 »
Velkommen til forum  :)

En moskus kan godt ligge på 15-20 æg, men det er stadig lidt koldt, så hvis du fjerner halvdelen, så hun har 15 tilbage er det nok meget passende.

Jeg har aldrig fjernet de andre ænder, men hvor mange har du udover hende der ruger? For hvis andrikken kun har hende, så er det ikke sikkert hun får lov til at ligge i fred.
Hilsen Susanne

Offline koxholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #2 Dato: 19 April , 2008, 15:53 »
Jeg har 3 ænder og en andrik. Jeg tror kun det er den ene der ruger og den anden sniger sig til at lægge æg samtidig med.
Skal jeg vente til natten, inden jeg går ud og fjerner æggene?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #3 Dato: 19 April , 2008, 16:16 »
Hvornår har hun lagt sig? For hvis hun har ligget et stykke tid og de andre fortsat har lagt æg i samme rede så er fostrene jo ikke på samme udviklings stadie... Derudover kan en del af ællingerne være døde da nogen af æggene jo har været kolde undervejs.
Så hvis du bare fjerner 15 tilfældige kan det være at du fjerner en del med liv i og hun så ligger tilbage med æg der ikke kommer noget ud af.
Det bedste vil nok være at gennemlyse dem og så prøve at sortere fra på den måde.
Du skal også tænke på at de andre ænder vil fortsætte med at lægge æg i reden så hvis du har mulighed for at skærme reden af med noget hegn eller andet, vil det være det bedste.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #4 Dato: 19 April , 2008, 16:46 »
Godt du lige var med her Danny, der var lidt detaljer jeg ikke tænkte over.

De æg du beslutter at anden skal ruge på kan du mærke med et kryds med en sprittusch. Blyant er ikke god til andeæg, de slider det hurtigt af.
Så kan du fjerne de æg der kommer til løbende.

Eller fjerne anden helt fra flokken eller afskærme.

Hvis anden kun har ligget et par dage kan du også samle nye æg ind. Når du så har 10-15 stk. skifter du ud med dem hun ligger på nu. Så er du sikker på at alle æg er startet samtidig.
Hilsen Susanne

Offline koxholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #5 Dato: 19 April , 2008, 20:27 »
Hun har lige lagt sig i går. Nogle af af æggene er ret gamle tre uger vil jeg mene. Jeg har ikke mærket dem eller nogen ting så jeg vil få lidt problemer hvis jeg skal hitte de gamle fra de nye.
Men hvis jeg nu piller æg fra til der er 15 til bage under hende, så skulle det da være grov uheldigt hvis ikke jeg ramte nogen der var nyere. Kunne det så ikke tænkes at den anden ville lave en ny rede, forudsat jeg skiller den nuværende fra de andre, og måske begynder at ruge?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #6 Dato: 19 April , 2008, 20:38 »
Jeg ville fjerne så hun har 15 æg. Mærke de æg der er tilbage. Så kan du løbende fjerne de æg der kommer til.

Næste gang du finder en rede, så kan du notere dato på æggene osv.
Hilsen Susanne

Offline koxholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #7 Dato: 19 April , 2008, 20:43 »
Det vil jeg prøve, Tusind tak for hjælpen.
Og så kommer der selvfølgelige lige et lille spørgsmål mere. Kan jeg skylle de æg jeg har fjernet og få dem lagt i en rugemaskine?
« Senest Redigeret: 19 April , 2008, 21:00 Fra koxholm »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #8 Dato: 19 April , 2008, 21:05 »
Hvorfor vil du skylle dem?
Hilsen Susanne

Offline koxholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #9 Dato: 19 April , 2008, 21:11 »
der var temmeligt meget skidt på.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor mange æg pr. moskusand?
« Svar #10 Dato: 19 April , 2008, 21:28 »
Æg til rugning skal være rene. Brug ikke beskidte æg. Sidder der lidt, kan man tage et stykke sandpapir og forsigtigt rense af.
Du må ikke gnide på skallen, så vil du let ødelægge overfladens struktur.
Hilsen Susanne